Svět sice pomalu zaplavují vozy ve stylu SUV a crossovery, malé a praktické hatchbacky však stále patří ke stálicím na trhu a proto není divu, že je jejich nabídka poměrně bohatá. Tentokrát se však do zajímavého srovnávacího testu dostali pouze tři zástupci: domácí Škoda Fabia, španělská Seat Ibiza a japonská Toyota Yaris. A který z nich vyhrál?
Odpověď na tuto otázku se rozhodl najít Matt Watson z YouTube kanálu CarWow, který se vrhl na srovnávání několika rozhodujících faktorů: ceny, designu, výbavy, dílenského zpracování, prostoru v kabině, velikosti zavazadlového prostoru a v neposlední řadě i spotřeby a jízdního komfortu.
Jistě, zástupců v tomto segmentu je samozřejmě podstatně víc, za připojení do testu by stála například nová Fiesta nebo Citroen C3, ovšem jaký vůz vybrat, pokud se dostanete do patové situace mezi těmito třemi? Na první pohled jsou si možná vozy podobné, během bližšího zkoumání však drtivě vítězí jediný. A Škoda to překvapivě tentokrát není.
Fabia si sice získává vítězství v kategorii „poměr cena / výkon," jinak ji ovšem Seat válcuje téměř ve všech kategoriích. A to snad jen s výjimkou ceny, kde vítězí Yaris a Ibiza se stává nejdražší. Tomu se ale příliš nelze divit, neboť se jedná o nejmodernější vůz z celé trojice.
Jak Matt ve videu poznamenává, Ibiza vyniká modernějšími technologiemi, což je vidět zejména na panelu infotainmentu. Její interiér navíc působí obecně moderněji a snad i útulněji. Krom toho však nabízí i více místa na zadních sedadlech a dokonce i prostornější kufr. Papírově sice jen o pár litrů, díky lepší šířce však není problém do něj uložit třeba golfové hole, nebo po sklopení sedadel převážet celé kolo. Naopak Fabia vyniká praktičtějším uspořádáním kufru pro převoz menších věcí a svými „Simply Clever" řešeními - zda Seat výrazně ztrácí.
Vítězství si však Ibiza připisuje i po stránce jízdních dojmů, za což však opět vděčí novější platformě. Ačkoliv Ibiza a Fabia sdílí stejné motory, Ibiza dokázala nabídnout lepší spotřebu. V tomto ohledu však naprosto vyhrává Yaris, který navíc byl osazen čtyřválcovým motorem a navíc je možné ho kombinovat s hybridním pohonem.
Jak tedy Matt ve výsledku shrnuje, Toyota je sázka na jistotu, která vám bezpochyby nabídne dlouhou životnost a vysokou spolehlivost. Škoda si zachovala svůj statut skvělého poměru ceny a kvality. Naprostým vítězem tohoto srovnání se však bez debat a vcelku oprávněně stává Seat Ibiza.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.