Některé z názvů v automobilovém průmyslu jsou známy natolik, že si po jejich vyslovení okamžitě vybavíte vzhled příslušného modelu. Automobilky ale občas využívají popularitu známějších názvů a lepí je na vozy, které byste pod nimi nečekali.
VW Caddy - Povědomé tvary, které zaručeně pozná každý Čech ale s nečekaným logem? To je VW Caddy generace 9U, který mířil do západní Evropy a dodnes se tam s ním potkáte. Na základě Škody Felicie pick-up vznikl Volkswagen pouze přehozením masky a volantu, v nabídce doplnil souběžně prodávaný Caddy na základě Seatu Inca, který byl dostupný pouze jako MPV. Přeznačkování opravdu nebyla věnována moc velká pozornost, na zádi zůstal i původní nápis pick-up ve fontu Škody, pod který se jen přilepil navíc i nápis Caddy ve stylu VW. Pod kapotu první Škodovky s německým logem se montovala buď benzínová 1,6 nebo dieselová 1,9, stejně jako do českých verzí. O velký prodejní úspěch ale zřejmě nešlo, jak dokazuje i nabídka na německých serverech, kde nabídka španělských Caddy české mnohonásobně převyšuje.
Dacia Duster – Jedno z nejprodávanějších SUV se i přes původně zamýšlené zaměření pouze na rozvojové trhy uchytilo i v západní Evropě a dokazuje, že je zájem i o levné vozy s jednodušší technikou. Méně známý je fakt, že současná Dacia Duster je už třetí generací vozu s tímto jménem, první se objevila už v polovině 80. let. A jednoduchost ji byla vlastní už tehdy, možná až moc. Základem se totiž stal další rumunský vůz, ARO 10. Nově vyvinutý teréňák využíval mechanické komponenty z Dacie 1300, včetně náprav a motoru. Jeho příchod na západní trhy pod známějším názvem další rumunské automobilky tedy dával smysl, v prodeji se udržel až do roku 1993. dostupný byl ve dvou verzích, s odnímatelným hard topem a s plátěnou střechou.
Mazda RX-9 – Toto jméno je asi poněkud překvapivé, příchod RX-9 fanoušci Mazdy a Wankela netrpělivě očekávají, zejména po představení úžasného konceptu RX-Vision. Ve skutečnosti se ale RX-9 prodávala už od konce 70. let, dokonce o rok předstihla legendární RX-7. Proč jste o ní nikdy neslyšeli? Šlo o verzi velkého sedanu 929, známého i jako Luce. Verze s rotačním motorem se nabízela jen na několika málo trzích, například v Řecku. Navíc se jich neprodalo moc, v Řecku šlo jen o desítky nebo stovky kusů. Zájemci si mohli vybrat hned ze dvou motorizací, menšího 12A o objemu ,2 litru a výkonu 100 koní a většího 13B, o objemu 1,3 litru a výkonu 125 koní. Ve výrobě se ale RX-9 udrželo jen čtyři roky, což dále přidává vozu na obskurnosti, pokud ale projdete řecké inzertní weby, na udržované kousky narazíte za velmi slušné ceny.
Citroën C2 - Pod tímto názvem si většina Evropanů představí francouzský minivůz s podivně rozhozenou linií oken. V Číně ale stejné označení patří vozidlu, v jehož profilu bezpečně poznáte nejprodávanější Peugeot všech dob. Tamní C2 opravdu vznikla napasováním designového stylu Citroënu na hatchback Peugeot 206, který se jinak v Číně prodával pouze jako sedan. Dongfeng Citroën C2 si kromě světel a přední masky typické pro Citroën ponechal vše z původního Peugeotu. V roce 2012 pak přišel facelift, založený na lokálním Peugeotu 207, který však na rozdíl od evropské verze pořád vycházel z Peugeotu 206.
Renault Kangoo – Jeden z nejpopulárnějších zástupců evropského trendu minivanů, který i pomáhal založit. I přes ztrátu na popularitě se Kangoo stále daří držet vysoká prodejní čísla a brzy se objeví třetí generace. Kulaté tvary obou generací velkoprostorového Francouze určitě dobře znáte, v Argentině by vás ale dokázal překvapit. Pod názvem Renault New Kangoo se tam totiž prodává i nám dobře známá Dacia Dokker, ačkoliv přepracovanou přídí a tradičně předimenzovaným francouzským logem. Důvodem pro tuto změnu je mnohem větší povědomí o značce Renault, oproti v podstatě neznámé Dacii. To je ostatně důvodem, proč se Dacie prodávají pod jinými značkami skoro všude mimo Evropu.
Peugeot 406 – Nejnovější příklad vozu s povědomým jménem, ale nečekaným vzezřením je zároveň asi i nejpodivnější. Na první pohled v něm totiž poznáte známý Peugeot 405, tedy vůz, který 406 předcházel. A zároveň ji také výrazně přežil, zatímco 406 ukončila kariéru v roce 2008, 405 se dodnes vyrábí a úspěšně prodává v Iránu, v několika verzích. Novější jméno ale dostala verze vyráběná v Ázerbajdžánu, kde se nedávno rozběhla produkce v automobilce Khazar. Tamní 406 vychází z faceliftované iránské verze 405 a nabízena je za ceny od asi 230 tisíc Kč. Kromě vzhledu se dočkala modernizace i výbava, počítat tak můžete se dvěma airbagy, klimatizací či rádiem s MP3.
Dodge Neon – Ve své době revoluční vozidlo pro výrobce z USA se dočkalo úspěchu i v Evropě, šlo ostatně o menší a úspornější vůz než bylo tehdy v Americe zvykem. I v Česku se Neon stal na silnicích docela častým jevem, v poslední době se s ním už ale téměř nesetkáte. Po velmi úspěšné první generaci se pár let vyráběla i druhá, po ukončení výroby v roce 2005 se ale Neon zdál být definitivně mrtvý. Třetí generace se přesto překvapivě objevila o 11 let později, avšak s původním vozem nemá téměř nic společné. Jde totiž o přeznačkovaný sedan Fiat Tipo, který známe i v Česku, verze s americkým logem se ale prodává pouze v Mexiku a na blízkém východě. Vzhledem k zaměření Dodge v Americe se nedá příliš počítat s rozšířením nabídky i na tamní trh.
Daihatsu Charade – Daihatsu se z evropského trhu stáhlo už v roce 2013, malý hatchback či sedan Charade se ale předtím stihl usadit i zde. V EU se prodávaly všechny generace japonského vozu, těsně před odchodem se se ale Daihatsu snažilo využít populární jméno přilepením log na druhou generaci Toyoty Yaris. Jinak téměř nezměněný vůz se zde prodával jen dva roky, než přišel definitivní konec. Využití vozu od největší japonské automobilky dává smysl, Daihatsu je totiž dceřinou společností a s Toyotou sdílí více než polovinu své modelové řady.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.