Titul nejlevnějšího auta světa si většina lidí spojí s indickou Tatou Nano, která však nikdy nedosáhla úspěchu a nedávno se potichu vytratila. Posledních tři dekády však v Číně vzniká vůz, který má za sebou velmi úspěšnou kariéru a dnes si může titul nejlevnějšího auta nárokovat.
Už od roku 2008 se za nejlevnější auto světa považovala indická Tata Nano, kterou první zákazníci dostali za zhruba 40 tisíc Kč. Během následujících let však Tata Nano podstatně zdražila, kvůli rostoucí ceně materiálu a nezájmu o tu úplně nejlevnější verzi. Celý projekt nakonec skončil neúspěchem, prodeje se nikdy nedostaly na žádaná čísla a v roce 2018 vyjelo poslední Nano z bran továrny. Jako nové nejlevnější auto světa se chvíli požadoval i Bajaj Qute, který se do prodeje dostal v roce 2013, podle indické vlády však jde legálně o čtyřkolku a nesmí se tak prodávat soukromým osobám. Během celé této doby se však v sousední Číně vyrábělo auto, které za necelých 70 tisíc Kč nabídlo relativně pohodlné svezení pěti lidem.
Suzuki Alto druhé generace se v Japonsku začalo prodávat už v roce 1984 a podívalo se do celého světa, včetně Evropy. Japonská verze se ve výrobě udržela pouhé čtyři roky, po kterých jej nahradila generace třetí, v Česku nejlépe známá v licenční verzi jako Daewoo Tico. Druhá generace Alta však i po ukončení japonské výroby teprve stála na počátku svého dlouhého života.
V Indii se Alto začalo vyrábět už v roce 1986 pod lokální značkou Maruti Suzuki, jako Maruti 800. Indie se pro malý vůz stala druhým domovem, do roku 2013 se jich prodalo skoro tři miliony kusů a dodnes je považováno za nejdůležitější vůz v indické historii. Do roku 2004 se indické verze vozu dokonce prodávaly i v Evropě, jako jeden z nejlevnějších dostupných vozů. Podobného úspěchu dosáhlo v sousedním Pakistánu, kde se pod názvem Suzuki Mehran přestalo vyrábět teprve letos a donedávna šlo o jeden z nejprodávanějších vozů na tamním trhu.
Ani ukončení pakistánské produkce ale neznamená pro malý hranatý stroj úplný konec, dodnes totiž vzniká v malé automobilce Jiangnan, která patří pod známou značku Zotye. Jiangnan TT vychází z pětidvéřové verze starého Alta druhé generace a pod kapotou zůstává stejný třívalec o objemu 0,8 litru jako u originálu. Vůz poskytuje jen tu nejzákladnější výbavu a o bezpečnosti nemá vůbec smysl se bavit, překvapivě však i ta nejlevnější verze nabízí rádio s USB vstupem. Nabízí se však už dlouhé roky za pouhých 20800 yuanů, což dělá necelých 70 tisíc Kč, některé autosalony na vůz dokonce poskytují slevy až 17 tisíc Kč. Výrobce na vůz poskytuje záruku tří let nebo 100 tisíc kilometrů.
Zotye po odkoupení Jiangnanu dlouhou dobu mluvilo o ukončení výroby modelu TT a na trh se dostala i jeho náhrada, o poznání modernější Zotye Z100. To je mimochodem docela přesnou kopií sedmé generace Suzuki Alto, s originálem však nesdílí žádné díly. I Z100 dokáže zaujmout cenou, v Číně se prodává za pouhých 100 tisíc Kč, ani to však nestačilo na zabití starého TT. To se už nenabízí po celé Číně, kvůli emisním normám se teď omezuje pouze na chudší provincie jako Sichuan nebo Hunan, tam však úspěšně nahrazuje chudým Číňanům motorky, na kterých jsou jinak schopni přepravovat celou rodinu i se zavazadly.
Čínská kariéra druhé generace Suzuki Alto přitom sahá ještě dále, než do roku 1995, kdy se spustila výroba Jiangnanu. Už na začátku 90. let vyrábělo licenční verze Suzuki několik čínských zbrojovek, patřících do gigantického koncernu známého dnes jako NORINCO. Poté se výroba přesunula také do Chang'anu, který Alto produkoval pod původní i svou značkou až do roku 2008. Výrazně faceliftovanou verzi Alta vyráběla i další malá automobilka Tongtian a dokonce vznikla i tříkolová verze nazvaná Qingqi Alto, která ale zřejmě karosérii Alta pouze okopírovala.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.