V období ledna až září 2019 bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 191 110 nových osobních automobilů, což představovalo meziročně o 16 674 registrací méně, tj. -8 %.
Bateriová vozidla (elektromobily, plug-in hybridy, resp. hybridy) jsou jediná, jejichž počet se meziročně zvýšil. „V období uplynulých devíti měsíců bylo registrováno celkem 844 osobních vozidel s externím dobíjením, podíl elektromobilů činil 69 %, zatímco plug-in hybridů jen 31 % (pozn. v rámci EU je situace cca 50:50 %),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Lídry na tomto poli byli Hyundai, Nissan, BMW a Volkswagen, v měsíci září bylo poprvé registrováno 6 plug-in hybridních vozidel Škoda Superb iV. Předpokládáme, že vstupem domácí automobilky na pole elektromobility se významně zvýší povědomí zákazníků o těchto vozidlech, což dodá trhu očekávanou akceleraci. Celkem se vozidla s externím dobíjením podílela na všech registracích jen 0,44 %, v Evropě činil v loňském roce podíl 2 %.“
Škoda, Tesla… revoluce?Škoda Auto v uplynulém období představila plánovanou ofenzívu na poli elektromobility. V měsíci září byly registrovány první plug-in hybridní Superby, jejichž dojezd v čistě elektrickém režimu činí až 62 km, cena tohoto modelu začíná na 876 900 Kč (Ambition, Style od 916 900 Kč, L&K od 1 050 900 Kč). Vozidlo je nabízeno s motorem 1,4 TSI PHEV 115 kW v kombinaci se 6-stupňovou automatickou převodovkou, disponuje zrychlením 0-100 km/h za 7,7 s, maximálním točivým momentem 250 Nm a maximální rychlostí 224 km/h.
Po řadě let se dočkali také čeští zákazníci, ve čtvrtek 3. října 2019 otevřel první Tesla Store v Praze. Dodávky všech vozidel do České republiky budou zahájeny v únoru 2020, skladová vozidla pak budou k dispozici v prvním čtvrtletí příštího roku. Nejdostupnější Teslu Model 3 lze pořídit od 1 199 200 Kč, v této konfiguraci disponuje dojezdem až 409 km (dle WLTP), zrychlením 0-100 km/h za 5,6 s a maximální rychlostí 225 km/h. Varianta Long Range disponuje dojezdem až 560 km (pozn. cena od 1 426 200 Kč).
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.