U Renaultu se toho nikdy moc nebáli. Proto do sériové výroby zařadili pár opravdu zajímavých automobilů s motorem, který našel své místo za hlavami řidičů. Koncepce s motorem uprostřed, je vnímána za vůbec nejsportovnější. Pojďme se podívat, jaké poklady si pro nás jeden z nejstarších automobilových výrobců světa připravil
Renault 5 turbo
Asi nikoho nepřekvapí, za jakým účelem tento malý trhač asfaltu vznikl. Ano, jako homologační speciál pro závodní vozy skupiny 4. Pravidla hovořila o sérii alespoň 400 ks. Na místo původně potřebných 400 automobilů vzniklo pro velký úspěch 5007 ks v obou jeho generacích.
První série se začala vyrábět v červnu 1980. Uprostřed umístěný motor o obsahu 1397 ccm disponoval díky přeplňování turbodmychadlem Garrett T3 výkonem 118 kW ( 160 k) a točivým momentem 210 N.m. Stádu divokých koní nebránilo v rozletu téměř nic. Na starost měli jen malinké autíčko s rozměry 3660 x 1750 x 1320 mm (délka x šířka x výška). Ručička váhy se zastavila na hodnotě 970 kg, maximální rychlost 209 km/h a zrychlení 0-100 km/h na tu dobu nevýdaných 6,6 s.
Druhá generace byla představena na Pařížském autosalonu v roce 1982. Oproti té první používala víc sériových komponentů z výchozího modelu R5. Sice přibrala 30 kg a dynamika byla o trošku horší (201 km/h a 6,9 s). Ale na druhou stranu byla pohodlnější a především levnější. Cena klesla ze 125 tis. franků za první vydání na 95 tis. za to druhé. Ještě dodáme, že závodní verze dosahovaly na tak malé auto až strašidelných výkonů, mezi 257-298 kW (350-406 k).
Renault Sport Spider
V letech 1995-1999 vyráběl Renault konkurenta pro vozy, mezi něž se řadily například Lotus Elise nebo Toyota MR2. Na poměry ostatní produkce Renaultu se jednalo v podstatě o kusovku, dle oficiálních údajů vzniklo jich jen 1726.
Silniční placka měla rozměry 3795 x 1830 x 1250 mm (délka x šířka x výška). Pod kapotou pouze 930 kg těžkého vozu tlouklo srdce z Clia Williams. Atmosférický čtyřválec o objemu 1998 ccm ze sebe vyždímal 110 kW (150 k) a 186 N.m. Parametry motoru stačily k dosažení 216 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h proběhla za příjemných 6,6 s.
Na základě Spidera vznikl i málo známý Helem V6. Supersport s pevnou střechou vyměnil atmosférický čtyřválec za dvakrát přeplňovaný V6 o objemu 2975 ccm. Výkon 207 kW (přes 280 k) stačil k maximální rychlosti 257 km/h.
Renault Clio V6
Duchovní nástupce legendárního R5 turbo vzniklo stejně jako on ve dvou generacích, mezi lety 1998 a 2005. První civilní zákazníci si Clio V6 mohli objednat až v roce 2000, předtím vyrobené kusy vznikly jen pro závodní účely. Za 7 let produkce spatřilo světlo světa pouhých 2935 kusů.
První generace měla uprostřed umístěný V6 o objemu 2946 ccm. Disponovala výkonem 166 kW (226 k) při 6000 ot./min, točivý moment měl hodnotu 300 N.m. Síla motoru se přenášela prostřednictvím 6 stupňové převodovky na zadní kola. Auto o rozměrech 3800 x 1800 x 1370 mm (délka x šířka x výška) vážilo 1335kg. Maximální rychlost byla 235 km/h a akcelerace 0-100 km/h zabrala 6,4 s.
Druhé vydání těžilo hlavě z upraveného motoru, který teď podával maximální výkon 187 kW (255 k) ve vysokých 7150 ot./min, točivý moment se nezměnil. Pro lepší ovladatelnost vůz nepatrně povyrostl, měřil teď na délku 3841 mm a 1830 mm na šířku. Výška šla naopak o 14 mm blíže k zemi. Bohužel kromě výkonu šla nahoru i váha. Její nová hodnota byla 1400 kg, ale i přes to bylo nové Clio V6 rychlejší. S plynem na podlaze jste se dostali až na 245 km/h a disciplína 0-100 km/h proběhla za 5,8 s.
Alpine A110
Nebyli jsme si jisti, zda se Alpine dá počítat jako Renault. Ale domníváme se, že zmínka o něm žádného našeho čtenáře neurazí.
V současnosti se zákazníkům nabízí vůz, který dostal jméno po veleúspěšném předchůdci, který na začátku 70. let minulého století kraloval etapám rallye. A110 pohání nový přeplňovaný čtyřválec o obsahu 1798 ccm známý třeba z Mégane RS. V tomto případě je naladěn na 185 kW (přes 250 k) a 320 N.m. S délkou 4178 mm je suverénně nejdelší ze všech již zmíněných vozidel. Doplníme, že na šířku měří 1798 mm a výška je pouhých 1252 mm. Výkon se na zadní kola přenáší prostřednictvím dvouspojkové automatické převodovky. S maximální rychlostí 250 km/h je mezi konkurencí spíše na chvostu, ale díky úžasné váze pouhých 1103 kg se zrychlení 0-100 km/h odehraje za skvělých 4,5 s, čímž deklasuje i samotné Porsche 718 Cayman. I přes nemalých 47 koní, kteří hovoří ve prospěch Caymanu, ho nová Alpine ve zrychlení 0-100 km/h pokoří o 0,4 s.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.