U Renaultu se toho nikdy moc nebáli. Proto do sériové výroby zařadili pár opravdu zajímavých automobilů s motorem, který našel své místo za hlavami řidičů. Koncepce s motorem uprostřed, je vnímána za vůbec nejsportovnější. Pojďme se podívat, jaké poklady si pro nás jeden z nejstarších automobilových výrobců světa připravil
Renault 5 turbo
Asi nikoho nepřekvapí, za jakým účelem tento malý trhač asfaltu vznikl. Ano, jako homologační speciál pro závodní vozy skupiny 4. Pravidla hovořila o sérii alespoň 400 ks. Na místo původně potřebných 400 automobilů vzniklo pro velký úspěch 5007 ks v obou jeho generacích.
První série se začala vyrábět v červnu 1980. Uprostřed umístěný motor o obsahu 1397 ccm disponoval díky přeplňování turbodmychadlem Garrett T3 výkonem 118 kW ( 160 k) a točivým momentem 210 N.m. Stádu divokých koní nebránilo v rozletu téměř nic. Na starost měli jen malinké autíčko s rozměry 3660 x 1750 x 1320 mm (délka x šířka x výška). Ručička váhy se zastavila na hodnotě 970 kg, maximální rychlost 209 km/h a zrychlení 0-100 km/h na tu dobu nevýdaných 6,6 s.
Druhá generace byla představena na Pařížském autosalonu v roce 1982. Oproti té první používala víc sériových komponentů z výchozího modelu R5. Sice přibrala 30 kg a dynamika byla o trošku horší (201 km/h a 6,9 s). Ale na druhou stranu byla pohodlnější a především levnější. Cena klesla ze 125 tis. franků za první vydání na 95 tis. za to druhé. Ještě dodáme, že závodní verze dosahovaly na tak malé auto až strašidelných výkonů, mezi 257-298 kW (350-406 k).
Renault Sport Spider
V letech 1995-1999 vyráběl Renault konkurenta pro vozy, mezi něž se řadily například Lotus Elise nebo Toyota MR2. Na poměry ostatní produkce Renaultu se jednalo v podstatě o kusovku, dle oficiálních údajů vzniklo jich jen 1726.
Silniční placka měla rozměry 3795 x 1830 x 1250 mm (délka x šířka x výška). Pod kapotou pouze 930 kg těžkého vozu tlouklo srdce z Clia Williams. Atmosférický čtyřválec o objemu 1998 ccm ze sebe vyždímal 110 kW (150 k) a 186 N.m. Parametry motoru stačily k dosažení 216 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h proběhla za příjemných 6,6 s.
Na základě Spidera vznikl i málo známý Helem V6. Supersport s pevnou střechou vyměnil atmosférický čtyřválec za dvakrát přeplňovaný V6 o objemu 2975 ccm. Výkon 207 kW (přes 280 k) stačil k maximální rychlosti 257 km/h.
Renault Clio V6
Duchovní nástupce legendárního R5 turbo vzniklo stejně jako on ve dvou generacích, mezi lety 1998 a 2005. První civilní zákazníci si Clio V6 mohli objednat až v roce 2000, předtím vyrobené kusy vznikly jen pro závodní účely. Za 7 let produkce spatřilo světlo světa pouhých 2935 kusů.
První generace měla uprostřed umístěný V6 o objemu 2946 ccm. Disponovala výkonem 166 kW (226 k) při 6000 ot./min, točivý moment měl hodnotu 300 N.m. Síla motoru se přenášela prostřednictvím 6 stupňové převodovky na zadní kola. Auto o rozměrech 3800 x 1800 x 1370 mm (délka x šířka x výška) vážilo 1335kg. Maximální rychlost byla 235 km/h a akcelerace 0-100 km/h zabrala 6,4 s.
Druhé vydání těžilo hlavě z upraveného motoru, který teď podával maximální výkon 187 kW (255 k) ve vysokých 7150 ot./min, točivý moment se nezměnil. Pro lepší ovladatelnost vůz nepatrně povyrostl, měřil teď na délku 3841 mm a 1830 mm na šířku. Výška šla naopak o 14 mm blíže k zemi. Bohužel kromě výkonu šla nahoru i váha. Její nová hodnota byla 1400 kg, ale i přes to bylo nové Clio V6 rychlejší. S plynem na podlaze jste se dostali až na 245 km/h a disciplína 0-100 km/h proběhla za 5,8 s.
Alpine A110
Nebyli jsme si jisti, zda se Alpine dá počítat jako Renault. Ale domníváme se, že zmínka o něm žádného našeho čtenáře neurazí.
V současnosti se zákazníkům nabízí vůz, který dostal jméno po veleúspěšném předchůdci, který na začátku 70. let minulého století kraloval etapám rallye. A110 pohání nový přeplňovaný čtyřválec o obsahu 1798 ccm známý třeba z Mégane RS. V tomto případě je naladěn na 185 kW (přes 250 k) a 320 N.m. S délkou 4178 mm je suverénně nejdelší ze všech již zmíněných vozidel. Doplníme, že na šířku měří 1798 mm a výška je pouhých 1252 mm. Výkon se na zadní kola přenáší prostřednictvím dvouspojkové automatické převodovky. S maximální rychlostí 250 km/h je mezi konkurencí spíše na chvostu, ale díky úžasné váze pouhých 1103 kg se zrychlení 0-100 km/h odehraje za skvělých 4,5 s, čímž deklasuje i samotné Porsche 718 Cayman. I přes nemalých 47 koní, kteří hovoří ve prospěch Caymanu, ho nová Alpine ve zrychlení 0-100 km/h pokoří o 0,4 s.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.