Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

Seat Arona TGI
Seat Arona TGI, foto: Seat
Petar Kovač , AutoRoad.cz 16. října 2019 21:57
Sdílej:

Vozy na zemní plyn u zákazníků nemají velký úspěch. Důvodem je poměrně malý objem nádrží a z toho pramenící omezený dojezd. V kombinaci s nižší rozšířeností plniček CNG to u některých řidičů může způsobit podobnou úzkost jako v elektrovoze - tzv. "range anxiety". Pokud však chcete SUV s co nejnižšími náklady na provoz, má pro vás Seat řešení.

Udávané údaje výrobců o spotřebě paliva daného modelu málokdy odpovídají skutečnosti. Italští novináři podrobují všechny testované vozy na trase dlouhé 360 km napříč Itálií a mohou tedy relativně objektivně porovnávat tyto vozy mezi sebou. Posledním z nich byl Seat Arona s pohonem na zemní plyn. Jelikož se jedná o trasu s rychlostním průměrem 79 km/h a vede většinou po okresních silnicích a dálnicích, většina vozů dosahuje zázračných čísel. To samé platí i pro malý Seat na chůdách.

Malý tříválec o objemu jednoho litru se skromným výkonem pouhých 90 koní usrkává palivo v plynném skupenství ze stejně skromných nádrží o kapacitě odpovídající 14 kg zemního plynu. Italové s tímto pohonem dosáhli spotřeby 3,6 kg CNG na 100 km. V ČR byste s tímto stylovým SUV jezdili za obligátní 1 Kč za km. Zajímavé je především srovnání s benzínovým sourozencem. Ten na stejné trase dosáhl spotřeby 4,95 litru na 100 km. Rozdíl v provozních nákladech je celých 40%.

Velkou výhodou Seatu Arona s motorem 1.0 TGI je především konstrukce jeho motoru. Jedná se totiž o monovalentní pohon - všechno je uzpůsobeno provozu na zemní plyn. Motor má upravené písty a ventily, ventilová sedla jsou tvrzená. Profil vačkového hřídele byl upraven pro plynulejší zavírání čímž je sníženo opotřebení ventilových sedel. Dokonce bylo odlehčeno i turbodmychadlo pro rychlejší reakce. Tyto úpravy platí pro všechny koncernové vozy s tímto motorem. Můžeme se tedy těšit i na Škodu Scala, která tento motor také dostane. Vzhledem k nižší stavbě karoserie určitě dosáhne i nižší spotřeby.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.