Ceny vodíkového paliva do aut se v příštích deseti letech sníží zhruba o 50 procent. Je to výrazně vyšší pokles, než se dosud očekávalo. Důvodem je předpokládané snížení nákladů díky navyšování objemu výroby. Navíc se očekává zlevnění výrobních zařízení.
Ve své zprávě to oznámilo Vodíkové kolegium světových energetických firem. Díky poklesu ceny by se vodík mohl stát konkurenceschopnou alternativou k jiným nízkouhlíkovým palivům, a v některých případech dokonce i ke konvenčním palivům.
Do roku 2025 by toto palivo mohlo dosáhnout konkurenceschopnosti zejména v případě velkých vozidel s dlouhým dojezdem. Horší pozici bude mít při jízdách na krátké vzdálenosti, například u malých aut a autobusů.
Mezi členy Vodíkového kolegia patří například automobilky Toyota, Nissan nebo Honda. Právě Toyota vytvořila první sériově vyráběné auto na vodík s názvem Mirai, kterého se celosvětově prodalo už přes 10 tisíc kusů.
Letos japonská automobilka přichází s druhou generací tohoto modelu, který má dojezd přes 600 kilometrů a stejně jako jeho předchůdce jezdí zcela bez emisí a vypouští pouze čistou vodní páru.
Elektromobily jsou příliš drahéDo karet hraje i skutečnost, že konkurenční technologie, zejména elektromobily s bateriovým pohonem, jsou příliš drahé na to, aby se staly životaschopnou alternativou. Za hlavní nevýhody vodíku zpráva označuje vyšší cenu vodíkových technologií a omezenou infrastrukturu.
Zpráva kolegia zároveň upozorňuje, že ke snížení nákladů na palivo o polovinu je nutné vynaložit investice o objemu 70 miliard dolarů. Ty by měly podporovat přijetí vodíkového paliva na všech evropských trzích.
Budoucnost je blíž"Budoucnost čistých energií na bázi vodíku je blíže, než si možná myslíme, protože celý průmysl usilovně pracuje na vyřešení klíčových technických problémů. Tato zpráva ukazuje cestu kupředu k navýšení měřítka výroby a dosažení konkurenceschopnosti vodíkového paliva, a tedy i eliminaci uhlíkových emisí, což je urgentně zapotřebí," uvedl Benoît Potier, předseda představenstva a generální ředitel Air Liquide a spolupředsedající Vodíkového kolegia.
Kolegium, které vzniklo před třemi roky, spolupracuje s vodíkovými asociacemi na regionální i národní úrovni. Analyzuje aktuální vládní rozhodnutí, předpisy a technologie, a poskytuje strategická doporučení.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?