Zranili jste se při nezaviněné dopravní nehodě? Češi mají jen mlhavé tušení, jak postupovat ve chvíli, kdy jim při dopravní nehodě vznikl nárok na odškodnění.
40 % respondentů dokonce přiznává, že vůbec netuší, jak na věc. Lidé se v praxi pletou v zásadních bodech. Každý druhý například chybně uvádí, že po nehodě bude odškodnění vymáhat přímo po viníkovi. 12 % respondentů se domnívá, že jako spolucestující nemají nárok na odškodnění, pokud nemá řidič speciální připojištění. Chybně také odhadují částku, na kterou si mohou přijít. Kvůli podobným omylům lidé přichází o odškodnění, které přitom v průměru dosahuje cca 800 tisíc korun. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Vindicia.
Pak zde nastává nárok na odškodnění. „Lidé ale netuší, jak v takovém případě postupovat. Rady si neví 40 % respondentů,” uvádí Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia. Podle jeho slov si většina lidí umí poradit pouze s prvním krokem, tedy nahlášením a uplatněním bolestného. Více jak tři čtvrtiny lidí si však již nehlídají další části odškodnění jako je cestovné, opatrovnictví, léčebné náklady a hlavně ztížení společenského uplatnění. Přichází tak o statisíce.
Odškodnění? To přece vymáhám po viníkovi nehodyV oblasti odškodnění panuje celá řada mýtů. „V praxi se setkáváme s tím, že se lidé domnívají, že budou odškodnění vymáhat přímo od viníka nehody. Průzkum to potvrzuje, takto se spletla více než polovina respondentů. Často tak dochází k tomu, že se lidé vůbec nesnaží získat odškodnění v případě, kdy řídil a boural jejich blízký. Bojí se, že ho tím zruinují. Jenže pokud ve hře není alkohol či výrazné porušení předpisů, odškodnění vždy platí pojišťovna z povinného ručení,” vysvětluje Beck.
Uvádí případ manželského páru, který se zranil při dopravní nehodě, již zavinil muž. Původně mu zdravotní pojišťovna zaslala fakturu na 800 tisíc korun a snažila se, aby výdaje za léčení manželky zaplatil právě on. Manžel se tomu oprávněně bránil, takže nakonec musela částku zaplatit pojišťovna z povinného ručení, a to navýšenou o dalších 400 tisíc. Povinné ručení je podle Becka zřizováno právě pro tyto případy - roli tedy nehraje, zda nehodu zavinil někdo z rodiny či přátel.
Rozšířená je i představa, že pokud nemá viník nehody speciální připojištění, jeho spolucestující nemají na odškodnění nárok. Jen polovina lidí tuší, že kompenzace přísluší i členovi domácnosti, který se o zraněného stará.
Lidé jsou si ovšem vědomi své spoluzodpovědnosti. Většina správně soudí, že pokud dobrovolně sedli do auta k opilému řidiči nebo nepoužili pásy, minimálně o část odškodnění přijdou.
O hodnotě jednoho bodu lidé nemají tušeníPro výši odškodnění je zásadní, na kolik bodů posudkový lékař či soudní expert určí závažnost zranění. Čím více bodů, tím více získá zraněný peněz. Lidé ovšem netuší, jakou hodnotu jeden bod má. „Přiznávají to tři čtvrtiny respondentů. Správnou hodnotu, tedy cca 320 korun, uvedlo jen 7 % účastníků průzkumu,” říká Beck.
A kolik mohou poškození získat, pokud se rozhodnou o odškodnění žádat? U nehody jde v průměru okolo 800 tisíc korun, což správně určil jen každý čtrnáctý. Podle Vindicia jsou klienti zpravidla překvapení, na jakou částku mají nárok. Často je o řád vyšší, než s jakou představou přišli. 15 % respondentů přitom tipovalo částku 460 tisíc, tři ze čtyř si netroufli ani na odhad.
Průzkum proběhl v listopadu 2019, a to na reprezentativním vzorku 1000 respondentů (18-59 let).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.