Jakým směrem se mohl vyvíjet automobilový průmysl v Rusku, pokud by se k moci nedostali komunisté? To může ukázat stylový pick-up Redneck, který si v roce 2014 postavil úpravce Ferrum Art Customs ze sibiřského města Ťumeň.
Zatímco v Sovětském svazu v 50. letech vznikaly převážně nákladní vozy jako GAZ 51, nebo vojenské off roady jako GAZ 69, ve Spojených státech začínala móda pick-upů. Právě v té době se totiž dříve čistě užitková vozidla začala stávat spíše zosobněním životního stylu, což se Američanů drží dodnes. V 50. letech si mohli obyvatelé USA vybírat z široké nabídky vozů, jako Studebaker Transtar, Chevrolet Cameo nebo Ford F-100. To v SSSR si tou dobou bežný občan auto dovolit ani nemohl a výběr byl omezen vpodstatě jen na GAZ 20 Poběda, nebo Moskviče 400 a 401.
Úpravce motorek Ferrum Art Customs ze sibiřského města Ťumeň si pro své potřeby a také jako reklamu na svou práci rozhodl vytvořit stylový pick-up na domácím základě. Jako dárce kabiny byl zvolen nákladní vůz GAZ 52, který se začal vyrábět v roce 1966, kabinu ale sdílel už s dřívějším GAZ 53. Na té samozřejmě bylo potřeba provést spoustu úprav, především nezbytné snížení střechy. Blatníky zůstaly z části původní, změnilo se však umístění světel. Zcela nová je také maska, která teď spíše než GAZ připomíná Chevrolety z 50. let. Zajímavé je i originální otevírání kapoty, rozdělené na dva díly otevírané z boku. Každý díl karosérie je navíc opravdu vyroben ze železa, nikde nebylo zvoleno náhrady z laminátu nebo plastu.
Jako základ pro celý vůz byl vybrán modernější výrobek, známá dodávka GAZelle. Z té byl použit celý podvozek, tedy rám s nápravami. Ten byl samozřejmě zkrácen upraven, takže nebylo problém na něj nasadit skoro 60 let starou kabinu. Odpružení je vzduchové, je tak možné regulovat výšku podvozku od vozovky. Vzadu byla zcela nově vytvořena ložná plocha, která se provedením také inspiruje u amerických pick-upů 50. let. Na podlahu ložné plochy bylo mimochodem využito dřeva z bedny, ve které byla Ferrum Art Customs dříve doručena ze Spojených států motorka.
Žádný ruský motor už ale nepřišel tvůrcům vhodný a nakonec byl zamítnut i původně zvažovaný americký. Pod kapotou se tak nastěhoval japonský osmiválec 1UZ-FE z Lexusu LS, o objemu 4 litry a výkonu 260 koní. Na zadní nápravu se výkon přenáší přes automatickou převodovku ze stejného Lexusu. Interiér si zachoval základní vzhled starého GAZíku, přístroje ale pocházejí také z Lexusu.
Unikátní stroj, pojmenovaný Redneck, nakonec dostal červený lak evokující styl rat rodu a reklamní loga tvůrců. Jak říká ve videu sám majitel, Redneck je v provozu každý den, funguje jako pracovní vůz na převoz potřebného zboží a zároveň při tom slouží jako nepřehlédnutelná reklama na Ferrum Art Customs. A jak ukazuje video blogera Georgy Belova, při jízdě po ruských ulicích si netradiční pick-up z alternativní historie dokáže získat pozornost.
Pro našince nezvyklý musí být i fakt, že tento stroj, složený z kusů mnoha nesourodých automobilů, může v Rusku legálně na cesty. I přes to, že i samotná kabina se dočkala rozsáhlých úprav totiž vůz dostal normální bílé SPZ a v techničáku má zapsáno jen GAZ 52.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.