U Renaultu se toho nikdy moc nebáli. Proto do sériové výroby zařadili pár opravdu zajímavých automobilů s motorem, který našel své místo za hlavami řidičů. Koncepce s motorem uprostřed, je vnímána za vůbec nejsportovnější. Pojďme se podívat, jaké poklady si pro nás jeden z nejstarších automobilových výrobců světa připravil
Renault 5 turbo
Asi nikoho nepřekvapí, za jakým účelem tento malý trhač asfaltu vznikl. Ano, jako homologační speciál pro závodní vozy skupiny 4. Pravidla hovořila o sérii alespoň 400 ks. Na místo původně potřebných 400 automobilů vzniklo pro velký úspěch 5007 ks v obou jeho generacích.
První série se začala vyrábět v červnu 1980. Uprostřed umístěný motor o obsahu 1397 ccm disponoval díky přeplňování turbodmychadlem Garrett T3 výkonem 118 kW ( 160 k) a točivým momentem 210 N.m. Stádu divokých koní nebránilo v rozletu téměř nic. Na starost měli jen malinké autíčko s rozměry 3660 x 1750 x 1320 mm (délka x šířka x výška). Ručička váhy se zastavila na hodnotě 970 kg, maximální rychlost 209 km/h a zrychlení 0-100 km/h na tu dobu nevýdaných 6,6 s.
Druhá generace byla představena na Pařížském autosalonu v roce 1982. Oproti té první používala víc sériových komponentů z výchozího modelu R5. Sice přibrala 30 kg a dynamika byla o trošku horší (201 km/h a 6,9 s). Ale na druhou stranu byla pohodlnější a především levnější. Cena klesla ze 125 tis. franků za první vydání na 95 tis. za to druhé. Ještě dodáme, že závodní verze dosahovaly na tak malé auto až strašidelných výkonů, mezi 257-298 kW (350-406 k).
Renault Sport Spider
V letech 1995-1999 vyráběl Renault konkurenta pro vozy, mezi něž se řadily například Lotus Elise nebo Toyota MR2. Na poměry ostatní produkce Renaultu se jednalo v podstatě o kusovku, dle oficiálních údajů vzniklo jich jen 1726.
Silniční placka měla rozměry 3795 x 1830 x 1250 mm (délka x šířka x výška). Pod kapotou pouze 930 kg těžkého vozu tlouklo srdce z Clia Williams. Atmosférický čtyřválec o objemu 1998 ccm ze sebe vyždímal 110 kW (150 k) a 186 N.m. Parametry motoru stačily k dosažení 216 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h proběhla za příjemných 6,6 s.
Na základě Spidera vznikl i málo známý Helem V6. Supersport s pevnou střechou vyměnil atmosférický čtyřválec za dvakrát přeplňovaný V6 o objemu 2975 ccm. Výkon 207 kW (přes 280 k) stačil k maximální rychlosti 257 km/h.
Renault Clio V6
Duchovní nástupce legendárního R5 turbo vzniklo stejně jako on ve dvou generacích, mezi lety 1998 a 2005. První civilní zákazníci si Clio V6 mohli objednat až v roce 2000, předtím vyrobené kusy vznikly jen pro závodní účely. Za 7 let produkce spatřilo světlo světa pouhých 2935 kusů.
První generace měla uprostřed umístěný V6 o objemu 2946 ccm. Disponovala výkonem 166 kW (226 k) při 6000 ot./min, točivý moment měl hodnotu 300 N.m. Síla motoru se přenášela prostřednictvím 6 stupňové převodovky na zadní kola. Auto o rozměrech 3800 x 1800 x 1370 mm (délka x šířka x výška) vážilo 1335kg. Maximální rychlost byla 235 km/h a akcelerace 0-100 km/h zabrala 6,4 s.
Druhé vydání těžilo hlavě z upraveného motoru, který teď podával maximální výkon 187 kW (255 k) ve vysokých 7150 ot./min, točivý moment se nezměnil. Pro lepší ovladatelnost vůz nepatrně povyrostl, měřil teď na délku 3841 mm a 1830 mm na šířku. Výška šla naopak o 14 mm blíže k zemi. Bohužel kromě výkonu šla nahoru i váha. Její nová hodnota byla 1400 kg, ale i přes to bylo nové Clio V6 rychlejší. S plynem na podlaze jste se dostali až na 245 km/h a disciplína 0-100 km/h proběhla za 5,8 s.
Alpine A110
Nebyli jsme si jisti, zda se Alpine dá počítat jako Renault. Ale domníváme se, že zmínka o něm žádného našeho čtenáře neurazí.
V současnosti se zákazníkům nabízí vůz, který dostal jméno po veleúspěšném předchůdci, který na začátku 70. let minulého století kraloval etapám rallye. A110 pohání nový přeplňovaný čtyřválec o obsahu 1798 ccm známý třeba z Mégane RS. V tomto případě je naladěn na 185 kW (přes 250 k) a 320 N.m. S délkou 4178 mm je suverénně nejdelší ze všech již zmíněných vozidel. Doplníme, že na šířku měří 1798 mm a výška je pouhých 1252 mm. Výkon se na zadní kola přenáší prostřednictvím dvouspojkové automatické převodovky. S maximální rychlostí 250 km/h je mezi konkurencí spíše na chvostu, ale díky úžasné váze pouhých 1103 kg se zrychlení 0-100 km/h odehraje za skvělých 4,5 s, čímž deklasuje i samotné Porsche 718 Cayman. I přes nemalých 47 koní, kteří hovoří ve prospěch Caymanu, ho nová Alpine ve zrychlení 0-100 km/h pokoří o 0,4 s.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?