Po nedávném návratu značky Hispano Suiza zde máme dalšího potenciálního kandidáta na obnovení výroby. Legendární italské De Tomaso nedávno na Twitteru ukázalo prototyp, který otevřeně odkazuje na nejpopulárnější model značky.
Jednou z mnoha italských malosériových automobilek, produkujících sporťáky a luxusní vozy, bylo i dnes už pozapomenuté De Tomaso. To vzniklo už v roce 1959 v Modeně, kde firmu založil argentisnký závodník Alejandro de Tomaso. Automobilka se proslavila zejména svým modelem Pantera, což bylo malé kupé s atmosférickým V8 původem od Fordu, uloženým uprostřed. Pantera se začala vyrábět v roce 1971 a udržela se na trhu dlouhých 21 let, během kterých vzniklo 7260 kusů. Vůz si získal kultovní status, ve své době srovnatelný s italskou supersportovní konkurencí.
V novém tisíciletí však osud automobilce nepřál, poslední nový model, De Tomaso Biguá, pozdějí oživený jako Qvale Mangusta, už se ani nedostal do výroby a v roce 2004 De Tomaso zkrachovalo. Proběhlo sice několik pokusů o vzkřísení, v roce 2011 se na Ženevském autosalonu představilo SUV De Tomaso Deauville, nikdy však nedošlo na výrobu. Poslední zprávy navíc mluvily o odprodání značky Číňanům.
To se nakonec ukázalo jako pravdivé, De Tomaso dnes patří pod čínskou firmu Ideal Team Venture, která vlastní také německé Apollo Automobil, dříve známé jako Gumpert. A právě Apollo se výrazně podílí na oživení tradiční italské automobilky.
Press days...outside the motor show 😉 #ApolloIE #GT1 #DTProjectP pic.twitter.com/zPPRXj4PPD
— Apollo-Automobil (@ApolloAutomobil) 5. března 2019Před pár dny tak na svém twitterovém účtu ukázalo Apollo krátké černobílé video maskovaného vozu, označeného jako DTProjectP. Povědomý tvar hranatého maskovaného vozu s klínovitým profilem jasně odkazuje na starou Panteru, což ostatně dokazuje i název projektu. Žádné další detaily k vozu nebyly zveřejněny, generální ředitel Apolla jen dodal, že v pozadí se připravuje plno věcí, prozatím ale není vhodný čas ke komentáři. Testování prototypu na veřejných silnicích, plus fakt, že značka letos slaví 60 let ale dávájí naději, že k oficiálnímu představení dojde ještě letos.
Nejde mimochodem o první pokus o znovuzrození legendárního modelu. Koncepty nové Pantery v posledních dekádách ukázalo více výrobců, naposledy v roce 2018. ARES Design, založený bývalým šéfem Lotusu Dany Baharem, tehdy ukázal stroj s karosérií inspirovanou Panterou, postavenou na základech Lamborghini Huracan. Vůz se měl dostat do prodeje koncem loňského roku, v omezené sérii 21 kusů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.