Ze zprávy Ministerstva dopravy: Ušetříme balík a předstihneme Rakousko

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: ceskedalnice.cz
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. ledna 2019 13:49
Sdílej:

Rakouské ředitelství silnic a dálnic (Asfinag) poradí se zavedením elektronického výběru dálničních poplatků. Konzultace poskytne Státnímu fondu dopravní infrastruktury, které plánuje tzv. videotolling zavést od roku 2021. Dohodli se na tom v Praze český ministr dopravy Dan Ťok spolu se svým rakouským protějškem Norbertem Hoferem, jak uvádí tisková zpráva Ministerstva dopravy.

„Stejně jako v Rakousku nebo na Slovensku půjde zaregistrovat přes e-shop registrační značka vozidla, zaplatit dálniční poplatek a jezdit. Kontrolu pak obstará několik stálých nebo mobilních kamer. Odborníci z Asfinag nám poradí, na co si při přípravě a zprovoznění systému dát pozor,“ řekl po jednání ministr dopravy Dan Ťok.

I v Rakousku mají problémy s povolováním dopravních staveb, které někdy trvá i 25 let. S rakouským ministrem dopravy Hoferem jsme se na dnešním setkání shodli, že pokud v Evropě nezrychlíme schvalovací řízení, nemůžeme konkurovat Číně nebo Spojeným státům. pic.twitter.com/dXvikAfNVx

— Dan Tok (@tok5934) 24. ledna 2019

Rakouský ministr Norbert Hofer uvedl, že zájem o nákup elektronických známek se v Rakousku neustále zvyšuje, i když zatím dvě třetiny řidičů využívá klasický kupon, který je stále možné na rakouských dálnicích používat. Český model ovšem počítá s přechodem na plně elektronický systém od roku 2021. Zavedení tzv. videotollingu umožní snížit roční náklady o 100 milionů korun, v roce 2017 stál tisk a distribuce kuponů 314 milionů.

Oba ministři také řešili modernizaci přeshraničních železničních tratí, rychlejší železniční spojení mezi Prahou a Lincem nebo přípravu smluv o propojení jihočeské D3 s rakouskou S10, či připravovanou výstavbu hraničního mostu mezi D52 u Mikulova a A5 přes vodní tok Včelínek/Niklasgraben.

Při jednání se také rakouský ministr Hofer shodl s ministrem Ťokem na nutnosti zjednodušit a zkrátit povolovací a schvalovací řízení u staveb. Délka všech procesů i v Rakousku dosahuje někdy 20 až 25 let. Častým problémem obou zemí při výstavbě dálnic jsou také náhle objevené zvlášť chráněné živočišné druhy nebo složitý a zdlouhavý proces posuzování vlivu staveb na životní prostředí.

Stalo se