Během oficiální premiéry své první elektrické motorky Livewire představila společnost Harley-Davidson i dvojici zvláštních elektrických konceptů, které příznivcům značky nejspíš trochu vyrazily dech. Nejednalo se totiž o žádné blyštivé stroje s pořádnými motory a chromovanými výfuky, ale elektrické kolo a jakýsi zvláštní elektrický skútr.
Kdybyste před pár lety řekli, že Harley představí dvojici podobných konceptů, pravděpodobně by se vám všichni vysmáli. Tradiční americký výrobce to však nejspíš se svou změnou image myslí vážně a funkčnost, odolnost i zábavnost svých nových strojů se rozhodl prověřit nevšedním způsobem.
Oba dosud nepojmenované koncepty byly odvezeny do Aspenu v americkém Coloradu, kde se konají X-Games. Tato každoroční akce vždy přiláká desítky vyznavačů extrémních sportů a Harley se rozhodl svěřit své koncepty dvěma sportovcům, kteří je měli prověřit podle svého gusta.
První koncept, elektrický skútr, si v ulicích zasněženého Aspenu vyzkoušel profesionální jezdec na snowboardu Jack Mitrani. Ten se stal pravděpodobně vůbec prvním člověkem mimo Harley, který si mohl skútr vyzkoušet - a jeho reakce? Především nadšení nad okamžitým přísunem výkonu a točivého momentu, tichým provozem, nízkou váhou a ovladatelností.
Druhý koncept, nevšedního křížence elektrokola, horského kola a dirt-bike, si na zasněžených lesních cestách za Aspenem vyzkoušel čtyřnásobný zlatý medailista z X-Games Jackson Strong. A stejně jako Mitrani, i on si pochvaloval rychlý přísun točivého momentu a snadnost ovládání.
Kolo navíc během svého testování na lesních cestách nijak nešetřil. Vyzkoušel jízdu po zadním, párkrát si zasmykoval a pořádně kolo prohnal. Kolo přitom bylo celou dobu skvěle ovladatelné, zábavné a skvěle kombinovalo přednosti horského kola i dirt-biike.
Oba stroje jsou přitom předprodukční prototypy, které čeká ještě řada testů a zřejmě i úprav, než se dostanou do sériové výroby. Pro Harley se však jedná o zajímavý způsob, jak rozšířit své pole působnosti a získat zcela novou klientelu. Design strojů je totiž naprosto nevšední a známá značka by se mohla pro mnoho lidí stát zárukou kvality i servisu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?