Renomovaná společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za první tři čtvrtletí roku 2019.
V prvních třech kvartálech letošního roku došlo meziročně jen k velice mírnému navýšení počtu dovezených ojetých osobních automobilů ze zahraničí (nárůst 0,5 %), oproti situaci v polovině roku jde však o výraznější nárůst, neboť v prvních šesti měsících došlo letos v případě dovozů ojetin naopak k meziročnímu poklesu o 2,7 %.
Alarmující však je kvalita dovážených ojetých aut, neboť každé páté je starší 15 let a podle analýzy, kterou Cebia zpracovala letos na podzim, je jen mezi dovezenými vozy ve stáří od 3 do 11 let každé dvacáté po totální havárii. Průměrné stáří letos dovážených ojetin je 10 let, průměrné stáří všech prodávaných ojetin dovezených letos či v dřívějších letech je 11 let, zatímco průměrné stáří prodávaných ojetin s českým původem je zhruba 7,5 roku.
Ve třetím kvartálu navíc došlo k dalšímu zestárnutí českého vozového parku, který již téměř atakuje hranici 15 let (14,87 roku). Podíl prodávaných ojetých aut s tuzemským původem klesl o tři procentní body (na 50 %), o které posílily ojeté vozy dovezené z Německa.
Průměrná cena ojetých aut prodaných od letošního ledna do září činila 226 200 Kč. Zatímco meziročně stoupla o 0,5 %, mezikvartálně došlo k jejímu mírnému poklesu, který je způsoben především tím, že se na trhu přestaly ve větší míře vyskytovat zánovní a mladé ojetiny z ukončených krátkodobých operativních leasingů, které významně ovlivnily trh v druhé polovině loňského roku a v první polovině letošního. S klesající cenou, ale rovněž s menším množstvím zánovních ojetin souvisí i mírný nárůst podílu aut, která vykazují vyšší kilometrový nájezd než 100 000 km. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 156 000 km.
Nejprodávanějším modelem ojetých vozů byla opět Škoda Octavia (11,3 %), která meziročně svůj podíl navíc mírně navýšila. Prodávala se zejména v dieselovém provedení (71 %), což je o 16 procentních bodů více, než kolik je průměr celého trhu prodávaných ojetých vozidel. Hlavním důvodem je, že tato vozidla jsou hojně zastoupena ve firemních flotilách i v rámci operativních leasingů, proto je i jejich průměrné stáří nižší než je průměr trhu. Z hlediska ceny lze v příštím roce u zánovních a mladých dieselových Octavií s motorem 1.6 TDI očekávat stagnaci, nebo dokonce i nárůst. Důvodem je, že po vstupu Škody Octavia 4. generace v příštím roce nebudou na trhu již nové Octavie se slabším dieselovým motorem, neboť se mají vyrábět už jen ve variantě 2.0 TDI. Podle dat z trhu a předpokládaného vývoje je nyní ideální okamžik pro koupi naftové Octavie ve variantě 1.6 TDI. Ojetá vyjde v naftové verzi levněji než benzínová 1.4 TSI ve stejném stáří, její provoz je levnější a její cena by měla dle očekávání být stabilnější.
V Top 10 následují Škoda Fabia (7,2 %), VW Passat (3,7 %), VW Golf (3,6 %), Škoda Superb (3,2 %), Škoda Rapid (2,4 %), Ford Focus (2,0 %), VW Touran (1,5 %), Ford Mondeo (1,4 %), BMW 3 (1,3 %).
Podíl prodávaných naftových ojetých vozů na trhu byl 55 %. Zajímavé je, že zatímco meziročně došlo k poklesu podílu vozů s naftovým motorem o zhruba 3 procentní body, v porovnání s čísly za první pololetí letošního roku došlo naopak k jejich navýšení rovněž o 3 procentní body.
Prakticky jde o první potvrzení toho, že poptávka po dieselech opět ožívá a že vliv aféry Dieselgate na český trh prodávaných ojetin definitivně pominul, o čemž svědčí například i vývoj ceny mladých benzínových Octavií, která sice přechodně vzrostla, ale již se vrátila na běžnou očekávanou úroveň. O tři procentní body, o které posílily naftové motory, naopak oslabily ty benzínové.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.