VinFast nedávno překvapil celý svět svými prvními vozy, které jsou založené na modelech BMW, dostaly však zcela nový design od studia Pininfarina. Pohledný sedan i luxusní SUV s osmiválcem si dokázaly najít obdiv, jak to ale dopadne s licenčním Opelem?
VinFast vznikl teprve 2017, jeho příchod na trh je tedy nezvykle rychlý. Značka, založená nejbohatším Vietnamcem Phạm Nhật Vượngem, má velké ambice. Své vozy chce prodávat na celém světě a nehodlá mířit mezi ty nejlevnější vozy, jak ostatně dokazují dva představené koncepty. Stranou zájmu a částečně ignorován i samotnou automobilou se však zatím na trh dostal opravdový první vůz značky, malý hatchback Fadil.
VinFast samozřejmě není první vietnamskou automobilkou a dokonce ani značkou, i když to tvrdí. Opravdu první vůz vznikl ve Vietnamu už v roce 1958, jmenoval se Chan Thang a využíval techniku Renaultu Frégate. Výroba se však nikdy nerozjela a prvním opravdovou vietnamskou značkou se stalo až o 46 let později Vinaxuki. Dnes už neexistující automobilka produkovala pod svou značkou pick upy a náklaďáky na bázi čínských modelů, nikdy však nedosáhla úspěchu. Kromě toho v zemi fungují továrny, produkující vozy zahraničních značek, včetně Mekong Auto, která pro domácí trh vyrábí mimo jiné i vozy severokorejské značky Pyeonghwa.
VinFast však má být zcela jiný příběh, než dosavadní pokusy. Pro svůj projekt Phạm Nhật Vượng vyhradil štědrý rozpočet, odkoupil existující továrnu GM v Hanoji a buduje zcela nový tovární komplex na umělém ostrově u města Hai Phong. Spolu s továrnou VinFast od GM koupil i licenci na výrobu Opelu Karl, což je v Jižní Koreji vyvinutý a vyráběný malý hatchback.
VinFast Fadil, jak se vietnamská verze jmenuje, je téměř nezměněnou verzí Opel Karl Rocks. Jediným výrazným rozdílem na karosérii je zcela nová maska a samozřejmě nápisy na zádi. Na rozdíl od Opelu, který dostal pouze litrový tříválec, se do Fadilu bude montovat čtyřválec o objemu 1,4 litru a výkonu 73 kW, který využívá příbuzný Chevrolet Spark.
Dodávky prvních kusů Fadilu zákazníkům začaly tento týden. Postarší hatchback není zrovna levný, Fadil totiž v úvodní edici začíná na 386 tisících Kč, později má základní cena vzrůst až na 455 tisíc Kč. To je ale dáno velmi vysokým zdaněním na osobní vozy ve Vietnamu a Fadil tak stále patří k tomu nejlevnějšímu, co se dá na tamním trhu pořídit. Problémem bude pro nový model nepochybně i pověst domácího výrobce, podle průzkumů Vietnamci zatím novému domácímu výrobci příliš nevěří a dali by přednost koupi vozu zavedenější značky. Možná se ale jejich názor změní, až se na trh dostanou modely založené na BMW. Ty byse měly začít prodávat už velmi brzy, VinFast již přijímá rezervace od zájemců a vyrábí vozy v přeprodukční sérii. Desítky aut se momentálně testují i v zahraničí, většina z nich v Rakousku u Magna Steyr, VinFast totiž počítá také s exportem do zahraničí.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.