Ceny vodíkového paliva do aut se v příštích deseti letech sníží zhruba o 50 procent. Je to výrazně vyšší pokles, než se dosud očekávalo. Důvodem je předpokládané snížení nákladů díky navyšování objemu výroby. Navíc se očekává zlevnění výrobních zařízení.
Ve své zprávě to oznámilo Vodíkové kolegium světových energetických firem. Díky poklesu ceny by se vodík mohl stát konkurenceschopnou alternativou k jiným nízkouhlíkovým palivům, a v některých případech dokonce i ke konvenčním palivům.
Do roku 2025 by toto palivo mohlo dosáhnout konkurenceschopnosti zejména v případě velkých vozidel s dlouhým dojezdem. Horší pozici bude mít při jízdách na krátké vzdálenosti, například u malých aut a autobusů.
Mezi členy Vodíkového kolegia patří například automobilky Toyota, Nissan nebo Honda. Právě Toyota vytvořila první sériově vyráběné auto na vodík s názvem Mirai, kterého se celosvětově prodalo už přes 10 tisíc kusů.
Letos japonská automobilka přichází s druhou generací tohoto modelu, který má dojezd přes 600 kilometrů a stejně jako jeho předchůdce jezdí zcela bez emisí a vypouští pouze čistou vodní páru.
Elektromobily jsou příliš drahéDo karet hraje i skutečnost, že konkurenční technologie, zejména elektromobily s bateriovým pohonem, jsou příliš drahé na to, aby se staly životaschopnou alternativou. Za hlavní nevýhody vodíku zpráva označuje vyšší cenu vodíkových technologií a omezenou infrastrukturu.
Zpráva kolegia zároveň upozorňuje, že ke snížení nákladů na palivo o polovinu je nutné vynaložit investice o objemu 70 miliard dolarů. Ty by měly podporovat přijetí vodíkového paliva na všech evropských trzích.
Budoucnost je blíž"Budoucnost čistých energií na bázi vodíku je blíže, než si možná myslíme, protože celý průmysl usilovně pracuje na vyřešení klíčových technických problémů. Tato zpráva ukazuje cestu kupředu k navýšení měřítka výroby a dosažení konkurenceschopnosti vodíkového paliva, a tedy i eliminaci uhlíkových emisí, což je urgentně zapotřebí," uvedl Benoît Potier, předseda představenstva a generální ředitel Air Liquide a spolupředsedající Vodíkového kolegia.
Kolegium, které vzniklo před třemi roky, spolupracuje s vodíkovými asociacemi na regionální i národní úrovni. Analyzuje aktuální vládní rozhodnutí, předpisy a technologie, a poskytuje strategická doporučení.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?