Obliba sportovně-užitkových vozů SUV, off-roadů a pick-upů strmě roste. V současnosti jde v Česku i v Evropě o nejprodávanější kategorii aut. Podíl SUV na celkových prodejích nových vozů se v tuzemsku za poslední tři roky zvýšil o deset procentních bodů na téměř 32 procent. Každý třetí prodaný nový osobní automobil bylo SUV. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů a jednotlivých výrobců.
Výrobci musí přitom plnit stále přísnější ekologické limity. Výsledek je ten, že v současnosti nabízené SUV jsou úsporné jako nikdy před tím.
Vozy SUV nabízejí vyšší posez, jednodušší nastupování, pocit bezpečí i vizuálně větší prostor. Mají lepší jízdní vlastnosti mimo silnice a díky pohonu 4x4 a větší světlé výšce si často poradí i s terénem různé obtížnosti.
Modely jednotlivých značek většinou doprovází bohatá doplňková výbava, která odpovídá primárnímu určení pro trávení volného času nebo jako pomocník v práci. Díky silnějším motorizacím není problém za SUV nebo off-road zapřáhnout obytný přívěs nebo například vlek třeba s koněm či motorovou lodí.
Trend je jedno auto na hory, do práce, i do školyVětšina velkých výrobců vychází zákazníkům vstříc širokou nabídkou velkých vozů. Například japonská Toyota má v nabídce tři modely různého určení. Zatímco RAV4 je klasickým rodinným SUV pro každodenní cesty do práce či školy i aktivní trávení volného času, větší off-road Land Cruiser je všestranný a spolehlivý pomocník na horách, v těžkém terénu nebo při převážení těžkého nákladu.
Pick-up Toyota Hilux je známá jako pracant a pomocník lidí pracujících venku mimo silnice, a jako dopravní prostředek, který strpí i extrémní podmínky a drsnější zacházení při převozu materiálu nebo v zemědělství.
„Trendem je využívat jedno auto pro práci i pro volný čas. Český zákazník teď chce větší auto, se kterým ráno odveze děti do školy, auto využije následně i v práci, a odpoledne vyrazí s rodinou na chalupu nebo na výlet,” uvedl manažer Toyota Česká republika Petr Korecký.
Velké auto i na dovolenouVětší vozy ale lidé využívají i na dovolenou. Podle průzkumu agentury NMS už více než polovina Čechů jezdí na dovolenou autem. Důležitým kritériem je přitom velikost úložného prostoru. Proto lidé častěji vyhledávají například větší vozy SUV.
Větší robustnost, rozměry a tedy i hmotnost v případě SUV vozů přitom neznamená, že provoz jejich majitele "sežere". Například RAV4 nabízí úsporný hybridní pohon s kombinovanou spotřebou 4,5 litru benzínu na 100 km. To jsou parametry, které mnohdy nemůže nabídnout ani konvenční sedan nebo combi. Luxusní variantou je Lexus RX od této sesterské značky Toyoty, které v pololetí narostly prodeje o 26 procent i přes celkový pokles trhu v tomto segmentu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.