Kolotoč mistrovství světa v automobilových soutěžích pokračuje druhým podnikem v Norsku. Soutěžící se tedy utkají na sněhu a ledu.Premiéra Fabie S2000 na soutěži MS.
V roce 2007 se jelo v Norsku naposledy. Tehdy bojovaly o vítězství dvě posádky Fordu – legendární Marcus Gronholm a Mikko Hirvonen. Nakonec se štěstí usmálo na Hirvonena, který zvítězil. Na druhého Gronholma najel v cíli pouhých devět a půl vteřiny.
Nesmíme zapomenout i na vynikající osmé místo našeho Jana Kopeckého s Fabií WRC. Na startu se objevil i kroměřížský Jan Štěpánek. Ten ale nedokončil pro zdravotní problémy spolujezdce.
Místopis
Země hor, jezer, lesů, sněhu a ledu a příjemných lidí. Takto lze v krátkosti charakterizovat Norsko.
Země má 4,5 mil. obyvatel. Státním zřízením je to unitární stát a parlamentní monarchie. Králem je Harald V. Norsko je rozděleno do 19 krajů. Měnou je norská koruna. K časovému harmonogramu je třeba připočíst hodinu.
Země si velmi zakládá ne ekologii. Největším bohatstvím jsou nerostná naleziště – ropa a zemní plyn. Také velmi kvete rybolov a těžba dřeva.
Trať
Centrem rally je Hammar. Město známé z olympijských her. Celkově se trať vine okolím Hammaru a Lillehameru. Servisní areál je v olympijské hale s názvem The Vikings Ship. Povrchem rally je samozřejmě led a sníh.
Ve čtvrtek ráno je na programu shakedown, který je 9 km od Hammaru ve městečku Nydal a měří 3,38 km.
Ve čtvrtek večer je slavnostní start v hlavním městě Norska v Oslu. Zde se pojede od 19:00 superspeciálka.
První etapa začíná v pátek v 07:00. Jede se v okolí města Kongsvinger. Jedinou zkouškou z původního ročníku zůstala RZ 8. Zbytek RZ je nových. Celkem má etapa 126 ostrých kilometrů a 350 km přejezdů.
Druhá etapa začíná v sobotu 06:20. Zde jsou rychlostní zkoušky stejné jako v roce 2007. Vždy závěr sekce se jede RZ Hammar a to jako superspeciálka. Celkem posádky najedou 124 ostrých kilometrů. Přejezdů je o něco méně a to 276 km.
Neděle se opět startuje v 6:20. Z původních zůstala akorát RZ 19, zbytek jsou nové. Etapa má 126 ostrých kilometrů. V cíli můžeme posádky očekávat v 15:15.
Favorité
Opět nastává otázka koho favorizovat. Na snadě jsou tři jména Loeb, Hirvonnen a Latvala. Překvapit může kdokoli ze severských jezdců. Jmenujme třeba Aavu, Henninga Solberga. Bude velmi zajímavé sledovat jak si s Citroenem Xsara WRC poradí Petter Solberg. V loni ve Švédsku jel velmi dobře Ostberg se Subaru WRC, uvidíme jak mu to půjde letos.
Česká účast
Soutěž je součástí PWRC, ve kterém máme letos tři zástupce. Martin Prokop s Janem Tománkem a Mitsubishi Lancer EVO IX (st.č. 31).
S podporou Pirelli Rally Star Driver pojede s Mitsubishi Lancer EVO IX mladý Martin Semerád s Bohoušem Ceplechou (st.č. 35).
Třetím zástupcem je Miroslav Tarabus s Danielem Trunkátem a Fiatem Punto S2000. (st.č. 44).
Čtvrtým zástupcem je Škoda Fabia S2000 se švédským jezdcem Patrickem Sandellem za volantem. Startující pod hlavičkou Red Bull Racing.
Všechny posádky to budou mít velmi těžké. Místní jezdci jsou velmi rychlí. Sandell se bude sžívat s novým vozem, Martin Semerád s jízdou na ledovém povrchu, stejně jako Míra Tarabus. Martin Prokop může zůročit všechny své dosavdní zkušenosti a být velmi vysoko v pořadí.
Velmi dobré by bylo vidět všechny posádky v cíli a nejlépe na těch nejlepších pozicích.
Celkem se přihlásilo 75 posádek. 17 vozů WRC.
Sledujte spolu s námi průběh Rally Norway v on-line článku.
Mapy RZČasový harmonogramStartovní listina
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?