Při pomyšlení na elektrická auta většinu lidí napadnou elegantní výkoné vozy jako třeba Tesla. Elektromobilita se však začíná dostávat i do jiných segmentů trhu, občas i nečekaných.
Na právě probíhajícím veletrhu WasteExpo, který se věnuje technologiím na zpracování odpadu, představil americký výrobce náklďáku Mack svůj první elektrický odpadkový vůz. Využití elektropohonu právě v popelářském voze dává smysl, protože už z principu se takový automobil pohybuje pouze po městě, nízkými rychlostmi a s velmi častými zastávkami. Navíc vždy po předem dané trase, takže je snadnější určit dojezd a večer se vrací na stejné stanoviště, kde je možné jej nabít.
Mack LR BEV je poháněn dvěma elektromotory, každý s výkonem 130 Kw, dohromady tedy 349 koní. Výkon je přenášen na zadní nápravy přes dvourychlostní převodovku vyvinutou v Mack. O kapacitě použitého akumulátoru se firma kupodivu nezmiňuje, víme ale že ve voze jsou čtyři 600V NMC Lithium-ion baterie, schopné rapidního nabíjení až 150 kW. Nabíjení probíhá samozřejmě i rekuperací při brždění, které popelářský vůz provádí mnohem častěji než jiná auta. Na pohled se Mack LR BEV jinak neliší od spalovacího vozu stejné značky, Mack proto na příď umístil měděnou sošku buldoka, kterého firma používá jako své logo.
Nový vůz není pouhý koncept, první kousek nastoupí do testovacího provozu v New Yorku už přístí rok. Při provozu v reálných podmínkách bude vůz kromě odpadu sbírat i data, která Mack využije pro další vývoj elektrického popelářského vozu, tak ať eje případná sériová verze opravdu připravená na svůj specifický styl jízdy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.