Více než 90 stran zahnuje reglement FIA pro mistrovství světa rally pro rok 2009. Vedle velmi diskutabilního systému rotací jednotlivých podniků v kalendáři a jeho seškrtání na pouhých dvanáct podniků, schválila FIA také další opatření pro úsporu financí jednotlivých týmů. Pojďme si některé z nich představit.
AutaÉra vozů specifikace WRC (World Rally Car) v současné podobě se již definitivně blíží ke svému konci. Letos budou tyto vozy naposledy představovat „top ligu“ rallyového závodění. Již na začátku příští sezóny se mistrovství světa dostane do jakési přechodové fáze, ve které se budou soutěží účastnit současné vozy WRC po boku nově zavedených vozů specifikace Super2000+. V roce 2011 však již vozy WRC ze světové scény vymizí úplně a budou nahrazeny vozy Super2000+. Tyto nové vozy Super2000+ budou koncepčně vycházet ze stávajících vozů Super2000, ale již na první pohled od nich budou odlišeny karosářským kitem, který bude obsahovat velké přední i zadní křídlo podobného typu, jako nosí vozy WRC. Pod kapotou budou mít schovaný další kit, jehož obsahem bude menší turbodmychadlo, díky němuž naberou vozy znatelně na výkonu motoru. Tyto vozy by tak měli představovat jakýsi mezistupeň mezi cenově úspornější kategorií Super2000 a divácky značně atraktivní, leč velmi drahou kategorií WRC.
Nové vozy budou vycházet ze speciálů S2000. Uvidíme v mistrovství světa i Škodu s upraveným vozem S2000+?
MotoryVšechny týmy budou muset FIA oznámit, ve kterých soutěžích použijí stejné motory. Světová rada totiž určila, že jeden motor bude muset být nasazen minimálně při dvou podnicích. Týmy, které se zúčastní deseti nebo dvanácti soutěží, budou muset nahlásit čtyři takováto spárování. Pro týmy, které uvidíme jen na devíti nebo osmi podnicích, jsou předepsány pouze tři.
Převodovka a náhradní dílyPřed začátkem sezóny musí všechny týmy podat FIA také seznam, ve kterém bude popsáno v jakých soutěžích týmy použijí stejné převodovky a náhradní díly. Světová rada totiž odsouhlasila, že vždy na dvou soutěžích musí tým použít stejné součástky. Pro tento pár soutěží budou moci být na každém voze použity pouze dvě převodovky a dva náhradní diferenciály, které budou předem nahlášeny. Každý vůz však bude moci jednou za sezónu využít jakéhosi „žolíka“ v případě, že všechny tyto komponenty použije již na první soutěži tohoto páru. Potom si budou moci přihlásit další dvě převodovky a dva diferenciály.
ServisVlna snah pro snížení nákladů světového šampionátu přinese také změny v uspořádání servisů. Kvůli úspoře tak na autě budou moci současně pracovat pouze čtyři mechanici. Loni jich mohlo pracovat v jednu chvíli šest.
Snahy ušetřit kde se dá se projeví i v počtu mechaniků v servisu
Pneumatiky
Výhradní dodavatel pneumatik Pirelli bude opět nabízet tři osvěčené produkty. Budou jimi pneumatiky PZero (pro asfalt), Scorpion (na šotolinu) a SottoZero (na sníh). Tyto pneumatiky se používaly již minulý rok.
Pneumatiky pro jednotlivé podniky budou předem určeny. Na příklad pro úvodní podnik v Irsku si týmy budou moci vybrat mezi klasickými pneumatikami a pneumatikami na sníh, ovšem bez hrotů. Ve Španělku budou týmy volit mezi tvrdší a měkčí směsí pneumatik PZero. Na Kyperské soutěži, která se pojede jako „kombinovaný podnik“, tedy s rychlostními testy na asfaltu i šotolině, si budou moci posádky vybrat mezi šotolinovými a asfaltovými pneumatikami. Je však také možné, že někteří účastníci odjedou všechny vložky na tvrdší směsi pneumatik Scorpion.
Také počet povolených pneumatik na jeden podnik bude omezen. To se bude obvíjet podle četnosi a možností servisu, ale také podle konkrétního jezdce. Jezdci s prioritou 1 a 2 dostanou šest pneumatik pro výměnu (větně dvojice náhradních) a dalších šest pro shakedown. Neprioritní jezdci a jezdci PWRC s vozy o pohonu všech kol dostanou čtyři pneumatiky pro jeden servis a pět na shakedown. Účastnící JWRC dostanou 24 pneumatik pro jeden podnik včetně shakedownu.
Výraznějších změn se dostalo i pro používání pneumatik
ŠpióniNa soutěžích se také budou moci objevit takzvaní špióni. To budou posádky, které odjedou jednotlivé RZty těsně před startem a potom podají svým posádkám podrobné informace ohledně aktuálního stavu trati.
Podrobnější výčet technických předpisů pro nadcházející sezónu si můžete prohlédnout na oficiálních stránkách FIA. Odkaz nejdete zde.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.