Kvalitní prémiové pneumatiky jsou odolné a zajišťují pohodlnou a bezpečnou jízdu. SUV vozy však vyžadují pneumatiky se silnější stavbou a odolnými bočnicemi. I v extrémních situacích musí pneumatiky na těžkých autech zajistit přesné jízdní reakce, k čemuž je zapotřebí také správný tlak huštění.
Vysoká a těžká SUV vozidla potřebují jak v létě, tak v zimě správné pneumatiky. Pneumatiky pro SUV obvykle využívají jinou směs pryže a pevnější materiály, než je tomu u pneumatik pro osobní automobily.
„Větší velikosti SUV vozů a vysoký profil bočnic představují z hlediska stavby pneumatiky velikou výzvu. Je důležité, aby jízdní reakce pneumatiky na pokyny řízení a její chování v extrémních situacích byly co nejlepší,“ říká Martin Dražík, produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Kvalitní pneumatiky zvládnou všechny jízdní situace. Prémiové pneumatiky jsou v dobrých podmínkách, tedy na suchu a rovných asfaltových silnicích, tiché. Na mokré a zledovatělé vozovce pocítíte rozdíl mezi kvalitnějšími a méně kvalitními pneumatikami v přesnosti jízdních reakcí. V extrémních situacích, jako je prudké brzdění nebo rychlá změna jízdního pruhu, je rozdíl obrovský.
„Vývojoví a testující pracovníci znají důvěrně extrémní jízdní podmínky, což jim umožňuje snadno sledovat hlavní rozdíly mezi různými pneumatikami. O těchto krajních situacích častokrát běžní řidiči vůbec nepřemýšlí. Můžou se s nimi setkat jen jednou v životě, ale pak to bude přesně ten okamžik, kdy na vysoké kvalitě pneumatik bude nejvíce záležet,“ upozorňuje Dražík.
Vyšší tlak huštění pro SUVŘidiči mohou osobně ovlivnit jízdní bezpečnost tím, že pravidelně kontrolují tlak huštění svých pneumatik. Doporučenou hodnotu tlaku vzduchu ve vašich pneumatikách naleznete v manuálu k obsluze vozidla. Řidiči, kteří jsou zvyklí na osobní automobily, mohou mít u pneumatik na svém SUV vozidle příliš nízkou hodnotu tlaku huštění.
„SUV vozy vyžadují o něco vyšší tlak vzduchu v pneumatikách, než je tomu u osobních automobilů. A tento rozdíl je zásadní. Při prudkém manévru těžkého vozidla je důležité, aby pneumatika reagovala přesně,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
„Z důvodu jízdní stability Nokian Tyres doporučuje, abyste své zimní pneumatiky hustili o 0,2 baru více, než je tlak huštění doporučený výrobcem.“
Aramidové vlákno zpevňuje pneumatikyProduktový vývoj v odvětví pneumatik se během posledních pár let posunul skokem vpřed. Vlastnosti, které jsou pro spotřebitele nejdůležitější, jako je bezpečnost, ovladatelnost a úspora paliva, se neustále zdokonalují.
„Rychlost inovací se do budoucna může stále zvyšovat spolu s tím, jak rychle se například vyvíjí materiály pro výrobu pneumatik. Pokud výrobci pneumatik využijí těchto výhod, výsledky budou u jejich produktů dobře patrné,“ dodává Dražík.
Společnost Nokian Tyres věnovala zvláštní pozornost odolnosti SUV pneumatik. Vyvinula jedinečnou technologii aramidových bočnic, která zpevňuje bočnice pneumatik, a ty jsou obvykle považované za jejich nejslabší místa. Aramidem zesílené bočnice chrání mimořádným způsobem pneumatiku před průpichy, průrazy a různými nárazy. To je důležité jak na normálních cestách, tak v městském provozu.
„SUV pneumatiky mají obvykle vysoký profil a tím i větší prostor pro poškození. Zároveň je jízda s nimi zpravidla hrubší než s osobními pneumatikami. Tam, kde řidiči osobních vozidel brzdí, mohou majitelé SUV vozů jednoduše projet. A to má na pneumatiku větší dopady,“ doplnil Matti Morri.
Fakta o technologii aramidových bočnic:Do směsi pryže na bočnicích je přidáno aramidové vlákno.Využívá se u pneumatik Nokian Tyres pro SUV, obytné a dodávkové vozy.Snižuje riziko poškození způsobené například obrubníky a výmoly.Stejný materiál se používá v leteckém a obranném průmyslu.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?