Zranili jste se při nezaviněné dopravní nehodě? Češi mají jen mlhavé tušení, jak postupovat ve chvíli, kdy jim při dopravní nehodě vznikl nárok na odškodnění.
40 % respondentů dokonce přiznává, že vůbec netuší, jak na věc. Lidé se v praxi pletou v zásadních bodech. Každý druhý například chybně uvádí, že po nehodě bude odškodnění vymáhat přímo po viníkovi. 12 % respondentů se domnívá, že jako spolucestující nemají nárok na odškodnění, pokud nemá řidič speciální připojištění. Chybně také odhadují částku, na kterou si mohou přijít. Kvůli podobným omylům lidé přichází o odškodnění, které přitom v průměru dosahuje cca 800 tisíc korun. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Vindicia.
Pak zde nastává nárok na odškodnění. „Lidé ale netuší, jak v takovém případě postupovat. Rady si neví 40 % respondentů,” uvádí Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia. Podle jeho slov si většina lidí umí poradit pouze s prvním krokem, tedy nahlášením a uplatněním bolestného. Více jak tři čtvrtiny lidí si však již nehlídají další části odškodnění jako je cestovné, opatrovnictví, léčebné náklady a hlavně ztížení společenského uplatnění. Přichází tak o statisíce.
Odškodnění? To přece vymáhám po viníkovi nehodyV oblasti odškodnění panuje celá řada mýtů. „V praxi se setkáváme s tím, že se lidé domnívají, že budou odškodnění vymáhat přímo od viníka nehody. Průzkum to potvrzuje, takto se spletla více než polovina respondentů. Často tak dochází k tomu, že se lidé vůbec nesnaží získat odškodnění v případě, kdy řídil a boural jejich blízký. Bojí se, že ho tím zruinují. Jenže pokud ve hře není alkohol či výrazné porušení předpisů, odškodnění vždy platí pojišťovna z povinného ručení,” vysvětluje Beck.
Uvádí případ manželského páru, který se zranil při dopravní nehodě, již zavinil muž. Původně mu zdravotní pojišťovna zaslala fakturu na 800 tisíc korun a snažila se, aby výdaje za léčení manželky zaplatil právě on. Manžel se tomu oprávněně bránil, takže nakonec musela částku zaplatit pojišťovna z povinného ručení, a to navýšenou o dalších 400 tisíc. Povinné ručení je podle Becka zřizováno právě pro tyto případy - roli tedy nehraje, zda nehodu zavinil někdo z rodiny či přátel.
Rozšířená je i představa, že pokud nemá viník nehody speciální připojištění, jeho spolucestující nemají na odškodnění nárok. Jen polovina lidí tuší, že kompenzace přísluší i členovi domácnosti, který se o zraněného stará.
Lidé jsou si ovšem vědomi své spoluzodpovědnosti. Většina správně soudí, že pokud dobrovolně sedli do auta k opilému řidiči nebo nepoužili pásy, minimálně o část odškodnění přijdou.
O hodnotě jednoho bodu lidé nemají tušeníPro výši odškodnění je zásadní, na kolik bodů posudkový lékař či soudní expert určí závažnost zranění. Čím více bodů, tím více získá zraněný peněz. Lidé ovšem netuší, jakou hodnotu jeden bod má. „Přiznávají to tři čtvrtiny respondentů. Správnou hodnotu, tedy cca 320 korun, uvedlo jen 7 % účastníků průzkumu,” říká Beck.
A kolik mohou poškození získat, pokud se rozhodnou o odškodnění žádat? U nehody jde v průměru okolo 800 tisíc korun, což správně určil jen každý čtrnáctý. Podle Vindicia jsou klienti zpravidla překvapení, na jakou částku mají nárok. Často je o řád vyšší, než s jakou představou přišli. 15 % respondentů přitom tipovalo částku 460 tisíc, tři ze čtyř si netroufli ani na odhad.
Průzkum proběhl v listopadu 2019, a to na reprezentativním vzorku 1000 respondentů (18-59 let).
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?