Mohutná auta se zvednutým podvozkem se těší mezi Čechy čím dál větší oblibě. Přestože celkové prodeje nových aut klesají, SUV tomuto trendu vzdorují a některé modely se prodávají více než dřív. Mezi ojetinami je tato kategorie dokonce už třetí, u zánovních aut dokonce nejprodávanější.
Češi přitom dávno nehledají terénní schopnosti, například u ojetin mají SUV pohon všech kol zhruba v polovině případů. Verze 4x4 je ale stále oblíbenější v kategorii luxusních vozů. Čím dál více tak zákazníci v SUV vidí spíše městská pohodlná vozidla, než terénní přeborníky. Říká to Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab.
Obliba SUV stoupá natolik, že šest z dvaceti nejvíce registrovaných modelů aut v letošním roce je z této kategorie, celkově pak tvoří téměř 15% podílu registrací. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Oblíbené jsou i jako ojetiny, autobazary v prvním půlroce zaznamenaly meziroční nárůst prodejů o 7%. Mezi novými vozy jsou podle očekávání premianty škodovky Karoq a Kodiaq, mezi ojetinami stále bodují Škoda Yeti, Kia Sportage nebo Dacia Duster. „Z SUV se čím dál více stávají městská a rodinná vozidla, zákazníci více než terénní schopnosti oceňují vetší pocit bezpečí a dobrý výhled. To, že auto bez újmy překoná kdejaký výmol je pak příjemný bonus,“ vysvětluje Stanislav Gálik.
Že zákazníci SUV už nepovažují za terénní vozy ukazuje klesající podíl pohonu všech čtyř kol u těchto modelů. Průchodnost terénem mnohem častěji lidé mění za úsporu na váze a nižší spotřebu. Ta se může u některých modelů lišit až o litr na 100 kilometrů. Podle dat AuresLabu je „čtyřkolkou“ už pouze 54% ojetých SUV. „Pohon 4x4 už vyžadují spíše aktivní lidé, kteří jezdí v zimě pravidelně na hory, nebo potřebují překonat polní cestu k chalupě. Do těžšího terénu už se dnes s mnohými SUV stejně není radno vydávat,“ popisuje Gálik. Obliba sílí i díky dostupnosti. Zánovní menší SUV zákazníci pořídí již kolem 300 tisíc Kč, starší kusy začínají i o 100 tisíc Kč níže.
Podle dat společnosti ICCT sledující vývoj evropské mobility Česko následuje trend obliby SUV, který má za následek růst této kategorie o více než 400% za poslední desetiletí. Ostatní skupiny přitom ve stejném období stagnují, nebo dokonce klesají. Raketový růst kategorie přitom v celé Evropě jde ruku v ruce se klesající potřebou pohonu čtyř kol. V současné době už podle dat ICCT procentuálně více „čtyřkolek“ najdeme v kategorii luxusních aut, ve které se to týká zhruba 65% aut.
Více SUV na českých silnicích budeme potkávat i díky strategii mladoboleslavské Škody, která je v tuzemsku nejsilnějším hráčem. „Češi jsou vyjimeční svou oblibou kombíků, ale očekávám, že podíl SUV bude čím dál významnější. I díky tomu, že Škoda s modelem Kamiq uvedla už třetí model této kategorie a prodeje kodiaqu a karoqu neustále stoupají,“ dodává Gálik. Modely Kodiaq a Karoq v první polovině roku uzavíraly Top 5 v počtu registrovaných vozidel s 8450 registrovanými vozy.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.