Mohutná auta se zvednutým podvozkem se těší mezi Čechy čím dál větší oblibě. Přestože celkové prodeje nových aut klesají, SUV tomuto trendu vzdorují a některé modely se prodávají více než dřív. Mezi ojetinami je tato kategorie dokonce už třetí, u zánovních aut dokonce nejprodávanější.
Češi přitom dávno nehledají terénní schopnosti, například u ojetin mají SUV pohon všech kol zhruba v polovině případů. Verze 4x4 je ale stále oblíbenější v kategorii luxusních vozů. Čím dál více tak zákazníci v SUV vidí spíše městská pohodlná vozidla, než terénní přeborníky. Říká to Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab.
Obliba SUV stoupá natolik, že šest z dvaceti nejvíce registrovaných modelů aut v letošním roce je z této kategorie, celkově pak tvoří téměř 15% podílu registrací. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Oblíbené jsou i jako ojetiny, autobazary v prvním půlroce zaznamenaly meziroční nárůst prodejů o 7%. Mezi novými vozy jsou podle očekávání premianty škodovky Karoq a Kodiaq, mezi ojetinami stále bodují Škoda Yeti, Kia Sportage nebo Dacia Duster. „Z SUV se čím dál více stávají městská a rodinná vozidla, zákazníci více než terénní schopnosti oceňují vetší pocit bezpečí a dobrý výhled. To, že auto bez újmy překoná kdejaký výmol je pak příjemný bonus,“ vysvětluje Stanislav Gálik.
Že zákazníci SUV už nepovažují za terénní vozy ukazuje klesající podíl pohonu všech čtyř kol u těchto modelů. Průchodnost terénem mnohem častěji lidé mění za úsporu na váze a nižší spotřebu. Ta se může u některých modelů lišit až o litr na 100 kilometrů. Podle dat AuresLabu je „čtyřkolkou“ už pouze 54% ojetých SUV. „Pohon 4x4 už vyžadují spíše aktivní lidé, kteří jezdí v zimě pravidelně na hory, nebo potřebují překonat polní cestu k chalupě. Do těžšího terénu už se dnes s mnohými SUV stejně není radno vydávat,“ popisuje Gálik. Obliba sílí i díky dostupnosti. Zánovní menší SUV zákazníci pořídí již kolem 300 tisíc Kč, starší kusy začínají i o 100 tisíc Kč níže.
Podle dat společnosti ICCT sledující vývoj evropské mobility Česko následuje trend obliby SUV, který má za následek růst této kategorie o více než 400% za poslední desetiletí. Ostatní skupiny přitom ve stejném období stagnují, nebo dokonce klesají. Raketový růst kategorie přitom v celé Evropě jde ruku v ruce se klesající potřebou pohonu čtyř kol. V současné době už podle dat ICCT procentuálně více „čtyřkolek“ najdeme v kategorii luxusních aut, ve které se to týká zhruba 65% aut.
Více SUV na českých silnicích budeme potkávat i díky strategii mladoboleslavské Škody, která je v tuzemsku nejsilnějším hráčem. „Češi jsou vyjimeční svou oblibou kombíků, ale očekávám, že podíl SUV bude čím dál významnější. I díky tomu, že Škoda s modelem Kamiq uvedla už třetí model této kategorie a prodeje kodiaqu a karoqu neustále stoupají,“ dodává Gálik. Modely Kodiaq a Karoq v první polovině roku uzavíraly Top 5 v počtu registrovaných vozidel s 8450 registrovanými vozy.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.