Pojem Bosozoku jste ještě možná neslyšeli, téměř určitě jste ale už někde zahlédli fotky aut, upravených v tomto stylu. Jde o asi nejextrémnější formu vizuálního tuningu a žádný takový vůz si nespletete s ničím jiným.
Bosozoku ale není nějaký úlet z poslední doby, v Japonsku má docela dlouhou tradici, sahající až do 50. let. Tehdy se váleční veteráni a obecně mladí Japonci z nižších sociálních vrstev začali spolčovat do motorkářských gangů a užívat si svobodnou jízdu bez ohledu na pravidla a zákony. To je samozřejmě dostalo do hledáčků policie, která začala Bosozoku potírat, dlouho v tom ale nebyla úspěšná. Členové gangů dokonce často jezdili s dřevenými meči nebo palicemi a souboje s policií si vyloženě užívali.
Postupem času se členové začali zaměřovat i na úpravy svých motorek a také na své oděvy. Původně se omezili na odstraňování tlumičů výfuků, vše ale rychle přešlo do bizarních úprav vzhledu. Symbolem Bosozoku motorek se staly především nadddimenzovaná kapotáž na přídi a vysoké opěradla sedaček, často s nápisy ve znacích.
Podobný přístup se později uplatnil i na automobilech, kde dosáhl svého vrcholu. Naprosto monstrózní bodykity doplňují ještě extrémnější spoilery a vrcholem bývají výfuky, které se často táhnou za kapoty vysoko nad střechu, nebo trčí do výše. Japonci se při tvorbě těchto strojů inspirovali v závodních vozech Group 5, jen je dovedli do extrému. V poslední době si tohoto stylu všimli i v zahraničí a podobné vozy začaly vznikat například i ve Spojených státech. Většina však jako základ využívá postarší japonské modely.
Přesně v tomto stylu se ale rozhodli upravit starou Ladu Oka mladí Rusové. Lada Oka byl nejmenší sovětský vůz, na trhu nahradil jak vozítko pro invalidy SeAZ 3D, tak částečně i ZAZ 966 Záporožec. Začal se vyvíjet už v 70. letech v automobilce VAZ, ve spolupráci s konstruktéry SeAZ. Projekt 1111 nabídnul pohon předních kol, se kterým měl VAZ zkušenosti z vývoje prototypu VAZ E1101. Měl také disponovat malým a jednoduchým motorem, konstruktéři tedy v podstatě rozpůlili čtyřválec z nového modelu 2108 Samara, čímž vznikl dvouválec o objemu 650 ccm, později využitý v sériovém voze.
Maličká Oka nejdříve dostala masivní 15" kola, která se samozřejmě nevejdou pod původní karosérii a tak se blatníky nastavily doma udělanými kity. Radikální změnou prošlo i zavěšení, tvůrci se rozhodli jít cestou hard tail a úplně vynechat tlumiče odporužení. Celý bodykit, včetně typické kapoty byl nejprve vyměřen na kartonový papír a poté proveden v oceli. Vrcholem celé stavby je ale výfuk, který trčí z původního místa, ale tvoří ve výši kabiny tvar hvězdy, vyvedené z nerezové trubky. Zbytek techniky zůstal původní, v tomto stylu jde ale opravdu spíše o vizuální dojem než jízdní výkony. Celá stavba vyšla mladé Rusy na 15 tisíc rublů, tedy asi 5 tisíc Kč. I tak se ale Bosozoku Oka stavá centrem pozornosti všude, kde se objeví.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.