Vozy Škoda s moderním pohonem 4×4 jsou v nabídce již od roku 1999, kdy byl představen vůz Octavia combi 4×4. Od té doby si získaly mnoho fanoušků. Velmi efektivní pohon Škoda 4×4, který zajišťuje současná pátá generace elektronicky řízené mezinápravové vícelamelové spojky, funguje zcela automaticky. Pomáhá také snižovat spotřebu paliva. Pohon všech kol přináší výhody především na mokré nebo zasněžené vozovce, ale nejen tam. Variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu zvyšuje bezpečnost jízdy a agilitu po celý rok a na jakémkoliv povrchu.
Novodobá historie vozů s pohonem 4×4 začala v roce 1999 modelem Škoda Octavia combi 4×4. Od roku 1999 do konce roku 2019 dodala společnost Škoda Auto zákazníkům více než 1 milion vozů s pohonem 4×4. Jen v roce 2019 vyrobila společnost celosvětově více než 157 000 vozů Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq s pohonem 4×4. Největší zájem o tuto variantu projevují zákazníci u modelu Škoda Kodiaq – verzi s pohonem všech kol si objednává přibližně 60 % z nich. Moderní pohon všech kol značky Škoda prináší řadu výhod a zajišťuje bezpečnost nejen při jízdě po šotolině, v bahně nebo na sněhu, ale také na suché asfaltové vozovce. V mnoha situacích přispívá pohon přední i zadní nápravy k lepší trakci, jízdní stabilitě a dynamice. Při běžné přímé jízdě je hnací síla přenášena přední nápravou. Pokud hrozí ztráta trakce, převede elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka páté generace část točivého momentu v mžiku automaticky na zadní kola, aby zachovala trakci vozidla. Hnací síla je tak přenášena bez nutnosti zásahu řidiče přesně tam, kde je potřeba.
Zásah řídicí elektroniky v řádu milisekundPohon všech kol u modelů značky Škoda je propojen s nejdůležitějšími asistenčními systémy, například s protiblokovacím systémem ABS, elektronickou kontrolou stabilizace ESC, elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS nebo systémem XDS+. Řídicí elektronika tak dokáže reagovat na nově vzniklou jízdní situaci v řádu milisekund a zvládat kritické situace, například při rychlém průjezdu zatáčkou nebo při jízdě po povrchu s různou adhezí. K udržení vozidla v jízdním pruhu upravuje řídicí elektronika také přenos točivého momentu na jednotlivá kola vozu. Děje se tak například v okamžiku odlehčení vnitřního kola při rychlém průjezdu zatáčkou. Část točivého momentu se tak přenáší na protilehlé kolo. Technika 4×4 značky Škoda tak pomáhá stabilizačním systémům, a tím zaručuje bezpečnou a komfortní jízdu na suché, mokré nebo kluzké vozovce. To ocení také řidiči, kteří často cestují s přívěsem nebo karavanem. Díky skvělé trakci pomáhá pohon všech kol značnou měrou při rozjezdech a stoupáních. Další výhodou modelů Škoda 4×4 v porovnání s vozy s pohonem předních kol je také schopnost utáhnout přívěs s hmotností, která je vyšší až o 25 %.
Řízení pohonu všech kol, které příznivě ovlivňuje spotřebu palivaJádrem aktuálních modelů Škoda 4×4 je elektronicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka páté generace. Jedná se o hydraulicky řízený systém, který zajišťuje nepřetržité rozdělování hnací sílymezi kola přední a zadní nápravy. Za normálních podmínek jsou poháněna přední kola. V případě potřeby vzroste tlak, který sepne spojku a hnací síla se začne přenášet na zadní nápravu. Přenos hnací síly je závislý na aktuální jízdní situaci. Elektronická řídicí jednotka automaticky reaguje i v případě nejmenších rozdílů v otáčkách kol přední a zadní nápravy. Řada senzorů (např. snímač otáček motoru, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol nebo senzor příčného a podélného zrychlení) neustále vyhodnocuje aktuální jízdní situaci. Veškeré získané hodnoty poté zpracovává řídicí elektronika pohonu všech kol, která je tak schopna v řádu milisekund reagovat na jakékoliv změny a dle aktuální situace změnit přenos hnacího momentu na jednotlivá kola vozu. Systém funguje spolehlivě i při ztrátě trakce předních kol. V takovém případě zajistí lamelová spojka přenos až 90 % točivého momentu na zadní nápravu. V kritických situacích je pohon 4×4 také schopen přenést až 85 % hnací síly na jednotlivé kolo. Pohon 4×4 pracuje velice efektivně. Také velmi příznivě ovlivňuje spotřebu paliva. Zadní náprava se připojí pouze, pokud si to jízdní situace vyžaduje. Během plachtění, při nízké zátěži nebo při běžné přímé jízdě je maximum hnací síly přenášeno přední nápravou, což snižuje spotřebu paliva.
Modely Škoda 4×4 jsou u zákazníků velmi oblíbenéPortfolio modelů s pohonem všech kol značky Škoda se v posledních letech postupně rozšířilo. Vozy 4×4 se tak významně podílejí na úspěchu značky Škoda Stále více modelů je na přání nabízeno s pohonem všech kol. Mnoho z nich je již standardně dodáváno se dvěma poháněnými nápravami. V současné době nabízí pohon všech kol SUV vozy Karoq a Kodiaq a také různé varianty modelu Octavia třetí generace a modelu Superb.
Dokladem stále větší oblíbenosti vozů Škoda 4×4 je také trojnásobný úspěch ve čtenářské anketě„Allradautos des Jahres 2019“ (Automobily 4×4 roku 2019) německého motoristického časopisu Auto Bild Allrad. Už podesáté získal renomované ocenění Superb 4×4, tentokrát jako nejlepší importovaný vůz v kategorii osobních vozů s pohonem všech kol do 40 000 eur. Model Octavia Scout zvítězil již popáté mezi importovanými vozy v kategorii crossoverů s pohonem všech kol. Kodiaq 4×4 si zajistil první místo mezi importovanými vozy ve skupině terénních vozů a SUV do 35 000 eur.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?