Společnost Hyundai Motor Group oznámila vývoj digitálního klíče, který uživatelům umožní odemknout a nastartovat jejich vozidlo prostřednictvím smartphonu. Nový digitální klíč bude možné stáhnout prostřednictvím aplikace a použít jej až pro čtyři oprávněné osoby, přičemž zcela nahradí klasický klíč.
Digitální klíč lze stáhnout pomocí aplikace pro mobilní telefon, a technologie Near Field Communication (NFC, komunikace v blízkém poli) následně detekuje přítomnost autorizovaného mobilního telefonu s digitálním klíčem v těsné blízkosti dveří vozidla.
Antény NFC pro identifikaci vstupu jsou umístěny v rukojetích dveří řidiče a spolujezdce. Anténa pro spuštění motoru je umístěna v bezdrátové nabíjecí podložce uvnitř vozu. Po odemknutí vozidla může uživatel spustit motor tak, že umístí smartphone na bezdrátovou nabíjecí podložku ve středové konzoli a stiskne tlačítko Start/Stop motoru na palubní desce.
Uživatelské nastavení vozu je uloženo v paměti vozidla. Jakmile je klíč rozpoznán, nastavení se automaticky přizpůsobí – včetně polohy zrcátek, sedadel a volantu, jakož i ovládacích prvků pro systémy audio, video a navigace (AVN) či head-up displej.
Digitálním klíčem Hyundai lze pomocí vzdáleného ovládání prostřednictvím telefonu ovládat vybrané systémy vozu. Pomocí komunikace přes Bluetooth s nízkou spotřebou energie (Bluetooth Low Energy, BLE) mohou uživatelé uzamknout a odemknout vozidlo, aktivovat alarm nebo nastartovat motor. Navíc, jakmile se na trh dostanou vozidla s autonomními parkovacími funkcemi, očekává se, že bude možné tímto způsobem dálkově ovládat i je.
Úroveň přístupu k různým funkcím vozidla může být přizpůsobena každému uživateli na přesně stanovenou dobu. Majitel vozu může předem nastavit dobu užívání vozidla nebo při pronájmu omezit jeho používání pouze na určité funkce. Například může naprogramovat, aby automobil umožnil kurýrovi otevřít kufr a doručit zásilku.
S dalším rozšířením sdílení vozidel bude možné naprogramovat digitální klíč tak, aby co nejvíce usnadnil jejich pronájem. Majitel a řidič se nebudou muset vůbec potkat, ale k předání digitálního klíče k vozu bude stačit aplikace mobilního telefonu. Kromě toho, že pro vozy Hyundai bude mnohem jednodušší zapojení do programu sdílení vozidel, plánuje automobilka v budoucnu další vylepšení, která například umožní spuštění alarmu při překročení definované rychlosti vozidla nebo při vyjetí z určené oblasti.
V případě návštěvy servisu, kde předání digitálního klíče není možné, je pro vozy samozřejmě k dispozici i klasický smart klíč, stejně jako klíč v podobě karty.
„Digitální klíč přinese výhody velice širokému spektru budoucích zákazníků společnosti Hyundai a umožní nové inovační systémy pro sdílení vozidel," řekl Ho Yoo, vedoucí skupiny Electronics Development Group společnosti Hyundai Motor Group. „Zkoumáme další způsoby, jak využít tento typ technologií, abychom výrazně zvýšili zážitek z jízdy a užívání vozů." Technologie bude v nových vozidlech Hyundai a Kia představena ještě letos.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.