Vozy Škoda s moderním pohonem 4×4 jsou v nabídce již od roku 1999, kdy byl představen vůz Octavia combi 4×4. Od té doby si získaly mnoho fanoušků. Velmi efektivní pohon Škoda 4×4, který zajišťuje současná pátá generace elektronicky řízené mezinápravové vícelamelové spojky, funguje zcela automaticky. Pomáhá také snižovat spotřebu paliva. Pohon všech kol přináší výhody především na mokré nebo zasněžené vozovce, ale nejen tam. Variabilní rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu zvyšuje bezpečnost jízdy a agilitu po celý rok a na jakémkoliv povrchu.
Novodobá historie vozů s pohonem 4×4 začala v roce 1999 modelem Škoda Octavia combi 4×4. Od roku 1999 do konce roku 2019 dodala společnost Škoda Auto zákazníkům více než 1 milion vozů s pohonem 4×4. Jen v roce 2019 vyrobila společnost celosvětově více než 157 000 vozů Octavia, Superb, Karoq a Kodiaq s pohonem 4×4. Největší zájem o tuto variantu projevují zákazníci u modelu Škoda Kodiaq – verzi s pohonem všech kol si objednává přibližně 60 % z nich. Moderní pohon všech kol značky Škoda prináší řadu výhod a zajišťuje bezpečnost nejen při jízdě po šotolině, v bahně nebo na sněhu, ale také na suché asfaltové vozovce. V mnoha situacích přispívá pohon přední i zadní nápravy k lepší trakci, jízdní stabilitě a dynamice. Při běžné přímé jízdě je hnací síla přenášena přední nápravou. Pokud hrozí ztráta trakce, převede elektronicky řízená hydraulická lamelová spojka páté generace část točivého momentu v mžiku automaticky na zadní kola, aby zachovala trakci vozidla. Hnací síla je tak přenášena bez nutnosti zásahu řidiče přesně tam, kde je potřeba.
Zásah řídicí elektroniky v řádu milisekundPohon všech kol u modelů značky Škoda je propojen s nejdůležitějšími asistenčními systémy, například s protiblokovacím systémem ABS, elektronickou kontrolou stabilizace ESC, elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS nebo systémem XDS+. Řídicí elektronika tak dokáže reagovat na nově vzniklou jízdní situaci v řádu milisekund a zvládat kritické situace, například při rychlém průjezdu zatáčkou nebo při jízdě po povrchu s různou adhezí. K udržení vozidla v jízdním pruhu upravuje řídicí elektronika také přenos točivého momentu na jednotlivá kola vozu. Děje se tak například v okamžiku odlehčení vnitřního kola při rychlém průjezdu zatáčkou. Část točivého momentu se tak přenáší na protilehlé kolo. Technika 4×4 značky Škoda tak pomáhá stabilizačním systémům, a tím zaručuje bezpečnou a komfortní jízdu na suché, mokré nebo kluzké vozovce. To ocení také řidiči, kteří často cestují s přívěsem nebo karavanem. Díky skvělé trakci pomáhá pohon všech kol značnou měrou při rozjezdech a stoupáních. Další výhodou modelů Škoda 4×4 v porovnání s vozy s pohonem předních kol je také schopnost utáhnout přívěs s hmotností, která je vyšší až o 25 %.
Řízení pohonu všech kol, které příznivě ovlivňuje spotřebu palivaJádrem aktuálních modelů Škoda 4×4 je elektronicky řízená mezinápravová vícelamelová spojka páté generace. Jedná se o hydraulicky řízený systém, který zajišťuje nepřetržité rozdělování hnací sílymezi kola přední a zadní nápravy. Za normálních podmínek jsou poháněna přední kola. V případě potřeby vzroste tlak, který sepne spojku a hnací síla se začne přenášet na zadní nápravu. Přenos hnací síly je závislý na aktuální jízdní situaci. Elektronická řídicí jednotka automaticky reaguje i v případě nejmenších rozdílů v otáčkách kol přední a zadní nápravy. Řada senzorů (např. snímač otáček motoru, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol nebo senzor příčného a podélného zrychlení) neustále vyhodnocuje aktuální jízdní situaci. Veškeré získané hodnoty poté zpracovává řídicí elektronika pohonu všech kol, která je tak schopna v řádu milisekund reagovat na jakékoliv změny a dle aktuální situace změnit přenos hnacího momentu na jednotlivá kola vozu. Systém funguje spolehlivě i při ztrátě trakce předních kol. V takovém případě zajistí lamelová spojka přenos až 90 % točivého momentu na zadní nápravu. V kritických situacích je pohon 4×4 také schopen přenést až 85 % hnací síly na jednotlivé kolo. Pohon 4×4 pracuje velice efektivně. Také velmi příznivě ovlivňuje spotřebu paliva. Zadní náprava se připojí pouze, pokud si to jízdní situace vyžaduje. Během plachtění, při nízké zátěži nebo při běžné přímé jízdě je maximum hnací síly přenášeno přední nápravou, což snižuje spotřebu paliva.
Modely Škoda 4×4 jsou u zákazníků velmi oblíbenéPortfolio modelů s pohonem všech kol značky Škoda se v posledních letech postupně rozšířilo. Vozy 4×4 se tak významně podílejí na úspěchu značky Škoda Stále více modelů je na přání nabízeno s pohonem všech kol. Mnoho z nich je již standardně dodáváno se dvěma poháněnými nápravami. V současné době nabízí pohon všech kol SUV vozy Karoq a Kodiaq a také různé varianty modelu Octavia třetí generace a modelu Superb.
Dokladem stále větší oblíbenosti vozů Škoda 4×4 je také trojnásobný úspěch ve čtenářské anketě„Allradautos des Jahres 2019“ (Automobily 4×4 roku 2019) německého motoristického časopisu Auto Bild Allrad. Už podesáté získal renomované ocenění Superb 4×4, tentokrát jako nejlepší importovaný vůz v kategorii osobních vozů s pohonem všech kol do 40 000 eur. Model Octavia Scout zvítězil již popáté mezi importovanými vozy v kategorii crossoverů s pohonem všech kol. Kodiaq 4×4 si zajistil první místo mezi importovanými vozy ve skupině terénních vozů a SUV do 35 000 eur.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.