VinFast nedávno překvapil celý svět svými prvními vozy, které jsou založené na modelech BMW, dostaly však zcela nový design od studia Pininfarina. Pohledný sedan i luxusní SUV s osmiválcem si dokázaly najít obdiv, jak to ale dopadne s licenčním Opelem?
VinFast vznikl teprve 2017, jeho příchod na trh je tedy nezvykle rychlý. Značka, založená nejbohatším Vietnamcem Phạm Nhật Vượngem, má velké ambice. Své vozy chce prodávat na celém světě a nehodlá mířit mezi ty nejlevnější vozy, jak ostatně dokazují dva představené koncepty. Stranou zájmu a částečně ignorován i samotnou automobilou se však zatím na trh dostal opravdový první vůz značky, malý hatchback Fadil.
VinFast samozřejmě není první vietnamskou automobilkou a dokonce ani značkou, i když to tvrdí. Opravdu první vůz vznikl ve Vietnamu už v roce 1958, jmenoval se Chan Thang a využíval techniku Renaultu Frégate. Výroba se však nikdy nerozjela a prvním opravdovou vietnamskou značkou se stalo až o 46 let později Vinaxuki. Dnes už neexistující automobilka produkovala pod svou značkou pick upy a náklaďáky na bázi čínských modelů, nikdy však nedosáhla úspěchu. Kromě toho v zemi fungují továrny, produkující vozy zahraničních značek, včetně Mekong Auto, která pro domácí trh vyrábí mimo jiné i vozy severokorejské značky Pyeonghwa.
VinFast však má být zcela jiný příběh, než dosavadní pokusy. Pro svůj projekt Phạm Nhật Vượng vyhradil štědrý rozpočet, odkoupil existující továrnu GM v Hanoji a buduje zcela nový tovární komplex na umělém ostrově u města Hai Phong. Spolu s továrnou VinFast od GM koupil i licenci na výrobu Opelu Karl, což je v Jižní Koreji vyvinutý a vyráběný malý hatchback.
VinFast Fadil, jak se vietnamská verze jmenuje, je téměř nezměněnou verzí Opel Karl Rocks. Jediným výrazným rozdílem na karosérii je zcela nová maska a samozřejmě nápisy na zádi. Na rozdíl od Opelu, který dostal pouze litrový tříválec, se do Fadilu bude montovat čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 73 kW, který využívá příbuzný Chevrolet Spark.
Dodávky prvních kusů Fadilu zákazníkům začaly tento týden. Postarší hatchback není zrovna levný, Fadil totiž v úvodní edici začíná na 386 tisících Kč, později má základní cena vzrůst až na 455 tisíc Kč. To je ale dáno velmi vysokým zdaněním na osobní vozy ve Vietnamu a Fadil tak stále patří k tomu nejlevnějšímu, co se dá na tamním trhu pořídit. Problémem bude pro nový model nepochybně i pověst domácího výrobce, podle průzkumů Vietnamci zatím novému domácímu výrobci příliš nevěří a dali by přednost koupi vozu zavedenější značky. Možná se ale jejich názor změní, až se na trh dostanou modely založené na BMW. Ty byse měly začít prodávat už velmi brzy, VinFast již přijímá rezervace od zájemců a vyrábí vozy v přeprodukční sérii. Desítky aut se momentálně testují i v zahraničí, většina z nich v Rakousku u Magna Steyr, VinFast totiž počítá také s exportem do zahraničí.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.