Experti očekávají, že letošní rok bude tím posledním z éry spalovacích motorů. Podíl elektromobilů a plug-in hybridů v Evropě strmě stoupá. Ačkoli Česko zatím poněkud zaostává, i u nás nabírá prodej aut s elektrickým pohonem na tempu. Výhody pro jejich majitele se budou rychle rozšiřovat. Od roku 2021 budou osvobozeni od poplatku za dálnice. Již dnes mohou parkovat zdarma v centrech Prahy a Ostravy a ušetří za parkování či vjezd do centra v dalších městech. Na území Česka dnes najdeme podle serveru EVmapa ale pouze 402 nabíječek. Samá pozitiva, tvrdí investiční skupina PORTIVA. Má zmíněný líc i svůj rub?
Podíl elektromobilů je v celkovém počtu nově registrovaných aut v Česku prozatím pouze 0,4 procenta. V Evropě je to mnohem více a je otázkou, kdy také u nás naberou prodeje těchto vozů strmou stoupající tendenci. Nástup nových automobilů, postupné zvyšování kapacity baterií i vývoj technologií pro rychlejší nabíjení činí z elektromobilů, případně plug-in hybridů, stále atraktivnější alternativu vozům s klasickým spalovacím motorem. Růst počtu elektromobilů se meziročně zrychlil o více než 80 procent, když do registru vozidel přibylo 702 čistých elektromobilů. K tomu ale musíme připočítat také hybridy, těch se jen za první čtvrtletí letošního roku prodalo téměř 1500, elektromobilů bylo 132. Lze tedy očekávat, že rychlý růst bude pokračovat. Klíčovým ukazatelem pro další úspěch bude budování infrastruktury. Celkově bylo v Česku k 1. lednu letošního roku registrováno 1 779 osobních elektromobilů.
Parkování i dálnice zdarmaMěstské a krajské samosprávy si uvědomují, že elektromobily mohou pomoci poměrně zásadně snížit dopad na životní prostředí související s automobilovou dopravou. Řada měst již dnes využívá elektromobily pro své zaměstnance, ale elektrický pohon zkouší také v městské hromadné dopravě. Postupně budou navíc přibývat pro majitele elektromobilů výhody, které dále sníží náklady na již tak efektivní provoz. „Jen něco přes 400 nabíječek v Česku je na první pohled dost, ale to je jen zdání. Navíc jejich rozmístění v rámci země není rovnoměrné,“ říká Jakub Dalecký, analytik obnovitelných zdrojů energie (OZE) ze společnosti Portiva a upozorňuje, že pokud dojde k očekávanému nárůstu trhu s elektromobily a hybridy, bude potřeba budování dobíjecí a další infrastruktury věnovat zásadní pozornost.
Elektromobily a hybridy s emisemi oxidu uhličitého méně než 50 gramů na kilometr mají v Česku nárok na speciální registrační značku. Majitelé aut s touto značkou pak mají možnost parkovat v rámci modrých a fialových zón po Praze zdarma. Podobná výhoda na ně čeká například v Ostravě, kde mohou bezplatně parkovat v zónách A a R, v Karlových Varech zase ušetří poplatek za vjezd do lázeňského centra. Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích navíc stanovila, že se zavedením elektronických dálničních známek od roku 2021 odpadne majitelům aut se zmíněnou registrační značkou také povinnost dálniční známku kupovat. Vzhledem k tlaku na snižování emisí skleníkových plynů se dá očekávat, že zvýhodnění dostupná majitelům elektromobilů a aut s hybridním pohonem se budou rozšiřovat.
„I když je zatím pořizovací cena elektromobilu či hybridu vyšší než u auta s konvenčním motorem, jeho provoz je výrazně levnější. Společnost Portiva spočítala, že jedno nabíjení stojí přibližně 50 až 60 korun a průměrný elektromobil zvládne například trasu Praha – Brno zhruba na 1,5 nabití. To znamená, že cesta mezi těmito městy vyjde asi na 90 korun. Tedy výrazně levněji, než u auta se spalovacím motorem. Navíc lze ale očekávat, že v dohledné době bude muset většina větších měst, samozřejmě včetně Prahy, přistoupit k regulaci vjezdu do centra a vytvoření nízkoemisních zón, jak to vidíme v Německu, Rakousku a dalších zemích. Může tak nastat situace, kdy auta s konvenčním spalovacím motorem nebudou moci do center měst vjíždět vůbec, případně budou muset uhradit poměrně vysoký poplatek, jako je tomu v Londýně,“ upozorňuje Jakub Dalecký.
Bez elektromobilů automobilka nepřežijeZdá se, že končí čas specializovaných elektroautomobilek, tedy továren vyrábějících výhradně elektromobily. Tato auta totiž přestávají být lahůdkou pro ekologické aktivisty nebo fanoušky technologických inovací a budou stále atraktivnější alternativou pro běžného řidiče. Stávají se standardní součástí nabídky klasických automobilek, jejichž modely se dlouhodobě drží na nejvyšších pozicích v žebříčcích prodejů. Trhu vládne Nissan, Toyota, a samozřejmě německé BMW, které zaujalo svými čistě elektrickými modely i. Svou pozici si snaží vybudovat i Renault a další. Z pohledu českého řidiče je zásadní uvedení prvních vozů české jedničky Škoda s čistě elektrickým a hybridním pohonem. Vzhledem k pozici, kterou si značka v Česku drží, bude s vysokou mírou jistoty znamenat uvedení těchto modelů na trh velmi silný impuls pro celkový trh elektromobilů u nás.
Podle odhadů Ministerstva dopravy bude v roce 2020 v Česku registrováno asi 17 tisíc vozidel s elektrickým či hybridním pohonem. Pokud nebude do té doby věnováno velké úsilí budování infrastruktury, začne se již tou dobou projevovat nedostatek dobíjecích stanic. Podle analýzy Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) budou už kolem roku 2025 chybět v Česku asi 3 tisíce dobíjecích stanic, v roce 2030 bude tento deficit až 20 tisíc stanic. „K vyrovnání tohoto deficitu bude potřeba podpořit budování domácích stanic pro rychlé nabíjení, jaké nabízí dnes například společnost ČEZ, ale také nutnost uvažovat o dalších možnostech. Jednou z nich, již osvědčenou třeba v USA, je využití otevřených parkovacích ploch a vybudování částečně krytých stání se solárními panely. Elektromobily by se tak mohly dobíjet během nakupování či v době, kdy jsou jejich majitelé v práci,“ uzavírá Jakub Dalecký.
V počtu nabíjecích stanic vede Praha se 70 stanicemi, následuje Jihomoravský kraj s 58 a Moravskoslezský kraj s 53. S odstupem pak následuje Středočeský kraj s 35 a tabulku uzavírá Karlovarský kraj s jen 4 dobíjecími stanicemi.
K výše uvedenému je nutné dodat, že informace poskytla investiční skupina PORTIVA, která podniká v oblasti energetiky a realit. Nechceme být škarohlídem, nabízí se však ihned otázka.
Z čeho bude stát investovat i jen nezbytné opravy dálniční sítě, zapomeneme-li úplně na jejich rozšíření o slibovaný volný pruh pro elektromobily, až budou mít všichni na předních sklech svých elektromobilů dálniční známky zadarmo. Z čeho budou plnit samosprávy městské rozpočty, když budou všechna auta parkovat zadarmo?
Také se vám zdá, že elektrifikovaný ráj motoristův vypadá ve slibech lépe, než jaká může být jeho reálná podoba? Vždyť dnes a denně slyšíme, že nejsou peníze v rozpočtech ani na opravy, natož na investice do silniční sítě. Obměna vozového parku bude chvíli trvat, nějaký čas to proto mohou utáhnout za podpory dotací z EU na podporu elektromobility majitelé vozů se spalovacími motory, zvlášť, když budou za neekologičnost potrestáni zvyšujícími se poplatky. Je ale jasné, že do nekonečna tahle cesta vést nemůže a peníze s obměnou aut začnou docházet. Co pak? Je téměř jisté, že správnou odpověď zná každý z nás, vrátí se poplatky všem a budou ještě vyšší.
A zmíněná cena za cestu z Prahy do Brna za 90 Kč? Každý ví, že nic není nikdy zadarmo. Ani výstavba dobíjecích stanic, ani pokládka nových a posílení stávajících elektrických rozvodů, ani výstavba a modernizace zařízení pro samotný zisk elektrické energie. Když jí bude málo a málo jí po masivní elektrifikaci logicky bude, poroste její cena nejen při nabíjení aut, ale také při jakémkoliv jiném odběru.
V našem jazyce máme hodně přísloví a tady se jedno docela příhodně hodí. "Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají."
Aby nedošlo k omylu, zamyšlení v závěru tiskové zprávy skupiny PORTIVA není o tom, jestli elektromobilita ano či ne, ale o tom, že by se nemělo s lidmi a jejich názory cíleně manipulovat a slibovat jen to růžové, co navíc není dlouhodobě udržitelné.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?