Protisluneční autofolie: Víte, co je legální a kdy vám hrozí pokuty?

-jka / AutoRoad.cz, 5. června 2019, 07:54 Google+

Blížící se letní období a vysoké teploty mohou nejednoho řidiče přimět k úvahám nad ztmavením skel svého vozu. I když pravidla pro tyto úpravy platí již delší dobu beze změn, stále se na silnicích setkáváme s vozidly, které je nesplňují a končí ve spárech policejních hlídek. Pokud tedy nechcete zbytečně riskovat, čtěte následující řádky

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: carscoops.com

Sdílejte článek

Věřím, že je mezi námi jen málo řidičů, kteří nikdy nepřemýšleli nad tónováním autoskel pomocí speciálních folií. Důvodů, proč tak učinit, pokud jimi vaše vozidlo není opatřeno již z výroby, je hned několik:
1) snížení teploty v interiéru
2) snížení průniku UV záření do vozidla
3) oslnění od automobilů jedoucích za vámi
4) soukromí
5) kriminalita
6) bezpečnost
7) vzhled

Pokud se z kteréhokoliv důvodu rozhodnete pro aplikaci okenní folie, je důležité zmínit, že nelze použít jakoukoliv zatmavovací folii, které se dají sehnat například v obchodech se stavebninami či automobilovým vybavením. Jako každý doplněk výbavy motorových vozidel musí být i okenní autofolie homologovány a schváleny Ministerstvem dopravy ČR jako doplněk automobilů určený k úpravě zasklení motorových vozidel dle zákona č. 56/2001 Sb., předpisů EHK č. 43 a vyhlášky MDS ČR č.341/2002 Sb. Každá taková folie musí projít zkouškou na propustnost viditelného světla. Zároveň se zjišťuje, zda nemění či nezkresluje barevnost a vzhled dopravního značení.

K dalším podmínkám patří zajištění odborné montáže. Okenní autofolie může aplikovat pouze odborná firma s příslušným oprávněným. K základním pravidlům vyplývajících z příslušného zákona patří, že čelní sklo nesmí být upraveno žádnou folií (ani čirou). Na bočních sklech, která slouží k výhledu z místa řidiče, nesmí být po úpravě okna folií celková propustnost světla menší než 70%. Pro měření celkové propustnosti se používají tzv. tintmetry, které mají k dispozici nejen firmy aplikující okenní folie, ale i policejní hlídky a stanice technické kontroly. A nakonec, folie nesmí zakrývat třetí brzdovou svítilnu. Použití folií na zadních bočních sklech vozidla a zadním okně není dále nijak upraveno.

Po ukončení tónovacích prací musíte od odborné firmy obdržet „Osvědčení o provedení úpravy zasklení,“ které musí obsahovat: typ a výrobní číslo vozidla, číslo schválení Ministerstvem dopravy ČR, způsob úpravy, datum úpravy a podpis oprávněné osoby. Dále musí být okna opatřeny „homologačními štítky,“ které jsou nedílnou součásti výše uvedeného osvědčení. Tato dokumentace je nutná jako doklad legálnosti při kontrolách hlídkou policie či stanicí technické kontroly, nebo při výjezdu do zahraničí. Kopii této dokumentace musí firma provádějící montáž archivovat.

Dále citujeme stanovisko Ministerstva dopravy z roku 2017: "Protože však bylo zjištěno zneužití a nesprávné použití schvalovací značky, je vždy nutná i kontrola technických parametrů skutečného provedení úpravy zasklení. Pro srovnání uvádíme, že při ztemňování v prvovýrobě např. u vozidel tovární značky ŠKODA je využito maximální povolené hranice, toto limitní zatemnění se blíží při běžném pohledu sklu čirému. Naopak, ztemnění, kdy řidič není ve vozidle vůbec vidět, odpovídá propustnosti 15 až 20 % a je nad jakoukoliv pochybnost (tj. není nutno provádět optická měření), že takové zatemnění neodpovídá příslušným předpisům. Minimální propustnost je stanovena jako celková. Z toho jednoznačně plyne, že je nepřípustné použít tónovací fólie i s vyhovující propustností na zasklení, kde již bylo provedeno ztemnění jinou technologií."

Za nesplnění výše uvedených podmínek hrozí pokuta ve správním řízení 5 000 až 10 000 Kč nebo zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. V každém případě vám hlídka policie může zakázat další jízdu a pokud závadu neodstraníte na místě, může vám vozidlo i odstavit.

Vytisknout

Diskuze: Protisluneční autofolie: Víte, co je legální a kdy vám hrozí pokuty?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Zvažujete koupi ojetiny? Nové auto vás může vyjít levněji

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud