Nejpodivnější Lada na světě? Oka v šílené úpravě japonských gangů

-mdo / AutoRoad.cz, 12. června 2019, 12:30 Google+

Pojem Bosozoku jste ještě možná neslyšeli, téměř určitě jste ale už někde zahlédli fotky aut, upravených v tomto stylu. Jde o asi nejextrémnější formu vizuálního tuningu a žádný takový vůz si nespletete s ničím jiným.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lada 1111 Oka

Lada 1111 Oka | foto: Пушка Гараж

Sdílejte článek

Bosozoku ale není nějaký úlet z poslední doby, v Japonsku má docela dlouhou tradici, sahající až do 50. let. Tehdy se váleční veteráni a obecně mladí Japonci z nižších sociálních vrstev začali spolčovat do motorkářských gangů a užívat si svobodnou jízdu bez ohledu na pravidla a zákony. To je samozřejmě dostalo do hledáčků policie, která začala Bosozoku potírat, dlouho v tom ale nebyla úspěšná. Členové gangů dokonce často jezdili s dřevenými meči nebo palicemi a souboje s policií si vyloženě užívali.  

img-responsive

Lada 1111 Oka | foto: Пушка Гараж

Postupem času se členové začali zaměřovat i na úpravy svých motorek a také na své oděvy. Původně se omezili na odstraňování tlumičů výfuků, vše ale rychle přešlo do bizarních úprav vzhledu. Symbolem Bosozoku motorek se staly především nadddimenzovaná kapotáž na přídi a vysoké opěradla sedaček, často s nápisy ve znacích. 

Podobný přístup se později uplatnil i na automobilech, kde dosáhl svého vrcholu. Naprosto monstrózní bodykity doplňují ještě extrémnější spoilery a vrcholem bývají výfuky, které se často táhnou za kapoty vysoko nad střechu, nebo trčí do výše. Japonci se při tvorbě těchto strojů inspirovali v závodních vozech Group 5, jen je dovedli do extrému. V poslední době si tohoto stylu všimli i v zahraničí a podobné vozy začaly vznikat například i ve Spojených státech. Většina však jako základ využívá postarší japonské modely. 

img-responsive

Lada 1111 Oka | foto: Пушка Гараж

Přesně v tomto stylu se ale rozhodli upravit starou Ladu Oka mladí Rusové. Lada Oka byl nejmenší sovětský vůz, na trhu nahradil jak vozítko pro invalidy SeAZ 3D, tak částečně i ZAZ 966 Záporožec. Začal se vyvíjet už v 70. letech v automobilce VAZ, ve spolupráci s konstruktéry SeAZ. Projekt 1111 nabídnul pohon předních kol, se kterým měl VAZ zkušenosti z vývoje prototypu VAZ E1101. Měl také disponovat malým a jednoduchým motorem, konstruktéři tedy v podstatě rozpůlili čtyřválec z nového modelu 2108 Samara, čímž vznikl dvouválec o objemu 650 ccm, později využitý v sériovém voze.

zdroj: Пушка Гараж

Maličká Oka nejdříve dostala masivní 15" kola, která se samozřejmě nevejdou pod původní karosérii a tak se blatníky nastavily doma udělanými kity. Radikální změnou prošlo i zavěšení, tvůrci se rozhodli jít cestou hard tail a úplně vynechat tlumiče odporužení. Celý bodykit, včetně typické kapoty byl nejprve vyměřen na kartonový papír a poté proveden v oceli. Vrcholem celé stavby je ale výfuk, který trčí z původního místa, ale tvoří ve výši kabiny tvar hvězdy, vyvedené z nerezové trubky. Zbytek techniky zůstal původní, v tomto stylu jde ale opravdu spíše o vizuální dojem než jízdní výkony. Celá stavba vyšla mladé Rusy na 15 tisíc rublů, tedy asi 5 tisíc Kč. I tak se ale Bosozoku Oka stavá centrem pozornosti všude, kde se objeví. 

Vytisknout

Diskuze: Nejpodivnější Lada na světě? Oka v šílené úpravě japonských gangů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

mitsubishi i-miev

Znáte Mitsubishi i-MiEV? Jeden z průkopníků elektromobility slaví 10 let

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud