Francouzské letiště v Lyon-Saint Exupéry se může pochlubit parkovištěm, o kterém sní řada řidičů. Stačí totiž zaparkovat vůz do prostorné garáže, vzít si věci a o zbytek už se postará inteligentní robot Stan z produkce společnosti Stanley Robotics, který zde zahájil svůj provoz.
Společnost Stanley Robotics provozuje na francouzském letišti Lyon-Saint Exupéry vcelku unikátní parkovací systém, který se obejde bez jakékoliv lidské obsluhy. Stačí zajet s autem do speciální garáže, vzít si věci a o zbytek se postará chytré autonomní vozítko, které bude s vaším vozidlem nakládat opatrněji, než kdejaký poslíček.
Robot pojmenovaný Stan poté ke garáži přijede z druhé strany, na které je umístěno samotné parkoviště. Pod automobil pak zasune plošinu, po jejíž stranách jsou umístěny výklopná ramena. Ta se automaticky rozmístí kolem pneumatik a poté vůz nepatrně nadzvednou nad povrch, aby s ním mohl robot volně manipulovat.
Robot spolupracuje s rezervačním systémem, do kterého musí zákazník ještě před objednáním parkoviště uvést den odletu a očekávaný den a čas příletu. Robot pak automobily rozmisťuje po parkovišti tak, aby k nim měl v očekávanou dobu příletu co nejsnazší přístup. Navíc vůz připraví ještě krátce předtím, než letadlo dosedne na zem.
Celý systém autonomního parkování se v Lyonu teprve rozjíždí a tak má společnost k dispozici pouze 500 parkovacích míst a 4 autonomní roboty. Do budoucna už ale existují plány na další rozšiřování, přičemž nakonec by systém mohl obsluhovat až 6 000 parkovacích míst.
Letiště Lyon-Saint Exupéry navíc není jediné, kde se lze s touto službou setkat. Jak uvádí web Carscoops, který na systém upozornil, již v lednu se objevily zprávy, podle kterých chce stejný systém uvést do provozu i londýnské letiště Getwick.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.