Tankování paliva do vozu je pro většinu z nás naprosto běžnou a triviální záležitostí, které už ani nevěnujeme pozornost. Pokud se ale přibližujete k čerpací stanici v autě, se kterým ještě nemáte příliš najeto, pravděpodobně se na chvíli zarazíte a budete přemýšlet, na které straně je vlastně víčko palivové nádrže. A proč ji vlastně má každý vůz na jiné straně?
Automobilový průmysl je sešněrován mnoha předpisy a standardizacemi, které nám během přesedání mezi různými vozy ušetří poměrně dost času a starostí. Každý z nás ví, na které straně je volant, kde hledat páčku směrovek, jak vypadá ovládání ventilace atd. Pro umístění víčka palivové nádrže však žádný konkrétní předpis neexistuje a tak jsme občas na čerpacích stanicích svědky humorných scének a pátrání. Proč tomu tak ale je?
Například pro samotnou palivovou nádrž existuje hned několik předpisů a omezení - ostatně není divu, vždyť se jedná o nádrž plnou hořlavin. K samotnému umístění víčka existuje také pár pravidel, ovšem ne tolik striktních. Víčko musí být například v nejširší části vozu, uvnitř deformační zóny a nesmí u něj hrozit odkapávání paliva na horké komponenty nebo elektrické vedení. Jednoduše řešeno - víčko musí být na jednom z boků.
V minulosti přitom byly automobilky poměrně kreativní. Například v USA bylo zvykem ukrývat víčko palivové nádrže třeba pod registrační značku, případně za koncová světla. Jak se ovšem brzy ukázalo, umístit víčko nádrže do zadní spodní části vozu může být pořádně nebezpečné. I menší kolize se totiž snadno mohly proměnit v obrovský požár. Umisťovat víčka na kraj karoserie jak tak dlouhodobě zakázané.
A podle čeho se tedy automobilky rozhodují, na kterou stranu víčko nádrže umístit? Faktorů může být mnoho - počínaje těmi historickými, přes technické až po bezpečnost. Pojďme si je tedy rozebrat postupně.
Začněme tedy v historii, kde je pro nás stěžejní, po jaké straně automobily jezdily. První čerpací stanice totiž vyrůstaly po stranách silnic a jejich podoba se od těch současných výrazně lišila. Nejednalo se o žádné megalomanské stavby, ale pouze o malé stojany s jednou hadicí. Pokud se tedy v zemi jezdilo vpravo, bylo logické, že se palivová nádrž umisťovala po pravé straně - viz. kontinentální Evropa. Naopak v Japonsku a Velké Británii bychom našli víčka palivových nádrží naopak vlevo. A tento způsob rozdělování byl zřejmě stěžejní i pro současnosti.
S postupem doby, masovou výrobou automobilů a rozvojem trhu však začaly vznikat i větší čerpací stanice, u kterých bylo možné tankovat z obou stran. U dovážených vozů tak odpadly problémy a automobilky měly s umístěním palivové nádrže rázem svobodnější volbu.
To je třeba dobře patrné u automobilky Volkswagen. Zatímco osobní modely mívají víčka nádrží na pravé straně, u modelů užitkových je najdeme na straně levé. Důvod je přitom poměrně jednoduchý. V případě osobních modelů je toto řešení komfortnější při vystupování u čerpací stanice a bezpečnější v momentě, kdy například potřebujete dolít palivo z kanystru u silnice.
U modelů užitkových se však jedná hlavně o konstrukční řešení, které lze dobře ilustrovat na modelu Transporter. Vozy z této řady mají palivové nádrže vlevo, neboť standardně jsou dodávány s posuvnými dveřmi na pravé straně, jak na dotaz webu Jalopnik, který se tomuto tématu loni věnoval, odpovědělo americké zastoupení automobilky. Před posuvnými dveřmi by tak nebyl dostatek místa a umístění nádrže vzadu by bylo riskantní kvůli pasažérům, kteří by náhodným otevřením posuvných dveří mohli tankovací hadici poškodit / vyrazit.
Umístění palivové nádrže ale může být ovlivněno například i jejím zajištěním. U mnoha aut se totiž stále můžeme setkat s mechanickými táhly umístěnými na podlaze u řidiče, kdy se po zatažení víčko palivové nádrže vyklopí. V těchto případech je zcela logické, že víčko bude na stejné straně jako táhlo, neboť nikdo nechce natahovat táhlo napříč automobilem nebo po jeho obvodu.
Poslední variantou je pak umístění víčka nádrže podle toho, jak to bude technikům a designérům vyhovovat při navrhování konkrétního modelu. Tak alespoň situaci popisuje Steve Yaeger, Nissan Communications Manager, na webu theAllstateBlog. „Umístění dvířek palivové nádrže je hlavně ovlivněno tvarem nádrže, lokací a prostorem podvozku. Se všemi konstrukcemi a komponenty umístěnými pod vozidlem by se konstruktéři brzy setkali s různými omezeními, pokud by se snažili umístit víčko palivové nádrže vždy na stejnou stranu."
Některé automobilky se však nechtěly nechat zaskočit a tak lze na silnicích stále potkat několik modelů, u kterých lze palivo tankovat víčky po obou stranách - viz. některé modely Jaguar nebo slavné Ferrari F40. Ve většině případů se však každým víčkem tankuje do samostatné palivové nádrže.
A jaké umístění palivové nádrže je vlastně nejlepší? Na to neexistuje správná odpověď. Každému vyhovuje něco jiného a každý trh má jiná specifika. Pokud se na situaci podíváme z našeho pohledu středoevropanů, kteří jezdí po pravé straně, můžeme obě možnosti obhajovat silnými argumenty.
Při umístění nádrže na levé straně se většinou lépe zastavuje u stojanu a vůz není potřeba obcházet. Na druhou stranu se ale připravujete o pohodlný prostor k vystupování a v případě krizové situace, kdy budete muset doplňovat palivo na kraji silnice z kanystru, budete stát směrem do silnice a budete tak muset spoléhat na pozornost ostatních řidičů.
Každopádně pokud si před každým tankováním do jiného vozu nechcete vzpomínat, na které straně máte víčko palivové nádrže, máme pro vás malý tip. Automobilky jsou si totiž problémů zmatených řidičů vědomy a proto u ukazatele stavu palivové nádrže pokaždé najdete malou šipku, která vám ukáže, na jaké straně se víčko palivové nádrž nachází.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.