Francouzské letiště v Lyon-Saint Exupéry se může pochlubit parkovištěm, o kterém sní řada řidičů. Stačí totiž zaparkovat vůz do prostorné garáže, vzít si věci a o zbytek už se postará inteligentní robot Stan z produkce společnosti Stanley Robotics, který zde zahájil svůj provoz.
Společnost Stanley Robotics provozuje na francouzském letišti Lyon-Saint Exupéry vcelku unikátní parkovací systém, který se obejde bez jakékoliv lidské obsluhy. Stačí zajet s autem do speciální garáže, vzít si věci a o zbytek se postará chytré autonomní vozítko, které bude s vaším vozidlem nakládat opatrněji, než kdejaký poslíček.
Robot pojmenovaný Stan poté ke garáži přijede z druhé strany, na které je umístěno samotné parkoviště. Pod automobil pak zasune plošinu, po jejíž stranách jsou umístěny výklopná ramena. Ta se automaticky rozmístí kolem pneumatik a poté vůz nepatrně nadzvednou nad povrch, aby s ním mohl robot volně manipulovat.
Robot spolupracuje s rezervačním systémem, do kterého musí zákazník ještě před objednáním parkoviště uvést den odletu a očekávaný den a čas příletu. Robot pak automobily rozmisťuje po parkovišti tak, aby k nim měl v očekávanou dobu příletu co nejsnazší přístup. Navíc vůz připraví ještě krátce předtím, než letadlo dosedne na zem.
Celý systém autonomního parkování se v Lyonu teprve rozjíždí a tak má společnost k dispozici pouze 500 parkovacích míst a 4 autonomní roboty. Do budoucna už ale existují plány na další rozšiřování, přičemž nakonec by systém mohl obsluhovat až 6 000 parkovacích míst.
Letiště Lyon-Saint Exupéry navíc není jediné, kde se lze s touto službou setkat. Jak uvádí web Carscoops, který na systém upozornil, již v lednu se objevily zprávy, podle kterých chce stejný systém uvést do provozu i londýnské letiště Getwick.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?