Kolotoč mistrovství světa v automobilových soutěžích pokračuje druhým podnikem v Norsku. Soutěžící se tedy utkají na sněhu a ledu.Premiéra Fabie S2000 na soutěži MS.
V roce 2007 se jelo v Norsku naposledy. Tehdy bojovaly o vítězství dvě posádky Fordu – legendární Marcus Gronholm a Mikko Hirvonen. Nakonec se štěstí usmálo na Hirvonena, který zvítězil. Na druhého Gronholma najel v cíli pouhých devět a půl vteřiny.
Nesmíme zapomenout i na vynikající osmé místo našeho Jana Kopeckého s Fabií WRC. Na startu se objevil i kroměřížský Jan Štěpánek. Ten ale nedokončil pro zdravotní problémy spolujezdce.
Místopis
Země hor, jezer, lesů, sněhu a ledu a příjemných lidí. Takto lze v krátkosti charakterizovat Norsko.
Země má 4,5 mil. obyvatel. Státním zřízením je to unitární stát a parlamentní monarchie. Králem je Harald V. Norsko je rozděleno do 19 krajů. Měnou je norská koruna. K časovému harmonogramu je třeba připočíst hodinu.
Země si velmi zakládá ne ekologii. Největším bohatstvím jsou nerostná naleziště – ropa a zemní plyn. Také velmi kvete rybolov a těžba dřeva.
Trať
Centrem rally je Hammar. Město známé z olympijských her. Celkově se trať vine okolím Hammaru a Lillehameru. Servisní areál je v olympijské hale s názvem The Vikings Ship. Povrchem rally je samozřejmě led a sníh.
Ve čtvrtek ráno je na programu shakedown, který je 9 km od Hammaru ve městečku Nydal a měří 3,38 km.
Ve čtvrtek večer je slavnostní start v hlavním městě Norska v Oslu. Zde se pojede od 19:00 superspeciálka.
První etapa začíná v pátek v 07:00. Jede se v okolí města Kongsvinger. Jedinou zkouškou z původního ročníku zůstala RZ 8. Zbytek RZ je nových. Celkem má etapa 126 ostrých kilometrů a 350 km přejezdů.
Druhá etapa začíná v sobotu 06:20. Zde jsou rychlostní zkoušky stejné jako v roce 2007. Vždy závěr sekce se jede RZ Hammar a to jako superspeciálka. Celkem posádky najedou 124 ostrých kilometrů. Přejezdů je o něco méně a to 276 km.
Neděle se opět startuje v 6:20. Z původních zůstala akorát RZ 19, zbytek jsou nové. Etapa má 126 ostrých kilometrů. V cíli můžeme posádky očekávat v 15:15.
Favorité
Opět nastává otázka koho favorizovat. Na snadě jsou tři jména Loeb, Hirvonnen a Latvala. Překvapit může kdokoli ze severských jezdců. Jmenujme třeba Aavu, Henninga Solberga. Bude velmi zajímavé sledovat jak si s Citroenem Xsara WRC poradí Petter Solberg. V loni ve Švédsku jel velmi dobře Ostberg se Subaru WRC, uvidíme jak mu to půjde letos.
Česká účast
Soutěž je součástí PWRC, ve kterém máme letos tři zástupce. Martin Prokop s Janem Tománkem a Mitsubishi Lancer EVO IX (st.č. 31).
S podporou Pirelli Rally Star Driver pojede s Mitsubishi Lancer EVO IX mladý Martin Semerád s Bohoušem Ceplechou (st.č. 35).
Třetím zástupcem je Miroslav Tarabus s Danielem Trunkátem a Fiatem Punto S2000. (st.č. 44).
Čtvrtým zástupcem je Škoda Fabia S2000 se švédským jezdcem Patrickem Sandellem za volantem. Startující pod hlavičkou Red Bull Racing.
Všechny posádky to budou mít velmi těžké. Místní jezdci jsou velmi rychlí. Sandell se bude sžívat s novým vozem, Martin Semerád s jízdou na ledovém povrchu, stejně jako Míra Tarabus. Martin Prokop může zůročit všechny své dosavdní zkušenosti a být velmi vysoko v pořadí.
Velmi dobré by bylo vidět všechny posádky v cíli a nejlépe na těch nejlepších pozicích.
Celkem se přihlásilo 75 posádek. 17 vozů WRC.
Sledujte spolu s námi průběh Rally Norway v on-line článku.
Mapy RZČasový harmonogramStartovní listina
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?