Třetí podnik mistrovství světa v rally se odehraje už tento víkend na Kypru.
Jezdci zde budou soutěžit jak na asfaltu, tak i na šotolině. Pojedou se zde i další kategorie jako PWRC a JWRC. Bude velmi zajímavé sledovat, jak se jezdům pojede se šotolinovými pneumatikami na asfaltu. Po testech Fordu i Citroenu se ale zdá, že šotolinové pneumatiky jízdu po asfaltu vydrží. S nastavením podvozků to však bude složitější. Nikdo z jezdců ale neřekl, že se s takto nastaveným autem nejede dobře.
MístopisKypr, ostrovní stát, členem Evropské Unie. Hlavním městem je Nikósie. Nejvyšší bod ostrova, hora Olympos měří 1952 m. Tento stát má 689 589 obyvatel. Země žije převážně z turistického ruchu a rybolovu. Kypr je znám válkou o nezávislost a také spory Řecka s Tureckem komu vlastně Kypr patří. Kypr je nyní rozdělen na Řecku část a vlastní republiku uznanou Tureckem.
TraťNa Kypru se závodilo v rámci WRC naposledy v roce 2006. Tehdy se prali o vítězství Gronholm s Loebem. Soutěž byla čistě šotolinová, což pro letošek neplatí. FIA přišla s tím, že se pojede na Kypru i na asfaltu. Pro posádky to ale neznamená měnit gumy a podvozky pro každou etapu, ale pojede se celá soutěž na šotolinových gumách i podvozcích.
Ve středu je na programu shakedown. Soutěž začíná slavnostním startem ve čtvrtek večer v Limassolu. Servisní zóna je také tamtéž.
V páteční etapě na posádky čeká 134 km rychlostních zkoušek a velké množství dlouhých přejezdů. Start etapy je v 08.00.
V sobotu se pojede pouze 5 Rz s délkou 155 km. Nejdelší RZ měří 31 km. Opět ale posádky po přejezdech najezdí 374 km.
Nedělní etapa startuje v 08:00. Posádky absolvují tři velmi dlouhé rychlostní zkoušky, z nichž nejdelší má 41km. V cíli můžeme vedoucí posádku očekávat 14:20.
Česká účast
V rámci JWRC startuje Martin Prokop s Janem Tománkem a osvědčenou C2 S1600. Patří jim startovní číslo 38. Tuto soutěž zvolily pouze tři posádky z JWRC. Nebude to mít Prokop jednoduché, ale body jsou i za dojetí na třetím místě. Pevně věřím, že Prokop dokáže na tak těžké trati oba rivaly porazit.
V PWRC budeme sledovat další vystoupení Patrika Sandella s Fabií S2000. Uvidíme, jak se novému vozu bude dařit na těžké šotolinovo-asfaltové trati.
Dalším českým účastníkem je Martin Semerád s Bohumilem Ceplechou, kteří zde absolvují další start v mistrovství světa. Soutěžním náčiním bude Mitsubishi Lancer EVO IX místního přípravce. Cílem je získat co nejvíce zkušeností a pokud možno neublížit ani posádce ani autu.
Favorité O Loebovi je zde zbytečné hovořit. Tratě jsou náročné a třeba se ukáže někdo z továrních Fordů, že umí Loeba porazit. Uspět bude chtít i Petter Solberg s Xsarou WRC. Vystrkovat růžky bude také i Francouz Ogier.
Celkem čítá startovní listina tristní počet posádek, který se zastavil na čísle 66.
Sledujte Rally Cyprus s námi.
Mapy prvního dneMapy druhého dneMapy třetího dneStartovní listina a časový harmonogram
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?