Nový Ford Transit nabídne provozovatelům užitkových vozů nejen lepší konektivitu a nižší spotřebu, ale také až o 80 kg vyšší užitečné zatížení. Jde o výsledek komplexního programu snižování hmotnosti.
Jako vůbec první užitkový automobil nabízený na evropském trhu má nový Transit hliníkovou kapotu motorového prostoru. Dalšími novinkami jsou pevná kompozitová přepážka mezi kabinou a prostorem pro náklad nebo kola vyráběná novým technologickým postupem. Ve vývojovém procesu Ford využil pokročilé technologie počítačové konstrukce, jež se obvykle používají spíše v leteckém průmyslu.
Nižší provozní hmotnost při zachování celkové hmotnosti vozu znamená pro zákazníky vyšší užitečné zatížení. Například nový Transit s celkovou přípustnou hmotností 3500 kg s pohonem zadních kol, dlouhým rozvorem a střední výškou střechy váží o 80 kg méně než ekvivalentní verze dosavadního modelu. V případě dodávky s pohonem předních kol činí hmotnostní úspora 48 kg.
„Užitečné zatížení má pro firmy zásadní význam. Nižší hmotnost se odráží také v menší spotřebě a v nižších emisích CO2, takže celý vývojový tým Fordu Transit pracoval na tom, abychom dosáhli stanoveného cíle snížení hmotnosti při zachování robustnosti a spolehlivosti,“ řekl Michael McDonagh, globální šéfkonstruktér řady Transit.
Ke zvýšení produktivity nového Transitu přispívá také zdokonalená paleta vznětových motorů 2.0 EcoBlue, které jsou až o sedm procent úspornější – hodnoty emisí CO2 začínají na 156 g/km.* Nabídku rozšiřuje nová motorizace o výkonu 136 kW (185 k) a později přibude i nová desetistupňová samočinná převodovka pro vozy s pohonem zadních kol. Model EcoBlue Hybrid se 48V mild-hybridní hnací soustavou přináší snížení spotřeby paliva v městském provozu o dalších osm procent.
Ford je nejprodávanější značkou užitkových automobilů v Evropě. Řada Ford Transit zaznamenala v prvním čtvrtletí 2019 meziroční navýšení počtu prodaných vozů o 11,8 procenta, na 81 700 vozů. V roce 2018 prodal Ford na dvaceti hlavních evropských trzích celkem 380 900 užitkových vozů. Ve srovnání s rokem 2017 to znamená nárůst o více než osm procent.
Vyšší nosnost díky hmotnostní optimalizaci
Díky komplexnímu přístupu k odlehčování konstrukce získávají provozovatelé Transitu výhodu vyššího užitečného zatížení při zachování spolehlivosti a současném rozšíření výbavy o nejmodernější asistenční a bezpečnostní systémy. Konstruktéři postupovali metodou drobných krůčků. Pomocí CAD softwaru z leteckého průmyslu optimalizovali stovky jednotlivých součástí. V některých případech činila úspora hmotnosti méně než půl kilogramu. V součtu to ale dává snížení hmotnosti celého vozu až o 80 kg oproti ekvivalentní specifikaci předchozího modelu.
Hliníková kapota nového Transitu je o 5,4 kg lehčí než ocelová. V rozsahu teplot -30 °C až +80 °C přitom v testech prokázala stejnou odolnost vůči promáčknutí. Výrazné úspory 14,7 kg se podařilo dosáhnout přepracováním konstrukce zadní nápravy modelů s pohonem zadních kol. Novinku reprezentuje také přepážka mezi kabinou a nákladovým prostorem z lehkého a pevného kompozitu. Oproti ocelové je o 4,4 kg lehčí. Ocelová kola nového Transitu se vyrábějí novou metodou, při níž se spotřebuje méně materiálu a výsledný výrobek je pevnější. Na všech pěti kolech (včetně rezervního) se díky tomu v součtu ušetří 5,5 kg.
Nižší spotřeba. Větší výběr
Na snížení spotřeby nového Transitu se vedle nižší hmotnosti podílí rovněž zdokonalená řada vznětových motorů 2.0 EcoBlue, zavedení elektromechanického posilovače řízení, použití pneumatik se sníženým valivým odporem i různá aerodynamická vylepšení. Součástí sériové výbavy je funkce Auto Start-Stop. Řidiči mohou využívat rovněž novou funkci EcoGuide, jež na základě údajů z navigačního systému poskytuje doporučení, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby.
Ford nedávno oznámil, že od roku 2021 zařadí do nabídky nový Transit s plně elektrickým pohonem.
Atraktivnější design, inteligentnější technologie
Exteriér nového Fordu Transit se vyznačuje vyšším, asertivnějším designem třílištové mřížky a upraveným vzhledem spodních partií. Zcela nový interiér přináší více stylu, praktičnosti i komfortu. Nechybí komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 s hlasovým i dotykovým ovládáním.
Transit je již dlouho proslulý kultivovaným jízdním projevem, který nemá daleko k osobním automobilům. Tuto jeho vlastnost ještě zvýrazňuje zavedení elektromechanického posilovače řízení. Výsledkem jsou menší ovládací síly, zejména při parkování a manévrování. Elektromechanické řízení je také nezbytným technickým předpokladem k rozšíření nabídky asistenčních systémů o aktivní parkovací asistent a o systém vedení vozu v jízdním pruhu.
Novinkou pro Transit jsou rovněž přepínatelné jízdní režimy: Eco, Kluzký povrch, Bláto (ve vozech s pohonem všech kol) a Jízda s přívěsem. Komplexní soustava pokročilých asistenčních technologií zmenšuje úroveň stresu a únavy, jíž je řidič za volantem vystaven. Pomáhá také předcházet nehodám, popřípadě zmírňovat jejich následky. Patří k nim:
Systém hlídání mrtvých úhlů s podporou jízdy s přívěsem Inteligentní adaptivní tempomat Rozšířený systém vedení v jízdním pruhu Předkolizní asistent s detekcí chodcůPři manévrování a parkování v nepřehledných místech může řidič využít pomoc širokoúhlých kamer vpředu i vzadu, horní parkovací kamery, parkovacích senzorů, asistentu vyparkování nebo systému upozornění na blížící se vozidla při couvání do silnice.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.