Během oficiální premiéry své první elektrické motorky Livewire představila společnost Harley-Davidson i dvojici zvláštních elektrických konceptů, které příznivcům značky nejspíš trochu vyrazily dech. Nejednalo se totiž o žádné blyštivé stroje s pořádnými motory a chromovanými výfuky, ale elektrické kolo a jakýsi zvláštní elektrický skútr.
Kdybyste před pár lety řekli, že Harley představí dvojici podobných konceptů, pravděpodobně by se vám všichni vysmáli. Tradiční americký výrobce to však nejspíš se svou změnou image myslí vážně a funkčnost, odolnost i zábavnost svých nových strojů se rozhodl prověřit nevšedním způsobem.
Oba dosud nepojmenované koncepty byly odvezeny do Aspenu v americkém Coloradu, kde se konají X-Games. Tato každoroční akce vždy přiláká desítky vyznavačů extrémních sportů a Harley se rozhodl svěřit své koncepty dvěma sportovcům, kteří je měli prověřit podle svého gusta.
První koncept, elektrický skútr, si v ulicích zasněženého Aspenu vyzkoušel profesionální jezdec na snowboardu Jack Mitrani. Ten se stal pravděpodobně vůbec prvním člověkem mimo Harley, který si mohl skútr vyzkoušet - a jeho reakce? Především nadšení nad okamžitým přísunem výkonu a točivého momentu, tichým provozem, nízkou váhou a ovladatelností.
Druhý koncept, nevšedního křížence elektrokola, horského kola a dirt-bike, si na zasněžených lesních cestách za Aspenem vyzkoušel čtyřnásobný zlatý medailista z X-Games Jackson Strong. A stejně jako Mitrani, i on si pochvaloval rychlý přísun točivého momentu a snadnost ovládání.
Kolo navíc během svého testování na lesních cestách nijak nešetřil. Vyzkoušel jízdu po zadním, párkrát si zasmykoval a pořádně kolo prohnal. Kolo přitom bylo celou dobu skvěle ovladatelné, zábavné a skvěle kombinovalo přednosti horského kola i dirt-biike.
Oba stroje jsou přitom předprodukční prototypy, které čeká ještě řada testů a zřejmě i úprav, než se dostanou do sériové výroby. Pro Harley se však jedná o zajímavý způsob, jak rozšířit své pole působnosti a získat zcela novou klientelu. Design strojů je totiž naprosto nevšední a známá značka by se mohla pro mnoho lidí stát zárukou kvality i servisu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.