Posádku Semerád – Ceplecha čeká úvodní soutěž seriálu mistrovství světa Švédská Rally.
Juniorský závodník Martin Semerád v loňském roce absolvoval osm soutěží mistrovství světa z části ve své režii, ale více díky úspěchu v mezinárodním projektu Pirelli Stars Driver. Nabídnutá šance poznávat nejnáročnější světové soutěže vyústila v úspěch, kterým bylo třetí místo v mistrovství světa produkčních vozů PWRC loni na Britské Rally. Cílem týmu kolem Martina Semeráda bylo zajistit mu další pokračování na nejvyšší úrovni v mistrovství světa, a ve zužitkování poznatků a zkušeností, které ve své premiérové sezóně devatenáctiletý mladík z Prahy získal. Před rodinným týmem, který vede otec a sám také aktivní závodník Josef Semerád, byl nelehký úkol zajistit finanční prostředky na pokrytí sezóny v mistrovství světa. "Poslední týdny před startem sezóny byly dost hektické, ale nakonec jsme tady a jsme přihlášení do mistrovství světa produkčních vozů," říká Josef Semerád. Martin Semerád se spolujezdcem Bohuslavem Ceplechou si v loňském roce odbyli světovou premiéru na Norské Rally, která se o své místo v kalendáři mistrovství dělí právě se Švédskou Rally. Tyto dvě soutěže takzvaně rotují, a přesto, že obě jsou charakteristické sněhovým povrchem a použitím pneumatik s hroty, sami soutěžní jezdci tvrdí, že se od sebe dost odlišují. "Loňské Norsko byl náš první svět, a tak pro nás byla spousta věcí nových. Zajížděli jsme tehdy na sněhu i docela dobré časy, ale mnoho času jsme ztratili v závějích, kde jsme po chybách zůstali uvězněni. Tak jak jsem porovnával charakter obou soutěží, tak můžu říci, že Norsko je techničtější a jede se po užších cestách. Ve Švédsku nás čeká daleko rychlejší soutěž, kde bude důležité držet správný rytmus a neztrácet v rychlých pasážích. Na jízdu na sněhu se už moc těším a spolu se šotolinou patří k mým oblíbeným povrchům," prozrazuje před startem Švédské Rally Martin Semerád. Švédská Rally s centrem ve městě Karlstad patří i přes zmíněný sněhový a ledový povrch k nejrychlejším soutěžím mistrovství světa. Je to dáno použitím speciálních pneumatik s hroty, které se nepoužívají v žádné jiné soutěži mistrovství světa. "Jízda na hřebech je dost specifická, a proto jsem rád, že jsme měli možnost v pondělí na oficiálním testu PWRC odjet zhruba 60 testovacích kilometrů. Uvidíme, jak nám to půjde v samotné soutěži, ale přijeli jsme sem závodit, takže si nemůžeme dovolit nějaké vyčkávání pokud chceme uspět," říká Martin Semerád.Téměř 350 kilometrů rychlostních zkoušek pokrytých sněhem a ledem čeká ve Švédsku na posádku Semerád – Ceplecha Czech National Teamu. Start soutěže obstará divácká superspeciálka na dostihovém závodišti v Karlstadu již ve čtvrtek večer. Do cíle soutěže dorazí první posádka v neděli krátce po poledni. O dalším působení Martina Semeráda při Švédské Rally vás budeme informovat.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.