Přibližně 94 % ojetých automobilů, které se prodají v autobazarech, je vybaveno klimatizací. Jak ukazuje výzkum společnosti ESSOX, zhotovený ve spolupráci s výzkumnou agenturou IPSOS, většina lidí by si už ani vozidlo bez klimatizace nepořídila. Přestože dnes klimatizace patří mezi standardní vybavení vozu, z průzkumu vyplývá, že ji umí jen málokterý řidič správně používat a udržovat.
„Z informací našich partnerských autobazarů i výsledku průzkumu vyplývá, že klimatizace je v současné době považována spíše za samozřejmou součást vozů než nadstandardní výbavu,“ komentuje výsledky Luděk Čermák, obchodní ředitel společnosti ESSOX, a dodává: „Přesto nás překvapilo, kolik lidí klimatizaci používá špatně a připravuje se tak o benefity, které přináší.“
Pouhých 5 % lidí uvádí, že klimatizaci ve svém autě nepotřebuje, ostatní se shodují, že je pro ně minimálně výhodou, ne-li přímo podmínkou při pořízení vozu. Obzvláště v horkém letním počasí je klimatizace žádaná. Nicméně, jak průzkum ukazuje, pravidla jejího používání tak, aby byla zdravotně nezávadná, respektuje jen necelá polovina dotázaných. Odborníci se shodují, že pokud se nechceme potýkat se zdravotními následky klimatizace, jako jsou například záněty dutin či revmatické bolesti, pak je vhodné v autě snižovat teplotu jen o 5-6 °C oproti venkovní teplotě. Tímto doporučením se však řídí jen 57 % respondentů výzkumu. Větší ochlazení je doporučeno pouze v případě extrémních veder, které by naopak mohly způsobit větší únavu řidičů.
Aby pak klimatizace odváděly dobře svou práci, potřebují také pravidelnou údržbu. Zápach z klimatizace je až posledním stadiem zanedbaného čištění, kterému předchází usazování bakterií, plísní a dalších škodlivin ve filtrech a průduších. Pravidelnou údržbu klimatizace však dodržuje jen 33 % dotázaných, kteří nechávají svou klimatizaci desinfikovat alespoň jednou ročně. Dalších 60 % řeší údržbu klimatizace méně často nebo až když cítí zápach. Zbylých 7 % ale dokonce nečistí klimatizaci nikdy.
5 tipů společnosti ESSOX ke správnému používání klimatizace1. Ve velkých vedrech nejprve otevřete okénka a vyvětrejte.2. Teplotu v autě nastavte jen o 5-6 °C méně, než je venkovní teplota.3. Nenastavujte průduchy klimatizace přímo na své tělo.4. Klimatizaci nechte alespoň jednou za rok vydesinfikovat.5. Alespoň jednou za čas zapněte klimatizaci i v zimě, abyste předešli případnému zadrhnutí nebo poškození.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?