Tankování paliva do vozu je pro většinu z nás naprosto běžnou a triviální záležitostí, které už ani nevěnujeme pozornost. Pokud se ale přibližujete k čerpací stanici v autě, se kterým ještě nemáte příliš najeto, pravděpodobně se na chvíli zarazíte a budete přemýšlet, na které straně je vlastně víčko palivové nádrže. A proč ji vlastně má každý vůz na jiné straně?
Automobilový průmysl je sešněrován mnoha předpisy a standardizacemi, které nám během přesedání mezi různými vozy ušetří poměrně dost času a starostí. Každý z nás ví, na které straně je volant, kde hledat páčku směrovek, jak vypadá ovládání ventilace atd. Pro umístění víčka palivové nádrže však žádný konkrétní předpis neexistuje a tak jsme občas na čerpacích stanicích svědky humorných scének a pátrání. Proč tomu tak ale je?
Například pro samotnou palivovou nádrž existuje hned několik předpisů a omezení - ostatně není divu, vždyť se jedná o nádrž plnou hořlavin. K samotnému umístění víčka existuje také pár pravidel, ovšem ne tolik striktních. Víčko musí být například v nejširší části vozu, uvnitř deformační zóny a nesmí u něj hrozit odkapávání paliva na horké komponenty nebo elektrické vedení. Jednoduše řešeno - víčko musí být na jednom z boků.
V minulosti přitom byly automobilky poměrně kreativní. Například v USA bylo zvykem ukrývat víčko palivové nádrže třeba pod registrační značku, případně za koncová světla. Jak se ovšem brzy ukázalo, umístit víčko nádrže do zadní spodní části vozu může být pořádně nebezpečné. I menší kolize se totiž snadno mohly proměnit v obrovský požár. Umisťovat víčka na kraj karoserie jak tak dlouhodobě zakázané.
A podle čeho se tedy automobilky rozhodují, na kterou stranu víčko nádrže umístit? Faktorů může být mnoho - počínaje těmi historickými, přes technické až po bezpečnost. Pojďme si je tedy rozebrat postupně.
Začněme tedy v historii, kde je pro nás stěžejní, po jaké straně automobily jezdily. První čerpací stanice totiž vyrůstaly po stranách silnic a jejich podoba se od těch současných výrazně lišila. Nejednalo se o žádné megalomanské stavby, ale pouze o malé stojany s jednou hadicí. Pokud se tedy v zemi jezdilo vpravo, bylo logické, že se palivová nádrž umisťovala po pravé straně - viz. kontinentální Evropa. Naopak v Japonsku a Velké Británii bychom našli víčka palivových nádrží naopak vlevo. A tento způsob rozdělování byl zřejmě stěžejní i pro současnosti.
S postupem doby, masovou výrobou automobilů a rozvojem trhu však začaly vznikat i větší čerpací stanice, u kterých bylo možné tankovat z obou stran. U dovážených vozů tak odpadly problémy a automobilky měly s umístěním palivové nádrže rázem svobodnější volbu.
To je třeba dobře patrné u automobilky Volkswagen. Zatímco osobní modely mívají víčka nádrží na pravé straně, u modelů užitkových je najdeme na straně levé. Důvod je přitom poměrně jednoduchý. V případě osobních modelů je toto řešení komfortnější při vystupování u čerpací stanice a bezpečnější v momentě, kdy například potřebujete dolít palivo z kanystru u silnice.
U modelů užitkových se však jedná hlavně o konstrukční řešení, které lze dobře ilustrovat na modelu Transporter. Vozy z této řady mají palivové nádrže vlevo, neboť standardně jsou dodávány s posuvnými dveřmi na pravé straně, jak na dotaz webu Jalopnik, který se tomuto tématu loni věnoval, odpovědělo americké zastoupení automobilky. Před posuvnými dveřmi by tak nebyl dostatek místa a umístění nádrže vzadu by bylo riskantní kvůli pasažérům, kteří by náhodným otevřením posuvných dveří mohli tankovací hadici poškodit / vyrazit.
Umístění palivové nádrže ale může být ovlivněno například i jejím zajištěním. U mnoha aut se totiž stále můžeme setkat s mechanickými táhly umístěnými na podlaze u řidiče, kdy se po zatažení víčko palivové nádrže vyklopí. V těchto případech je zcela logické, že víčko bude na stejné straně jako táhlo, neboť nikdo nechce natahovat táhlo napříč automobilem nebo po jeho obvodu.
Poslední variantou je pak umístění víčka nádrže podle toho, jak to bude technikům a designérům vyhovovat při navrhování konkrétního modelu. Tak alespoň situaci popisuje Steve Yaeger, Nissan Communications Manager, na webu theAllstateBlog. „Umístění dvířek palivové nádrže je hlavně ovlivněno tvarem nádrže, lokací a prostorem podvozku. Se všemi konstrukcemi a komponenty umístěnými pod vozidlem by se konstruktéři brzy setkali s různými omezeními, pokud by se snažili umístit víčko palivové nádrže vždy na stejnou stranu."
Některé automobilky se však nechtěly nechat zaskočit a tak lze na silnicích stále potkat několik modelů, u kterých lze palivo tankovat víčky po obou stranách - viz. některé modely Jaguar nebo slavné Ferrari F40. Ve většině případů se však každým víčkem tankuje do samostatné palivové nádrže.
A jaké umístění palivové nádrže je vlastně nejlepší? Na to neexistuje správná odpověď. Každému vyhovuje něco jiného a každý trh má jiná specifika. Pokud se na situaci podíváme z našeho pohledu středoevropanů, kteří jezdí po pravé straně, můžeme obě možnosti obhajovat silnými argumenty.
Při umístění nádrže na levé straně se většinou lépe zastavuje u stojanu a vůz není potřeba obcházet. Na druhou stranu se ale připravujete o pohodlný prostor k vystupování a v případě krizové situace, kdy budete muset doplňovat palivo na kraji silnice z kanystru, budete stát směrem do silnice a budete tak muset spoléhat na pozornost ostatních řidičů.
Každopádně pokud si před každým tankováním do jiného vozu nechcete vzpomínat, na které straně máte víčko palivové nádrže, máme pro vás malý tip. Automobilky jsou si totiž problémů zmatených řidičů vědomy a proto u ukazatele stavu palivové nádrže pokaždé najdete malou šipku, která vám ukáže, na jaké straně se víčko palivové nádrž nachází.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?