Na mezinárodním veletrhu obranné techniky IDET 2019 absolvuje svou českou premiéru obrněné taktické vozidlo (ATV) nové generace, ZETOR GERLACH 4x4. V Brně bude zároveň poprvé k vidění v nové bojové verzi s dálkově ovládaným zbraňovým systémem pro kulometnou palbu. Na veletrh přichází bezprostředně po úspěšně realizovaných střeleckým testech.
„Poté, co již GERLACH ukázal své schopnosti v nejrůznějších, mnohdy extrémních, testech, včetně odstřelu 8 kg TNT pod kabinou, máme teď potvrzeno, že je připraven i pro osazení zbraňových systémů od široké palety výrobců," uvedl manažer projektu Pavel Bušta.
Na vozidlo je možné aplikovat mechanické nebo dálkově ovládané věže pro kulometnou palbu, protitankové řízené střely, minomety či granátomety.
Výhody nového řešení
Přednostmi vozu jsou excelentní schopnosti v terénu, nadstandardní bezpečnost i přepravní kapacita, které jsou podpořeny vysokou dynamikou a variabilitou. Vozidlo ku příkladu překonává terénní schody o výši 0,5 m a zákop o šířce 1 m. Ochrana posádky je řešená kabinou ve formě přetlakové pancéřové kapsle, která je uchycena nezávisle na podvozku a pojme až 6 členů posádky.
Koncept vozu se zrodil právě v Brně, ve společnosti Zetor Enginnering s.r.o., a to před 3 lety. Poskytuje proto všechny výhody nového nadčasového řešení. Při jeho vývoji byly zohledněny nejnovější technické a konstrukční požadavky na vozidlo této kategorie. V rámci rozměrů, celkové konstrukce a otevřené architektury se zároveň počítalo s dalšími evolučními cykly. GERLACH tak nejenže odpovídá na aktuální potřeby armád, ale zároveň je plně adaptabilní na nové požadavky v rámci následujících desetiletí.
Vozidlo je zkonstruováno výhradně z EU komponent, včetně úspěšně otestovaného podvozku "Rolling Chassis ZETOR". Z pohledu zákazníka to znamená bezproblémovou logistiku, dostupnost náhradních dílů a nízké servisní náklady.
Podvozky z Brna
Projekt GERLACH cíli na všechny trhy, kde probíhá nebo se připravuje obměna často i zastaralých vozidel 4x4. Vozidlo je v současnosti připraveno zúčastnit se ohlašované soutěže na Slovensku. V ostatních zemích NATO a ve světě je vozidlo prezentováno formou studií realizovatelnosti, kde se může okamžitě zúčastnit vyhlášených výběrových řízení.
Projekt počítá s realizaci výroby vozidel v zemi odběratele. Zvláštní potenciál přitom představuje i pro český trh, protože právě Brno má být základnou pro výrobu podvozků.
O Zetor Engineering, s.r.o.
Společnost Zetor Engineering, s.r.o. byla založena v roce 2014. Jejím vlastníkem je společnost Zetor, a.s. Hlavní činností a posláním společnosti je návrh a vývoj vozidel pro obranný průmysl. Využívá přitom dlouholeté zkušenosti z vývoje těžké off-road techniky značky Zetor a zkušenosti z oblasti engineeringu v rámci mateřské skupiny HTC INVESTMENTS, a.s. www.zetorengineering.cz.
Co dokáže GERLACH mimo jiné:
Během zkoušek ve vojenských prostorech zdolal v zátěži 14 tun terénní schod vysoký 0,5 m a zákop široký 1 m. Zvládá komfortně stoupání 70%. V životnostních zkouškách dosáhl v plné zátěži stoupání 100% (úhel 45 °). Na závodním okruhu Slovakia ring dosáhl i za deštivého počasí maximální rychlost 125 km/h. Prokázal také svou tažnou sílu, když se rozběhl v závěsu s 28-tunovým tahačem a kroužil 1 hodinu po okruhu při zachování požadovaných teplotních parametrů. Získal osvědčení o balistické odolnosti na úrovni NATO STANAG 4569 Volume 1, Level 3. Je připraven odolat protitankové mině o síle až 8 kg TNT pod nápravou i pod kabinou (dle standardu: NATO STANAG 4569 Volume 2 Level 3a, 3b). Odolnost vozu pod kabinou byla již úspěšně prověřena v rámci podnikových zkoušek. Speciální akustické zkoušky potvrdily nízkou úroveň hluku a vibrací v kabině, 65 dB. V testech na půdě VTÚPV Vyškov zaparkoval s vypnutým motorem pod úhlem 83,9% (úhel 40°). Vozidlo bylo navážené na maximální hmotnost 14,2 tuny.Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?