Jakým směrem se mohl vyvíjet automobilový průmysl v Rusku, pokud by se k moci nedostali komunisté? To může ukázat stylový pick-up Redneck, který si v roce 2014 postavil úpravce Ferrum Art Customs ze sibiřského města Ťumeň.
Zatímco v Sovětském svazu v 50. letech vznikaly převážně nákladní vozy jako GAZ 51, nebo vojenské off roady jako GAZ 69, ve Spojených státech začínala móda pick-upů. Právě v té době se totiž dříve čistě užitková vozidla začala stávat spíše zosobněním životního stylu, což se Američanů drží dodnes. V 50. letech si mohli obyvatelé USA vybírat z široké nabídky vozů, jako Studebaker Transtar, Chevrolet Cameo nebo Ford F-100. To v SSSR si tou dobou bežný občan auto dovolit ani nemohl a výběr byl omezen vpodstatě jen na GAZ 20 Poběda, nebo Moskviče 400 a 401.
Úpravce motorek Ferrum Art Customs ze sibiřského města Ťumeň si pro své potřeby a také jako reklamu na svou práci rozhodl vytvořit stylový pick-up na domácím základě. Jako dárce kabiny byl zvolen nákladní vůz GAZ 52, který se začal vyrábět v roce 1966, kabinu ale sdílel už s dřívějším GAZ 53. Na té samozřejmě bylo potřeba provést spoustu úprav, především nezbytné snížení střechy. Blatníky zůstaly z části původní, změnilo se však umístění světel. Zcela nová je také maska, která teď spíše než GAZ připomíná Chevrolety z 50. let. Zajímavé je i originální otevírání kapoty, rozdělené na dva díly otevírané z boku. Každý díl karosérie je navíc opravdu vyroben ze železa, nikde nebylo zvoleno náhrady z laminátu nebo plastu.
Jako základ pro celý vůz byl vybrán modernější výrobek, známá dodávka GAZelle. Z té byl použit celý podvozek, tedy rám s nápravami. Ten byl samozřejmě zkrácen upraven, takže nebylo problém na něj nasadit skoro 60 let starou kabinu. Odpružení je vzduchové, je tak možné regulovat výšku podvozku od vozovky. Vzadu byla zcela nově vytvořena ložná plocha, která se provedením také inspiruje u amerických pick-upů 50. let. Na podlahu ložné plochy bylo mimochodem využito dřeva z bedny, ve které byla Ferrum Art Customs dříve doručena ze Spojených států motorka.
Žádný ruský motor už ale nepřišel tvůrcům vhodný a nakonec byl zamítnut i původně zvažovaný americký. Pod kapotou se tak nastěhoval japonský osmiválec 1UZ-FE z Lexusu LS, o objemu 4 litry a výkonu 260 koní. Na zadní nápravu se výkon přenáší přes automatickou převodovku ze stejného Lexusu. Interiér si zachoval základní vzhled starého GAZíku, přístroje ale pocházejí také z Lexusu.
Unikátní stroj, pojmenovaný Redneck, nakonec dostal červený lak evokující styl rat rodu a reklamní loga tvůrců. Jak říká ve videu sám majitel, Redneck je v provozu každý den, funguje jako pracovní vůz na převoz potřebného zboží a zároveň při tom slouží jako nepřehlédnutelná reklama na Ferrum Art Customs. A jak ukazuje video blogera Georgy Belova, při jízdě po ruských ulicích si netradiční pick-up z alternativní historie dokáže získat pozornost.
Pro našince nezvyklý musí být i fakt, že tento stroj, složený z kusů mnoha nesourodých automobilů, může v Rusku legálně na cesty. I přes to, že i samotná kabina se dočkala rozsáhlých úprav totiž vůz dostal normální bílé SPZ a v techničáku má zapsáno jen GAZ 52.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.