Nový Ford Transit nabídne provozovatelům užitkových vozů nejen lepší konektivitu a nižší spotřebu, ale také až o 80 kg vyšší užitečné zatížení. Jde o výsledek komplexního programu snižování hmotnosti.
Jako vůbec první užitkový automobil nabízený na evropském trhu má nový Transit hliníkovou kapotu motorového prostoru. Dalšími novinkami jsou pevná kompozitová přepážka mezi kabinou a prostorem pro náklad nebo kola vyráběná novým technologickým postupem. Ve vývojovém procesu Ford využil pokročilé technologie počítačové konstrukce, jež se obvykle používají spíše v leteckém průmyslu.
Nižší provozní hmotnost při zachování celkové hmotnosti vozu znamená pro zákazníky vyšší užitečné zatížení. Například nový Transit s celkovou přípustnou hmotností 3500 kg s pohonem zadních kol, dlouhým rozvorem a střední výškou střechy váží o 80 kg méně než ekvivalentní verze dosavadního modelu. V případě dodávky s pohonem předních kol činí hmotnostní úspora 48 kg.
„Užitečné zatížení má pro firmy zásadní význam. Nižší hmotnost se odráží také v menší spotřebě a v nižších emisích CO2, takže celý vývojový tým Fordu Transit pracoval na tom, abychom dosáhli stanoveného cíle snížení hmotnosti při zachování robustnosti a spolehlivosti,“ řekl Michael McDonagh, globální šéfkonstruktér řady Transit.
Ke zvýšení produktivity nového Transitu přispívá také zdokonalená paleta vznětových motorů 2.0 EcoBlue, které jsou až o sedm procent úspornější – hodnoty emisí CO2 začínají na 156 g/km.* Nabídku rozšiřuje nová motorizace o výkonu 136 kW (185 k) a později přibude i nová desetistupňová samočinná převodovka pro vozy s pohonem zadních kol. Model EcoBlue Hybrid se 48V mild-hybridní hnací soustavou přináší snížení spotřeby paliva v městském provozu o dalších osm procent.
Ford je nejprodávanější značkou užitkových automobilů v Evropě. Řada Ford Transit zaznamenala v prvním čtvrtletí 2019 meziroční navýšení počtu prodaných vozů o 11,8 procenta, na 81 700 vozů. V roce 2018 prodal Ford na dvaceti hlavních evropských trzích celkem 380 900 užitkových vozů. Ve srovnání s rokem 2017 to znamená nárůst o více než osm procent.
Vyšší nosnost díky hmotnostní optimalizaci
Díky komplexnímu přístupu k odlehčování konstrukce získávají provozovatelé Transitu výhodu vyššího užitečného zatížení při zachování spolehlivosti a současném rozšíření výbavy o nejmodernější asistenční a bezpečnostní systémy. Konstruktéři postupovali metodou drobných krůčků. Pomocí CAD softwaru z leteckého průmyslu optimalizovali stovky jednotlivých součástí. V některých případech činila úspora hmotnosti méně než půl kilogramu. V součtu to ale dává snížení hmotnosti celého vozu až o 80 kg oproti ekvivalentní specifikaci předchozího modelu.
Hliníková kapota nového Transitu je o 5,4 kg lehčí než ocelová. V rozsahu teplot -30 °C až +80 °C přitom v testech prokázala stejnou odolnost vůči promáčknutí. Výrazné úspory 14,7 kg se podařilo dosáhnout přepracováním konstrukce zadní nápravy modelů s pohonem zadních kol. Novinku reprezentuje také přepážka mezi kabinou a nákladovým prostorem z lehkého a pevného kompozitu. Oproti ocelové je o 4,4 kg lehčí. Ocelová kola nového Transitu se vyrábějí novou metodou, při níž se spotřebuje méně materiálu a výsledný výrobek je pevnější. Na všech pěti kolech (včetně rezervního) se díky tomu v součtu ušetří 5,5 kg.
Nižší spotřeba. Větší výběr
Na snížení spotřeby nového Transitu se vedle nižší hmotnosti podílí rovněž zdokonalená řada vznětových motorů 2.0 EcoBlue, zavedení elektromechanického posilovače řízení, použití pneumatik se sníženým valivým odporem i různá aerodynamická vylepšení. Součástí sériové výbavy je funkce Auto Start-Stop. Řidiči mohou využívat rovněž novou funkci EcoGuide, jež na základě údajů z navigačního systému poskytuje doporučení, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby.
Ford nedávno oznámil, že od roku 2021 zařadí do nabídky nový Transit s plně elektrickým pohonem.
Atraktivnější design, inteligentnější technologie
Exteriér nového Fordu Transit se vyznačuje vyšším, asertivnějším designem třílištové mřížky a upraveným vzhledem spodních partií. Zcela nový interiér přináší více stylu, praktičnosti i komfortu. Nechybí komunikační a zábavní systém Ford SYNC 3 s hlasovým i dotykovým ovládáním.
Transit je již dlouho proslulý kultivovaným jízdním projevem, který nemá daleko k osobním automobilům. Tuto jeho vlastnost ještě zvýrazňuje zavedení elektromechanického posilovače řízení. Výsledkem jsou menší ovládací síly, zejména při parkování a manévrování. Elektromechanické řízení je také nezbytným technickým předpokladem k rozšíření nabídky asistenčních systémů o aktivní parkovací asistent a o systém vedení vozu v jízdním pruhu.
Novinkou pro Transit jsou rovněž přepínatelné jízdní režimy: Eco, Kluzký povrch, Bláto (ve vozech s pohonem všech kol) a Jízda s přívěsem. Komplexní soustava pokročilých asistenčních technologií zmenšuje úroveň stresu a únavy, jíž je řidič za volantem vystaven. Pomáhá také předcházet nehodám, popřípadě zmírňovat jejich následky. Patří k nim:
Systém hlídání mrtvých úhlů s podporou jízdy s přívěsem Inteligentní adaptivní tempomat Rozšířený systém vedení v jízdním pruhu Předkolizní asistent s detekcí chodcůPři manévrování a parkování v nepřehledných místech může řidič využít pomoc širokoúhlých kamer vpředu i vzadu, horní parkovací kamery, parkovacích senzorů, asistentu vyparkování nebo systému upozornění na blížící se vozidla při couvání do silnice.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?