Přibližně 94 % ojetých automobilů, které se prodají v autobazarech, je vybaveno klimatizací. Jak ukazuje výzkum společnosti ESSOX, zhotovený ve spolupráci s výzkumnou agenturou IPSOS, většina lidí by si už ani vozidlo bez klimatizace nepořídila. Přestože dnes klimatizace patří mezi standardní vybavení vozu, z průzkumu vyplývá, že ji umí jen málokterý řidič správně používat a udržovat.
„Z informací našich partnerských autobazarů i výsledku průzkumu vyplývá, že klimatizace je v současné době považována spíše za samozřejmou součást vozů než nadstandardní výbavu,“ komentuje výsledky Luděk Čermák, obchodní ředitel společnosti ESSOX, a dodává: „Přesto nás překvapilo, kolik lidí klimatizaci používá špatně a připravuje se tak o benefity, které přináší.“
Pouhých 5 % lidí uvádí, že klimatizaci ve svém autě nepotřebuje, ostatní se shodují, že je pro ně minimálně výhodou, ne-li přímo podmínkou při pořízení vozu. Obzvláště v horkém letním počasí je klimatizace žádaná. Nicméně, jak průzkum ukazuje, pravidla jejího používání tak, aby byla zdravotně nezávadná, respektuje jen necelá polovina dotázaných. Odborníci se shodují, že pokud se nechceme potýkat se zdravotními následky klimatizace, jako jsou například záněty dutin či revmatické bolesti, pak je vhodné v autě snižovat teplotu jen o 5-6 °C oproti venkovní teplotě. Tímto doporučením se však řídí jen 57 % respondentů výzkumu. Větší ochlazení je doporučeno pouze v případě extrémních veder, které by naopak mohly způsobit větší únavu řidičů.
Aby pak klimatizace odváděly dobře svou práci, potřebují také pravidelnou údržbu. Zápach z klimatizace je až posledním stadiem zanedbaného čištění, kterému předchází usazování bakterií, plísní a dalších škodlivin ve filtrech a průduších. Pravidelnou údržbu klimatizace však dodržuje jen 33 % dotázaných, kteří nechávají svou klimatizaci desinfikovat alespoň jednou ročně. Dalších 60 % řeší údržbu klimatizace méně často nebo až když cítí zápach. Zbylých 7 % ale dokonce nečistí klimatizaci nikdy.
5 tipů společnosti ESSOX ke správnému používání klimatizace1. Ve velkých vedrech nejprve otevřete okénka a vyvětrejte.2. Teplotu v autě nastavte jen o 5-6 °C méně, než je venkovní teplota.3. Nenastavujte průduchy klimatizace přímo na své tělo.4. Klimatizaci nechte alespoň jednou za rok vydesinfikovat.5. Alespoň jednou za čas zapněte klimatizaci i v zimě, abyste předešli případnému zadrhnutí nebo poškození.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.