Statistika ukázala, jaká auta kupují Češi nejraději

Volkswagen Amarok AT35
Volkswagen Amarok AT35, foto: Volkswagen
AutoRoad.cz 19. srpna 2019 00:34
Sdílej:

Obliba sportovně-užitkových vozů SUV, off-roadů a pick-upů strmě roste. V současnosti jde v Česku i v Evropě o nejprodávanější kategorii aut. Podíl SUV na celkových prodejích nových vozů se v tuzemsku za poslední tři roky zvýšil o deset procentních bodů na téměř 32 procent. Každý třetí prodaný nový osobní automobil bylo SUV. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a jednotlivých výrobců.

Výrobci musí přitom plnit stále přísnější ekologické limity. Výsledek je ten, že v současnosti nabízené SUV jsou úsporné jako nikdy před tím.

Vozy SUV nabízejí vyšší posez, jednodušší nastupování, pocit bezpečí i vizuálně větší prostor. Mají lepší jízdní vlastnosti mimo silnice a díky pohonu 4x4 a větší světlé výšce si často poradí i s terénem různé obtížnosti. 

Modely jednotlivých značek většinou doprovází bohatá doplňková výbava, která odpovídá primárnímu určení pro trávení volného času nebo jako pomocník v práci. Díky silnějším motorizacím není problém za SUV nebo off-road zapřáhnout obytný přívěs nebo například vlek třeba s koněm či motorovou lodí.

Trend je jedno auto na hory, do práce, i do školyVětšina velkých výrobců vychází zákazníkům vstříc širokou nabídkou velkých vozů. Například japonská Toyota má v nabídce tři modely různého určení. Zatímco RAV4 je klasickým rodinným SUV pro každodenní cesty do práce či školy i aktivní trávení volného času, větší off-road Land Cruiser je všestranný a spolehlivý pomocník na horách, v těžkém terénu nebo při převážení těžkého nákladu.

Pick-up Toyota Hilux je známá jako pracant a pomocník lidí pracujících venku mimo silnice, a jako dopravní prostředek, který strpí i extrémní podmínky a drsnější zacházení při převozu materiálu nebo v zemědělství.

„Trendem je využívat jedno auto pro práci i pro volný čas. Český zákazník teď chce větší auto, se kterým ráno odveze děti do školy, auto využije následně i v práci, a odpoledne vyrazí s rodinou na chalupu nebo na výlet,” uvedl manažer Toyota Česká republika Petr Korecký.

Velké auto i na dovolenouVětší vozy ale lidé využívají i na dovolenou. Podle průzkumu agentury NMS už více než polovina Čechů jezdí na dovolenou autem. Důležitým kritériem je přitom velikost úložného prostoru. Proto lidé častěji vyhledávají například větší vozy SUV.

Větší robustnost, rozměry a tedy i hmotnost v případě SUV vozů přitom neznamená, že provoz jejich majitele "sežere". Například RAV4 nabízí úsporný hybridní pohon s kombinovanou spotřebou 4,5 litru benzínu na 100 km. To jsou parametry, které mnohdy nemůže nabídnout ani konvenční sedan nebo combi. Luxusní variantou je Lexus RX od této sesterské značky Toyoty, které v pololetí narostly prodeje o 26 procent i přes celkový pokles trhu v tomto segmentu.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?