ZRANĚNÍ PŘI DOPRAVNÍ NEHODĚ. Správný postup, abyste nepřišli o solidní odškodnění

AutoRoad.cz, 10. března 2020, 23:32 Google+

Zranili jste se při nezaviněné dopravní nehodě? Češi mají jen mlhavé tušení, jak postupovat ve chvíli, kdy jim při dopravní nehodě vznikl nárok na odškodnění.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

40 % respondentů dokonce přiznává, že vůbec netuší, jak na věc. Lidé se v praxi pletou v zásadních bodech. Každý druhý například chybně uvádí, že po nehodě bude odškodnění vymáhat přímo po viníkovi. 12 % respondentů se domnívá, že jako spolucestující nemají nárok na odškodnění, pokud nemá řidič speciální připojištění. Chybně také odhadují částku, na kterou si mohou přijít. Kvůli podobným omylům lidé přichází o odškodnění, které přitom v průměru dosahuje cca 800 tisíc korun. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Vindicia.

Pak zde nastává nárok na odškodnění. „Lidé ale netuší, jak v takovém případě postupovat. Rady si neví 40 % respondentů,” uvádí Tomáš Beck, expert na odškodnění společnosti Vindicia. Podle jeho slov si většina lidí umí poradit pouze s prvním krokem, tedy nahlášením a uplatněním bolestného. Více jak tři čtvrtiny lidí si však již nehlídají další části odškodnění jako je cestovné, opatrovnictví, léčebné náklady a hlavně ztížení společenského uplatnění. Přichází tak o statisíce.

Odškodnění? To přece vymáhám po viníkovi nehody
V oblasti odškodnění panuje celá řada mýtů. „V praxi se setkáváme s tím, že se lidé domnívají, že budou odškodnění vymáhat přímo od viníka nehody. Průzkum to potvrzuje, takto se spletla více než polovina respondentů. Často tak dochází k tomu, že se lidé vůbec nesnaží získat odškodnění v případě, kdy řídil a boural jejich blízký. Bojí se, že ho tím zruinují. Jenže pokud ve hře není alkohol či výrazné porušení předpisů, odškodnění vždy platí pojišťovna z povinného ručení,” vysvětluje Beck.

Uvádí případ manželského páru, který se zranil při dopravní nehodě, již zavinil muž. Původně mu zdravotní pojišťovna zaslala fakturu na 800 tisíc korun a snažila se, aby výdaje za léčení manželky zaplatil právě on. Manžel se tomu oprávněně bránil, takže nakonec musela částku zaplatit pojišťovna z povinného ručení, a to navýšenou o dalších 400 tisíc. Povinné ručení je podle Becka zřizováno právě pro tyto případy - roli tedy nehraje, zda nehodu zavinil někdo z rodiny či přátel.

Rozšířená je i představa, že pokud nemá viník nehody speciální připojištění, jeho spolucestující nemají na odškodnění nárok. Jen polovina lidí tuší, že kompenzace přísluší i členovi domácnosti, který se o zraněného stará.

Lidé jsou si ovšem vědomi své spoluzodpovědnosti. Většina správně soudí, že pokud dobrovolně sedli do auta k opilému řidiči nebo nepoužili pásy, minimálně o část odškodnění přijdou.

O hodnotě jednoho bodu lidé nemají tušení
Pro výši odškodnění je zásadní, na kolik bodů posudkový lékař či soudní expert určí závažnost zranění. Čím více bodů, tím více získá zraněný peněz. Lidé ovšem netuší, jakou hodnotu jeden bod má. „Přiznávají to tři čtvrtiny respondentů. Správnou hodnotu, tedy cca 320 korun, uvedlo jen 7 % účastníků průzkumu,” říká Beck.

A kolik mohou poškození získat, pokud se rozhodnou o odškodnění žádat? U nehody jde v průměru okolo 800 tisíc korun, což správně určil jen každý čtrnáctý. Podle Vindicia jsou klienti zpravidla překvapení, na jakou částku mají nárok. Často je o řád vyšší, než s jakou představou přišli. 15 % respondentů přitom tipovalo částku 460 tisíc, tři ze čtyř si netroufli ani na odhad.

Průzkum proběhl v listopadu 2019, a to na reprezentativním vzorku 1000 respondentů (18-59 let).

Vytisknout

Diskuze: ZRANĚNÍ PŘI DOPRAVNÍ NEHODĚ. Správný postup, abyste nepřišli o solidní odškodnění

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

lexus nx

Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

Čím dál víc lidí hledá ojeté vozy jako alternativu k autům novým

Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

Volkswagen Multivan

Nový Volkswagen Multivan přijíždí k českým prodejcům - známe ceny

Vize nové Buchanky

Buchanka zítřka? Kéž by takto vypadal nástupce legendárního UAZu

BMW 1HP

Nové super ekologické BMW 1HP

reklama

Doporučujeme

renault talisman

Renault představil nový Talisman. Škoda Superb a Volkswagen Passat mají nového…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

  2. Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

  3. Výzkum ukázal, proč Češi neradi mění své vozy

  4. Nový Volkswagen Multivan přijíždí k českým prodejcům - známe ceny

  5. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  6. Nové super ekologické BMW 1HP

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud