Přibližně 94 % ojetých automobilů, které se prodají v autobazarech, je vybaveno klimatizací. Jak ukazuje výzkum společnosti ESSOX, zhotovený ve spolupráci s výzkumnou agenturou IPSOS, většina lidí by si už ani vozidlo bez klimatizace nepořídila. Přestože dnes klimatizace patří mezi standardní vybavení vozu, z průzkumu vyplývá, že ji umí jen málokterý řidič správně používat a udržovat.
„Z informací našich partnerských autobazarů i výsledku průzkumu vyplývá, že klimatizace je v současné době považována spíše za samozřejmou součást vozů než nadstandardní výbavu,“ komentuje výsledky Luděk Čermák, obchodní ředitel společnosti ESSOX, a dodává: „Přesto nás překvapilo, kolik lidí klimatizaci používá špatně a připravuje se tak o benefity, které přináší.“
Pouhých 5 % lidí uvádí, že klimatizaci ve svém autě nepotřebuje, ostatní se shodují, že je pro ně minimálně výhodou, ne-li přímo podmínkou při pořízení vozu. Obzvláště v horkém letním počasí je klimatizace žádaná. Nicméně, jak průzkum ukazuje, pravidla jejího používání tak, aby byla zdravotně nezávadná, respektuje jen necelá polovina dotázaných. Odborníci se shodují, že pokud se nechceme potýkat se zdravotními následky klimatizace, jako jsou například záněty dutin či revmatické bolesti, pak je vhodné v autě snižovat teplotu jen o 5-6 °C oproti venkovní teplotě. Tímto doporučením se však řídí jen 57 % respondentů výzkumu. Větší ochlazení je doporučeno pouze v případě extrémních veder, které by naopak mohly způsobit větší únavu řidičů.
Aby pak klimatizace odváděly dobře svou práci, potřebují také pravidelnou údržbu. Zápach z klimatizace je až posledním stadiem zanedbaného čištění, kterému předchází usazování bakterií, plísní a dalších škodlivin ve filtrech a průduších. Pravidelnou údržbu klimatizace však dodržuje jen 33 % dotázaných, kteří nechávají svou klimatizaci desinfikovat alespoň jednou ročně. Dalších 60 % řeší údržbu klimatizace méně často nebo až když cítí zápach. Zbylých 7 % ale dokonce nečistí klimatizaci nikdy.
5 tipů společnosti ESSOX ke správnému používání klimatizace1. Ve velkých vedrech nejprve otevřete okénka a vyvětrejte.2. Teplotu v autě nastavte jen o 5-6 °C méně, než je venkovní teplota.3. Nenastavujte průduchy klimatizace přímo na své tělo.4. Klimatizaci nechte alespoň jednou za rok vydesinfikovat.5. Alespoň jednou za čas zapněte klimatizaci i v zimě, abyste předešli případnému zadrhnutí nebo poškození.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?