Pohon Škoda 4x4. Výhody, funkce, zájem zákazníků

AutoRoad.cz, 28. března 2020, 23:43 Google+

Vozy Škoda s moderním pohonem 4×4 jsou v nabídce již od roku 1999, kdy byl představen vůz Octavia combi 4×4. Od té doby si získaly mnoho fanoušků. Velmi efektivní pohon Škoda 4×4, který zajišťuje současná pátá generace elektronicky řízené mezinápravové vícelamelové spojky, funguje zcela automaticky. Pomáhá také snižovat spotřebu paliva. Pohon všech kol přináší výhody především na mokré nebo zasněžené vozovce, ale nejen tam. Variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu zvyšuje bezpečnost jízdy a agilitu po celý rok a na jakémkoliv povrchu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Novodobá historie vozů s pohonem 4×4 začala v roce 1999 modelem Škoda Octavia combi 4×4. Od roku 1999 do konce roku 2019 dodala společnost Škoda Auto zákazníkům více než 1 milion vozů s pohonem 4×4. Jen v roce 2019 vyrobila společnost celosvětově více než 157 000 vozů Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq s pohonem 4×4. Největší zájem o tuto variantu projevují zákazníci u modelu Škoda Kodiaq – verzi s pohonem všech kol si objednává přibližně 60 % z nich. Moderní pohon všech kol značky Škoda prináší řadu výhod a zajišťuje bezpečnost nejen při jízdě po šotolině, v bahně nebo na sněhu, ale také na suché asfaltové vozovce. V mnoha situacích přispívá pohon přední i zadní nápravy k lepší trakci, jízdní stabilitě a dynamice. Při běžné přímé jízdě je hnací síla přenášena přední nápravou. Pokud hrozí ztráta trakce, převede elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka páté generace část točivého momentu v mžiku automaticky na zadní kola, aby zachovala trakci vozidla. Hnací síla je tak přenášena bez nutnosti zásahu řidiče přesně tam, kde je potřeba.

Zásah řídicí elektroniky v řádu milisekund
Pohon všech kol u modelů značky Škoda je propojen s nejdůležitějšími asistenčními systémy, například s protiblokovacím systémem ABS, elektronickou kontrolou stabilizace ESC, elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS nebo systémem XDS+. Řídicí elektronika tak dokáže reagovat na nově vzniklou jízdní situaci v řádu milisekund a zvládat kritické situace, například při rychlém průjezdu zatáčkou nebo při jízdě po povrchu s různou adhezí. K udržení vozidla v jízdním pruhu upravuje řídicí elektronika také přenos točivého momentu na jednotlivá kola vozu. Děje se tak například v okamžiku odlehčení vnitřního kola při rychlém průjezdu zatáčkou. Část točivého momentu se tak přenáší na protilehlé kolo. Technika 4×4 značky Škoda tak pomáhá stabilizačním systémům, a tím zaručuje bezpečnou a komfortní jízdu na suché, mokré nebo kluzké vozovce. To ocení také řidiči, kteří často cestují s přívěsem nebo karavanem. Díky skvělé trakci pomáhá pohon všech kol značnou měrou při rozjezdech a stoupáních. Další výhodou modelů Škoda 4×4 v porovnání s vozy s pohonem předních kol je také schopnost utáhnout přívěs s hmotností, která je vyšší až o 25 %.

img-responsive

Škoda Kodiaq | foto: onm / AutoRoad.cz / INCORP images

Řízení pohonu všech kol, které příznivě ovlivňuje spotřebu paliva
Jádrem aktuálních modelů Škoda 4×4 je elektronicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka páté generace. Jedná se o hydraulicky řízený systém, který zajišťuje nepřetržité rozdělování hnací síly
mezi kola přední a zadní nápravy. Za normálních podmínek jsou poháněna přední kola. V případě potřeby vzroste tlak, který sepne spojku a hnací síla se začne přenášet na zadní nápravu. Přenos hnací síly je závislý na aktuální jízdní situaci. Elektronická řídicí jednotka automaticky reaguje i v případě nejmenších rozdílů v otáčkách kol přední a zadní nápravy. Řada senzorů (např. snímač otáček motoru, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol nebo senzor příčného a podélného zrychlení) neustále vyhodnocuje aktuální jízdní situaci. Veškeré získané hodnoty poté zpracovává řídicí elektronika pohonu všech kol, která je tak schopna v řádu milisekund reagovat na jakékoliv změny a dle aktuální situace změnit přenos hnacího momentu na jednotlivá kola vozu. Systém funguje spolehlivě i při ztrátě trakce předních kol. V takovém případě zajistí lamelová spojka přenos až 90 % točivého momentu na zadní nápravu. V kritických situacích je pohon 4×4 také schopen přenést až 85 % hnací síly na jednotlivé kolo. Pohon 4×4 pracuje velice efektivně. Také velmi příznivě ovlivňuje spotřebu paliva. Zadní náprava se připojí pouze, pokud si to jízdní situace vyžaduje. Během plachtění, při nízké zátěži nebo při běžné přímé jízdě je maximum hnací síly přenášeno přední nápravou, což snižuje spotřebu paliva.

Modely Škoda 4×4 jsou u zákazníků velmi oblíbené
Portfolio modelů s pohonem všech kol značky Škoda se v posledních letech postupně rozšířilo. Vozy 4×4 se tak významně podílejí na úspěchu značky Škoda Stále více modelů je na přání nabízeno s pohonem všech kol. Mnoho z nich je již standardně dodáváno se dvěma poháněnými nápravami. V současné době nabízí pohon všech kol SUV vozy Karoq a Kodiaq a také různé varianty modelu Octavia třetí generace a modelu Superb.

Dokladem stále větší oblíbenosti vozů Škoda 4×4 je také trojnásobný úspěch ve čtenářské anketě
„Allradautos des Jahres 2019“ (Automobily 4×4 roku 2019) německého motoristického časopisu Auto Bild Allrad. Už podesáté získal renomované ocenění Superb 4×4, tentokrát jako nejlepší importovaný vůz v kategorii osobních vozů s pohonem všech kol do 40 000 eur. Model Octavia Scout zvítězil již popáté mezi importovanými vozy v kategorii crossoverů s pohonem všech kol. Kodiaq 4×4 si zajistil první místo mezi importovanými vozy ve skupině terénních vozů a SUV do 35 000 eur.

Vytisknout

Diskuze: Pohon Škoda 4x4. Výhody, funkce, zájem zákazníků

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Jak chce Volkswagen zařídit, aby těžké a vysoké ID.4 skvěle jezdilo? Kdekoliv...

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Sbarro Super Eight

Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Peugeot 4008 a 5008

S čím se Peugeot pochlubí na autosalonu v Číně? My už to vime

Ford u nás nabídne špičkový Mustang Mach 1 s osmiválcem 5,0 l a manuální převodovkou za 1 649 900 Kč

Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi

VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Může nám být na silnici mnohem příjemněji?

Toyota 2000 GT

Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

Přepracované Subaru BRZ dostalo opět atmosférický boxer s větším objemem a nižší těžiště

Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Hyundai Tucson ADVENTURE

Test Hyundai Tucson ADVENTURE 1,6 CRDI DTC7, pro výlety jako stvořený

Honda e

Německým autem roku nečekaně cizinec. Čím přesvědčil porotu proti domácím premiantům?

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým plně funkčním žákovským vozem automobilky

Škoda Slavia nečekaně v Británii. Za volant usedli novináři. A výsledek?

Největší hybridní SUV Toyota Highlander přichází na český trh

V sedmimístném SUV Toyota Highlander králem. Navíc se terénu nebojí a spotřebou nešokuje

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz při cyklistickém závodě La Vuelta kolem Španělska

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz

Honda použila u nového Jazzu jako první ve třídě přední středový airbag

Honda Jazz e:HEV zářila při zpřísněných testech Euro NCAP

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Koupit si nyní auto je extrémně výhodné. Podívejte se proč

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

  2. VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

  3. Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

  4. Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

  5. Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

  6. Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud