Projet světelnou křižovatku na červenou patří k jedněm z nejhorších dopravních přestupků, jakých se můžete na silnicích dopustit. Výzkum probíhající v texaském městě Denton však odhalil, že počet těchto přestupků se dá výrazně snížit, pokud se upraví délka trvání oranžové. A k zásadnímu rozdílu stačila přitom jen jedna jediná sekundy.
11. dubna minulého roku se městské zastupitelstvo texaského města Denton v Texasu rozhodlo, že na jedné z 12 světelných křižovatek vybavených systémem pro monitorování průjezdu na červenou upraví interval, po který se zobrazuje oranžová.
Z původních 3.5 sekundy byl interval posunut na 4.5 sekundy a čekalo se, jaký výsledek se dostaví. V dubnu minulého roku totiž bylo na vybrané křižovatce spácháno rovnou 91 přestupků jízdy na červenou, což byl absolutní měsíční rekord.
V květnu 2018, tedy měsíc po prodloužení intervalu oranžové o sekundu, pak přišel šok. Počet přestupků jízdy na červenou spadl na číslo 19. Nejnižší číslo, jaké bylo za předchozí rok monitorování zaznamenáno. V květnu 2017 přitom řidiči projeli vybranou křižovatku na červenou rovnou čtyřicetkrát. To jest dvojnásobek nyní naměřených hodnot.
Skvělé výsledky přicházely v průběhu celého roku, přičemž maximální číslo průjezdů na červenou bylo 25 a to v září 2018. Stále to však bylo o tři přestupky méně, než kolik se na křižovatce odehrálo během nejklidnějších měsíců roku 2017 (červenec a listopad - 28 přestupků). A v samotném září roku 2017 se odehrálo hned 59 přestupků na sledované křižovatce. Data pro srovnání lednu 2018 a 2019 zatím nejsou dostupná, předpokládá se však, že opět dojde k poklesu, jak dodává web The Drive, který na zajímavost upozornil.
Ovšem zatímco počet přestupků spáchaných jízdou na červenou se na dané křižovatce snižoval, počty dopravních nehod se překvapivě zvýšily. A to rovnou o sedm oproti dvou předchozím rokům. Tři nehody se však odehrály ještě před prodloužením intervalu červené. Na celkový rozbor situace ale bude nejlepší počkat až na duben, kdy se uzavře celý rok testovacího provozu.
Samotná radnice města je však z výsledků nadšena a podle informací The Drive už navrhuje prodloužení intervalů oranžové na dalších dvou křižovatkách ve městě. Jak se tedy zdá, dokonce i jedna sekundy může znamenat obrovský rozdíl.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?