Titul nejlevnějšího auta světa si většina lidí spojí s indickou Tatou Nano, která však nikdy nedosáhla úspěchu a nedávno se potichu vytratila. Posledních tři dekády však v Číně vzniká vůz, který má za sebou velmi úspěšnou kariéru a dnes si může titul nejlevnějšího auta nárokovat.
Už od roku 2008 se za nejlevnější auto světa považovala indická Tata Nano, kterou první zákazníci dostali za zhruba 40 tisíc Kč. Během následujících let však Tata Nano podstatně zdražila, kvůli rostoucí ceně materiálu a nezájmu o tu úplně nejlevnější verzi. Celý projekt nakonec skončil neúspěchem, prodeje se nikdy nedostaly na žádaná čísla a v roce 2018 vyjelo poslední Nano z bran továrny. Jako nové nejlevnější auto světa se chvíli požadoval i Bajaj Qute, který se do prodeje dostal v roce 2013, podle indické vlády však jde legálně o čtyřkolku a nesmí se tak prodávat soukromým osobám. Během celé této doby se však v sousední Číně vyrábělo auto, které za necelých 70 tisíc Kč nabídlo relativně pohodlné svezení pěti lidem.
Suzuki Alto druhé generace se v Japonsku začalo prodávat už v roce 1984 a podívalo se do celého světa, včetně Evropy. Japonská verze se ve výrobě udržela pouhé čtyři roky, po kterých jej nahradila generace třetí, v Česku nejlépe známá v licenční verzi jako Daewoo Tico. Druhá generace Alta však i po ukončení japonské výroby teprve stála na počátku svého dlouhého života.
V Indii se Alto začalo vyrábět už v roce 1986 pod lokální značkou Maruti Suzuki, jako Maruti 800. Indie se pro malý vůz stala druhým domovem, do roku 2013 se jich prodalo skoro tři miliony kusů a dodnes je považováno za nejdůležitější vůz v indické historii. Do roku 2004 se indické verze vozu dokonce prodávaly i v Evropě, jako jeden z nejlevnějších dostupných vozů. Podobného úspěchu dosáhlo v sousedním Pakistánu, kde se pod názvem Suzuki Mehran přestalo vyrábět teprve letos a donedávna šlo o jeden z nejprodávanějších vozů na tamním trhu.
Ani ukončení pakistánské produkce ale neznamená pro malý hranatý stroj úplný konec, dodnes totiž vzniká v malé automobilce Jiangnan, která patří pod známou značku Zotye. Jiangnan TT vychází z pětidvéřové verze starého Alta druhé generace a pod kapotou zůstává stejný třívalec o objemu 0,8 litru jako u originálu. Vůz poskytuje jen tu nejzákladnější výbavu a o bezpečnosti nemá vůbec smysl se bavit, překvapivě však i ta nejlevnější verze nabízí rádio s USB vstupem. Nabízí se však už dlouhé roky za pouhých 20800 yuanů, což dělá necelých 70 tisíc Kč, některé autosalony na vůz dokonce poskytují slevy až 17 tisíc Kč. Výrobce na vůz poskytuje záruku tří let nebo 100 tisíc kilometrů.
Zotye po odkoupení Jiangnanu dlouhou dobu mluvilo o ukončení výroby modelu TT a na trh se dostala i jeho náhrada, o poznání modernější Zotye Z100. To je mimochodem docela přesnou kopií sedmé generace Suzuki Alto, s originálem však nesdílí žádné díly. I Z100 dokáže zaujmout cenou, v Číně se prodává za pouhých 100 tisíc Kč, ani to však nestačilo na zabití starého TT. To se už nenabízí po celé Číně, kvůli emisním normám se teď omezuje pouze na chudší provincie jako Sichuan nebo Hunan, tam však úspěšně nahrazuje chudým Číňanům motorky, na kterých jsou jinak schopni přepravovat celou rodinu i se zavazadly.
Čínská kariéra druhé generace Suzuki Alto přitom sahá ještě dále, než do roku 1995, kdy se spustila výroba Jiangnanu. Už na začátku 90. let vyrábělo licenční verze Suzuki několik čínských zbrojovek, patřících do gigantického koncernu známého dnes jako NORINCO. Poté se výroba přesunula také do Chang'anu, který Alto produkoval pod původní i svou značkou až do roku 2008. Výrazně faceliftovanou verzi Alta vyráběla i další malá automobilka Tongtian a dokonce vznikla i tříkolová verze nazvaná Qingqi Alto, která ale zřejmě karosérii Alta pouze okopírovala.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?