Více než 90 stran zahnuje reglement FIA pro mistrovství světa rally pro rok 2009. Vedle velmi diskutabilního systému rotací jednotlivých podniků v kalendáři a jeho seškrtání na pouhých dvanáct podniků, schválila FIA také další opatření pro úsporu financí jednotlivých týmů. Pojďme si některé z nich představit.
AutaÉra vozů specifikace WRC (World Rally Car) v současné podobě se již definitivně blíží ke svému konci. Letos budou tyto vozy naposledy představovat „top ligu“ rallyového závodění. Již na začátku příští sezóny se mistrovství světa dostane do jakési přechodové fáze, ve které se budou soutěží účastnit současné vozy WRC po boku nově zavedených vozů specifikace Super2000+. V roce 2011 však již vozy WRC ze světové scény vymizí úplně a budou nahrazeny vozy Super2000+. Tyto nové vozy Super2000+ budou koncepčně vycházet ze stávajících vozů Super2000, ale již na první pohled od nich budou odlišeny karosářským kitem, který bude obsahovat velké přední i zadní křídlo podobného typu, jako nosí vozy WRC. Pod kapotou budou mít schovaný další kit, jehož obsahem bude menší turbodmychadlo, díky němuž naberou vozy znatelně na výkonu motoru. Tyto vozy by tak měli představovat jakýsi mezistupeň mezi cenově úspornější kategorií Super2000 a divácky značně atraktivní, leč velmi drahou kategorií WRC.
Nové vozy budou vycházet ze speciálů S2000. Uvidíme v mistrovství světa i Škodu s upraveným vozem S2000+?
MotoryVšechny týmy budou muset FIA oznámit, ve kterých soutěžích použijí stejné motory. Světová rada totiž určila, že jeden motor bude muset být nasazen minimálně při dvou podnicích. Týmy, které se zúčastní deseti nebo dvanácti soutěží, budou muset nahlásit čtyři takováto spárování. Pro týmy, které uvidíme jen na devíti nebo osmi podnicích, jsou předepsány pouze tři.
Převodovka a náhradní dílyPřed začátkem sezóny musí všechny týmy podat FIA také seznam, ve kterém bude popsáno v jakých soutěžích týmy použijí stejné převodovky a náhradní díly. Světová rada totiž odsouhlasila, že vždy na dvou soutěžích musí tým použít stejné součástky. Pro tento pár soutěží budou moci být na každém voze použity pouze dvě převodovky a dva náhradní diferenciály, které budou předem nahlášeny. Každý vůz však bude moci jednou za sezónu využít jakéhosi „žolíka“ v případě, že všechny tyto komponenty použije již na první soutěži tohoto páru. Potom si budou moci přihlásit další dvě převodovky a dva diferenciály.
ServisVlna snah pro snížení nákladů světového šampionátu přinese také změny v uspořádání servisů. Kvůli úspoře tak na autě budou moci současně pracovat pouze čtyři mechanici. Loni jich mohlo pracovat v jednu chvíli šest.
Snahy ušetřit kde se dá se projeví i v počtu mechaniků v servisu
Pneumatiky
Výhradní dodavatel pneumatik Pirelli bude opět nabízet tři osvěčené produkty. Budou jimi pneumatiky PZero (pro asfalt), Scorpion (na šotolinu) a SottoZero (na sníh). Tyto pneumatiky se používaly již minulý rok.
Pneumatiky pro jednotlivé podniky budou předem určeny. Na příklad pro úvodní podnik v Irsku si týmy budou moci vybrat mezi klasickými pneumatikami a pneumatikami na sníh, ovšem bez hrotů. Ve Španělku budou týmy volit mezi tvrdší a měkčí směsí pneumatik PZero. Na Kyperské soutěži, která se pojede jako „kombinovaný podnik“, tedy s rychlostními testy na asfaltu i šotolině, si budou moci posádky vybrat mezi šotolinovými a asfaltovými pneumatikami. Je však také možné, že někteří účastníci odjedou všechny vložky na tvrdší směsi pneumatik Scorpion.
Také počet povolených pneumatik na jeden podnik bude omezen. To se bude obvíjet podle četnosi a možností servisu, ale také podle konkrétního jezdce. Jezdci s prioritou 1 a 2 dostanou šest pneumatik pro výměnu (větně dvojice náhradních) a dalších šest pro shakedown. Neprioritní jezdci a jezdci PWRC s vozy o pohonu všech kol dostanou čtyři pneumatiky pro jeden servis a pět na shakedown. Účastnící JWRC dostanou 24 pneumatik pro jeden podnik včetně shakedownu.
Výraznějších změn se dostalo i pro používání pneumatik
ŠpióniNa soutěžích se také budou moci objevit takzvaní špióni. To budou posádky, které odjedou jednotlivé RZty těsně před startem a potom podají svým posádkám podrobné informace ohledně aktuálního stavu trati.
Podrobnější výčet technických předpisů pro nadcházející sezónu si můžete prohlédnout na oficiálních stránkách FIA. Odkaz nejdete zde.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.