Blížící se letní období a vysoké teploty mohou nejednoho řidiče přimět k úvahám nad ztmavením skel svého vozu. I když pravidla pro tyto úpravy platí již delší dobu beze změn, stále se na silnicích setkáváme s vozidly, které je nesplňují a končí ve spárech policejních hlídek. Pokud tedy nechcete zbytečně riskovat, čtěte následující řádky
Věřím, že je mezi námi jen málo řidičů, kteří nikdy nepřemýšleli nad tónováním autoskel pomocí speciálních folií. Důvodů, proč tak učinit, pokud jimi vaše vozidlo není opatřeno již z výroby, je hned několik:1) snížení teploty v interiéru2) snížení průniku UV záření do vozidla3) oslnění od automobilů jedoucích za vámi4) soukromí5) kriminalita 6) bezpečnost7) vzhled
Pokud se z kteréhokoliv důvodu rozhodnete pro aplikaci okenní folie, je důležité zmínit, že nelze použít jakoukoliv zatmavovací folii, které se dají sehnat například v obchodech se stavebninami či automobilovým vybavením. Jako každý doplněk výbavy motorových vozidel musí být i okenní autofolie homologovány a schváleny Ministerstvem dopravy ČR jako doplněk automobilů určený k úpravě zasklení motorových vozidel dle zákona č. 56/2001 Sb., předpisů EHK č. 43 a vyhlášky MDS ČR č.341/2002 Sb. Každá taková folie musí projít zkouškou na propustnost viditelného světla. Zároveň se zjišťuje, zda nemění či nezkresluje barevnost a vzhled dopravního značení.
K dalším podmínkám patří zajištění odborné montáže. Okenní autofolie může aplikovat pouze odborná firma s příslušným oprávněným. K základním pravidlům vyplývajících z příslušného zákona patří, že čelní sklo nesmí být upraveno žádnou folií (ani čirou). Na bočních sklech, která slouží k výhledu z místa řidiče, nesmí být po úpravě okna folií celková propustnost světla menší než 70%. Pro měření celkové propustnosti se používají tzv. tintmetry, které mají k dispozici nejen firmy aplikující okenní folie, ale i policejní hlídky a stanice technické kontroly. A nakonec, folie nesmí zakrývat třetí brzdovou svítilnu. Použití folií na zadních bočních sklech vozidla a zadním okně není dále nijak upraveno.
Po ukončení tónovacích prací musíte od odborné firmy obdržet „Osvědčení o provedení úpravy zasklení,“ které musí obsahovat: typ a výrobní číslo vozidla, číslo schválení Ministerstvem dopravy ČR, způsob úpravy, datum úpravy a podpis oprávněné osoby. Dále musí být okna opatřeny „homologačními štítky,“ které jsou nedílnou součásti výše uvedeného osvědčení. Tato dokumentace je nutná jako doklad legálnosti při kontrolách hlídkou policie či stanicí technické kontroly, nebo při výjezdu do zahraničí. Kopii této dokumentace musí firma provádějící montáž archivovat.
Dále citujeme stanovisko Ministerstva dopravy z roku 2017: "Protože však bylo zjištěno zneužití a nesprávné použití schvalovací značky, je vždy nutná i kontrola technických parametrů skutečného provedení úpravy zasklení. Pro srovnání uvádíme, že při ztemňování v prvovýrobě např. u vozidel tovární značky ŠKODA je využito maximální povolené hranice, toto limitní zatemnění se blíží při běžném pohledu sklu čirému. Naopak, ztemnění, kdy řidič není ve vozidle vůbec vidět, odpovídá propustnosti 15 až 20 % a je nad jakoukoliv pochybnost (tj. není nutno provádět optická měření), že takové zatemnění neodpovídá příslušným předpisům. Minimální propustnost je stanovena jako celková. Z toho jednoznačně plyne, že je nepřípustné použít tónovací fólie i s vyhovující propustností na zasklení, kde již bylo provedeno ztemnění jinou technologií."
Za nesplnění výše uvedených podmínek hrozí pokuta ve správním řízení 5 000 až 10 000 Kč nebo zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. V každém případě vám hlídka policie může zakázat další jízdu a pokud závadu neodstraníte na místě, může vám vozidlo i odstavit.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?