Titul nejlevnějšího auta světa si většina lidí spojí s indickou Tatou Nano, která však nikdy nedosáhla úspěchu a nedávno se potichu vytratila. Posledních tři dekády však v Číně vzniká vůz, který má za sebou velmi úspěšnou kariéru a dnes si může titul nejlevnějšího auta nárokovat.
Už od roku 2008 se za nejlevnější auto světa považovala indická Tata Nano, kterou první zákazníci dostali za zhruba 40 tisíc Kč. Během následujících let však Tata Nano podstatně zdražila, kvůli rostoucí ceně materiálu a nezájmu o tu úplně nejlevnější verzi. Celý projekt nakonec skončil neúspěchem, prodeje se nikdy nedostaly na žádaná čísla a v roce 2018 vyjelo poslední Nano z bran továrny. Jako nové nejlevnější auto světa se chvíli požadoval i Bajaj Qute, který se do prodeje dostal v roce 2013, podle indické vlády však jde legálně o čtyřkolku a nesmí se tak prodávat soukromým osobám. Během celé této doby se však v sousední Číně vyrábělo auto, které za necelých 70 tisíc Kč nabídlo relativně pohodlné svezení pěti lidem.
Suzuki Alto druhé generace se v Japonsku začalo prodávat už v roce 1984 a podívalo se do celého světa, včetně Evropy. Japonská verze se ve výrobě udržela pouhé čtyři roky, po kterých jej nahradila generace třetí, v Česku nejlépe známá v licenční verzi jako Daewoo Tico. Druhá generace Alta však i po ukončení japonské výroby teprve stála na počátku svého dlouhého života.
V Indii se Alto začalo vyrábět už v roce 1986 pod lokální značkou Maruti Suzuki, jako Maruti 800. Indie se pro malý vůz stala druhým domovem, do roku 2013 se jich prodalo skoro tři miliony kusů a dodnes je považováno za nejdůležitější vůz v indické historii. Do roku 2004 se indické verze vozu dokonce prodávaly i v Evropě, jako jeden z nejlevnějších dostupných vozů. Podobného úspěchu dosáhlo v sousedním Pakistánu, kde se pod názvem Suzuki Mehran přestalo vyrábět teprve letos a donedávna šlo o jeden z nejprodávanějších vozů na tamním trhu.
Ani ukončení pakistánské produkce ale neznamená pro malý hranatý stroj úplný konec, dodnes totiž vzniká v malé automobilce Jiangnan, která patří pod známou značku Zotye. Jiangnan TT vychází z pětidvéřové verze starého Alta druhé generace a pod kapotou zůstává stejný třívalec o objemu 0,8 litru jako u originálu. Vůz poskytuje jen tu nejzákladnější výbavu a o bezpečnosti nemá vůbec smysl se bavit, překvapivě však i ta nejlevnější verze nabízí rádio s USB vstupem. Nabízí se však už dlouhé roky za pouhých 20800 yuanů, což dělá necelých 70 tisíc Kč, některé autosalony na vůz dokonce poskytují slevy až 17 tisíc Kč. Výrobce na vůz poskytuje záruku tří let nebo 100 tisíc kilometrů.
Zotye po odkoupení Jiangnanu dlouhou dobu mluvilo o ukončení výroby modelu TT a na trh se dostala i jeho náhrada, o poznání modernější Zotye Z100. To je mimochodem docela přesnou kopií sedmé generace Suzuki Alto, s originálem však nesdílí žádné díly. I Z100 dokáže zaujmout cenou, v Číně se prodává za pouhých 100 tisíc Kč, ani to však nestačilo na zabití starého TT. To se už nenabízí po celé Číně, kvůli emisním normám se teď omezuje pouze na chudší provincie jako Sichuan nebo Hunan, tam však úspěšně nahrazuje chudým Číňanům motorky, na kterých jsou jinak schopni přepravovat celou rodinu i se zavazadly.
Čínská kariéra druhé generace Suzuki Alto přitom sahá ještě dále, než do roku 1995, kdy se spustila výroba Jiangnanu. Už na začátku 90. let vyrábělo licenční verze Suzuki několik čínských zbrojovek, patřících do gigantického koncernu známého dnes jako NORINCO. Poté se výroba přesunula také do Chang'anu, který Alto produkoval pod původní i svou značkou až do roku 2008. Výrazně faceliftovanou verzi Alta vyráběla i další malá automobilka Tongtian a dokonce vznikla i tříkolová verze nazvaná Qingqi Alto, která ale zřejmě karosérii Alta pouze okopírovala.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?