Značka Smart se nikdy nemohla pochlubit oslnivými výsledky, v posledních letech je na tom však skutečně špatně. To ostatně podtrhuje i skutečnost, že za celý minulý rok zaznamenala jen 1 246 prodejů a mateřská společnost Daimler se ji tak po roce 2019 rozhodla stáhnout ze zámoří. Změnám se však Smart nevyhne ani na starém kontinentu. A změnu to budou velkolepé.
Ačkoliv dřívější spekulace hovořily o možném zániky značky Smart, Daimler se nakonec rozhodl jinak a rozhodl se nadělit Smartu celosvětové prvenství. Výrobce malých městských automobilů by se totiž měl stát první automobilkou světa, která nekompromisně přejde ze spalovacích motorů na výhradně elektrický pohon.
Smart tak čeká konec jedné éry, což se automobilka rozhodla oslavit výrobou limitované edice 21 exkluzivních automobilů. Ty se pak stanou těmi vůbec posledními vozy se značkou Smart, které budou pod kapotou ukrývat tradiční spalovací motor.
Číslo 21 se pak objeví i na samotných automobilech a to jako připomínka 21 let od založení značky Smart. Designu limitované edice se chopil renomovaný průmyslový designér Konstantin Grcic a výroby, která bude probíhat ve spolupráci s Brabusem, je naplánována na srpen tohoto roku.
„Číslo 21 připomíná něco speciálního, oslavy 21 let značky Smart," uvádí Grcic. „Pro mě to také symbolizuje, co vlastně znamená být jednadvacetiletý: být svobodný, bořit hranice, prosazovat se, ukazovat svou rebelskou tvář. S naším odchodem z části automobilové historie přivádí Final Collector's Edition tuto základní myšlenku k životu."
Tisková zpráva sice o samotném voze příliš neříká, přesto můžeme z oficiálních fotografií říci, že se jedná o model ForTwo v nápadné barevné kombinaci černé se žlutou, která se kromě exteriéru objevuje i v interiéru. Žlutá barva přitom nese jméno odstínu „Hello yellow," který je spjatý s historií značky. Na dveřích pak můžeme vidět i šedou číslovku #21, která se objevuje i na několika místech interiéru.
Tisková zpráva bohužel nemluví o cenách ani způsobu prodeje, přesto jsme si takřka jistí, že se za posledními 21 vozy se spalovacími motory jen zapráší. Stanou se totiž symbolem konce éry, na kterou budou chtít mnozí z nás jednou vzpomínat.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.