Chtěli byste auto po diktátorovi? K dispozici je unikátní stroj Ceaușesca

-mdo / AutoRoad.cz, 5. ledna 2019, 08:54 Aktualizováno 5.1.2019, 11:19 Google+

Diktátoři se většinou nechávali vozit v těch nejluxusnějších a nejbezpečnějších vozech dostupných ve své době. Nic na tom neměnilo ani to, když požadovaný vůz pocházel třeba z produkce nepřátelské mocnosti. Rumunský diktátor Ceaușescu si však radši nechal postavit speciál na základech domácí značky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ARO 304

ARO 304 | foto: Youtube.com/Soferul

Sdílejte článek

ARO, neboli Auto Romania, začalo s výrobou už v roce 1957. Prvni dvě dekády v továrně vznikaly licenční verze sovětského GAZ-69, pod názvem ARO M461. V roce 1972 ale ARO uvedlo na východní trhy svůj nový, lokálně vyvinutý model ARO 24. To se během následujících 34 let, kdy se díky menším modernizacím jej dařilo stále držet ve výrobě, dočkalo mnoha verzí karosérie. Kromě krátké a dlouhé osobní verze tak vyjel i pick up, valník nebo vojenské varianty.

img-responsive

ARO 304 | foto: Youtube.com/Soferul

V roce 1977 vznikl na rozkaz samotného Nicolae Ceaușescu na základě delší prodloužené verze speciální model nazvaný ARO 304. Ačkoliv v tu dobu už ARO uvádělo na trh modernizovanou verzi svého druhého modelu, Ceaușescovo 304 je stále založeno na první verzi se světly z Dacie.

Prodloužený vůz měl být využíván především pro tehdy populární vojenské přehlídky, celá zadní část střechy se tak dá otevřít a nechybí ani střešní madlo pro cestující diktátory. Kromě toho dostalo ARO kožený interiér, klimatizaci a spousty chromu, které jej vizuálně ještě více odlišily od poněkud utilitárního základu. Kupodivu však 304 přišlo o pohon všech kol, místo něj se Ceaușescu spokojil jen se zadní poháněnou nápravou. Kromě této uzavřené verze vznikl ještě minimálně jeden kus s karosérií landaulet, tedy se zcela chybějícím kusem střechy za polouzavřenou kabinou řidiče. Pod kapotou zůstal standardní čtyřválec L25 o objemu 2.5 litru s výkonem 83 koní. 

img-responsive

ARO 304 | foto: Youtube.com/Soferul

Po dalším faceliftu modelu 24 v roce 1985 se vyrobila i nová verze pro Ceaușesca, nazvaná tentokrát 306. Ta tedy přišla o přední světla z Dacie, pro změnu však dostala zadní z Oltcita. Jinak šlo o vpodstatě totožný vůz jako předchozí 304, určený pro přehlídky. V tomto voze také v roce 1987 Ceaușescu provezl Michaila Gorbačova po ulicích Bukurešti. Gorbačov o tom údajně původně nechtěl ani slyšet, z Moskvy si totiž nechal dovézt vlastní limuzínu, Ceaușescu však trval na využití rumunského stroje. Dohromady bylo vyrobeno 4 nebo 6 vozů obou modelů dohromady a po pádu režimu byly všechny vydraženy.

Jeden z nich, z první série 304, se právě teď dostal do prodeje v Rumunsku. Uzavřená verze s otevírací střechou se v dražbě dostala do rukou kontroverznímu podnikateli Ovidiu Tenderovi. Tomu bylo ARO spolu s dalším majetkem zabaveno státem a samotný podnikatel šel za podvody a praní špinavých peněz na 12 let do vězení. ARO 304 z roku 1977 bude vydraženo 31. ledna a cena začíná na 34 tisících USD.

Vytisknout

Diskuze: Chtěli byste auto po diktátorovi? K dispozici je unikátní stroj Ceaușesca

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Leap S01

Stále je pro vás auto z Číny nezajímavé? Elektrické kupé za 350 tisíc je…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud