Protisluneční autofolie: Víte, co je legální a kdy vám hrozí pokuty?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: carscoops.com
-jka , AutoRoad.cz 5. června 2019 07:54
Sdílej:

Blížící se letní období a vysoké teploty mohou nejednoho řidiče přimět k úvahám nad ztmavením skel svého vozu. I když pravidla pro tyto úpravy platí již delší dobu beze změn, stále se na silnicích setkáváme s vozidly, které je nesplňují a končí ve spárech policejních hlídek. Pokud tedy nechcete zbytečně riskovat, čtěte následující řádky

Věřím, že je mezi námi jen málo řidičů, kteří nikdy nepřemýšleli nad tónováním autoskel pomocí speciálních folií. Důvodů, proč tak učinit, pokud jimi vaše vozidlo není opatřeno již z výroby, je hned několik:1) snížení teploty v interiéru2) snížení průniku UV záření do vozidla3) oslnění od automobilů jedoucích za vámi4) soukromí5) kriminalita 6) bezpečnost7) vzhled

Pokud se z kteréhokoliv důvodu rozhodnete pro aplikaci okenní folie, je důležité zmínit, že nelze použít jakoukoliv zatmavovací folii, které se dají sehnat například v obchodech se stavebninami či automobilovým vybavením. Jako každý doplněk výbavy motorových vozidel musí být i okenní autofolie homologovány a schváleny Ministerstvem dopravy ČR jako doplněk automobilů určený k úpravě zasklení motorových vozidel dle zákona č. 56/2001 Sb., předpisů EHK č. 43 a vyhlášky MDS ČR č.341/2002 Sb. Každá taková folie musí projít zkouškou na propustnost viditelného světla. Zároveň se zjišťuje, zda nemění či nezkresluje barevnost a vzhled dopravního značení.

K dalším podmínkám patří zajištění odborné montáže. Okenní autofolie může aplikovat pouze odborná firma s příslušným oprávněným. K základním pravidlům vyplývajících z příslušného zákona patří, že čelní sklo nesmí být upraveno žádnou folií (ani čirou). Na bočních sklech, která slouží k výhledu z místa řidiče, nesmí být po úpravě okna folií celková propustnost světla menší než 70%. Pro měření celkové propustnosti se používají tzv. tintmetry, které mají k dispozici nejen firmy aplikující okenní folie, ale i policejní hlídky a stanice technické kontroly. A nakonec, folie nesmí zakrývat třetí brzdovou svítilnu. Použití folií na zadních bočních sklech vozidla a zadním okně není dále nijak upraveno.

Po ukončení tónovacích prací musíte od odborné firmy obdržet „Osvědčení o provedení úpravy zasklení,“ které musí obsahovat: typ a výrobní číslo vozidla, číslo schválení Ministerstvem dopravy ČR, způsob úpravy, datum úpravy a podpis oprávněné osoby. Dále musí být okna opatřeny „homologačními štítky,“ které jsou nedílnou součásti výše uvedeného osvědčení. Tato dokumentace je nutná jako doklad legálnosti při kontrolách hlídkou policie či stanicí technické kontroly, nebo při výjezdu do zahraničí. Kopii této dokumentace musí firma provádějící montáž archivovat.

Dále citujeme stanovisko Ministerstva dopravy z roku 2017: "Protože však bylo zjištěno zneužití a nesprávné použití schvalovací značky, je vždy nutná i kontrola technických parametrů skutečného provedení úpravy zasklení. Pro srovnání uvádíme, že při ztemňování v prvovýrobě např. u vozidel tovární značky ŠKODA je využito maximální povolené hranice, toto limitní zatemnění se blíží při běžném pohledu sklu čirému. Naopak, ztemnění, kdy řidič není ve vozidle vůbec vidět, odpovídá propustnosti 15 až 20 % a je nad jakoukoliv pochybnost (tj. není nutno provádět optická měření), že takové zatemnění neodpovídá příslušným předpisům. Minimální propustnost je stanovena jako celková. Z toho jednoznačně plyne, že je nepřípustné použít tónovací fólie i s vyhovující propustností na zasklení, kde již bylo provedeno ztemnění jinou technologií."

Za nesplnění výše uvedených podmínek hrozí pokuta ve správním řízení 5 000 až 10 000 Kč nebo zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. V každém případě vám hlídka policie může zakázat další jízdu a pokud závadu neodstraníte na místě, může vám vozidlo i odstavit.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?