VinFast vznikl teprve 2017, jeho příchod na trh je tedy nezvykle rychlý. Značka, založená nejbohatším Vietnamcem Phạm Nhật Vượngem, má velké ambice. Své vozy chce prodávat na celém světě a nehodlá mířit mezi ty nejlevnější vozy, jak ostatně dokazují dva představené koncepty. Stranou zájmu a částečně ignorován i samotnou automobilou se však zatím na trh dostal opravdový první vůz značky, malý hatchback Fadil.
VinFast samozřejmě není první vietnamskou automobilkou a dokonce ani značkou, i když to tvrdí. Opravdu první vůz vznikl ve Vietnamu už v roce 1958, jmenoval se Chan Thang a využíval techniku Renaultu Frégate. Výroba se však nikdy nerozjela a prvním opravdovou vietnamskou značkou se stalo až o 46 let později Vinaxuki. Dnes už neexistující automobilka produkovala pod svou značkou pick upy a náklaďáky na bázi čínských modelů, nikdy však nedosáhla úspěchu. Kromě toho v zemi fungují továrny, produkující vozy zahraničních značek, včetně Mekong Auto, která pro domácí trh vyrábí mimo jiné i vozy severokorejské značky Pyeonghwa.
VinFast však má být zcela jiný příběh, než dosavadní pokusy. Pro svůj projekt Phạm Nhật Vượng vyhradil štědrý rozpočet, odkoupil existující továrnu GM v Hanoji a buduje zcela nový tovární komplex na umělém ostrově u města Hai Phong. Spolu s továrnou VinFast od GM koupil i licenci na výrobu Opelu Karl, což je v Jižní Koreji vyvinutý a vyráběný malý hatchback.
VinFast Fadil, jak se vietnamská verze jmenuje, je téměř nezměněnou verzí Opel Karl Rocks. Jediným výrazným rozdílem na karosérii je zcela nová maska a samozřejmě nápisy na zádi. Na rozdíl od Opelu, který dostal pouze litrový tříválec, se do Fadilu bude montovat čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 73 kW, který využívá příbuzný Chevrolet Spark.
Dodávky prvních kusů Fadilu zákazníkům začaly tento týden. Postarší hatchback není zrovna levný, Fadil totiž v úvodní edici začíná na 386 tisících Kč, později má základní cena vzrůst až na 455 tisíc Kč. To je ale dáno velmi vysokým zdaněním na osobní vozy ve Vietnamu a Fadil tak stále patří k tomu nejlevnějšímu, co se dá na tamním trhu pořídit. Problémem bude pro nový model nepochybně i pověst domácího výrobce, podle průzkumů Vietnamci zatím novému domácímu výrobci příliš nevěří a dali by přednost koupi vozu zavedenější značky. Možná se ale jejich názor změní, až se na trh dostanou modely založené na BMW. Ty byse měly začít prodávat už velmi brzy, VinFast již přijímá rezervace od zájemců a vyrábí vozy v přeprodukční sérii. Desítky aut se momentálně testují i v zahraničí, většina z nich v Rakousku u Magna Steyr, VinFast totiž počítá také s exportem do zahraničí.