Chtěli byste auto po diktátorovi? K dispozici je unikátní stroj Ceaușesca

ARO 304
ARO 304, foto: Youtube.com/Soferul
-mdo , AutoRoad.cz 5. ledna 2019 08:54 | akt. 5. ledna 2019 11:19
Sdílej:

Diktátoři se většinou nechávali vozit v těch nejluxusnějších a nejbezpečnějších vozech dostupných ve své době. Nic na tom neměnilo ani to, když požadovaný vůz pocházel třeba z produkce nepřátelské mocnosti. Rumunský diktátor Ceaușescu si však radši nechal postavit speciál na základech domácí značky.

ARO, neboli Auto Romania, začalo s výrobou už v roce 1957. Prvni dvě dekády v továrně vznikaly licenční verze sovětského GAZ-69, pod názvem ARO M461. V roce 1972 ale ARO uvedlo na východní trhy svůj nový, lokálně vyvinutý model ARO 24. To se během následujících 34 let, kdy se díky menším modernizacím jej dařilo stále držet ve výrobě, dočkalo mnoha verzí karosérie. Kromě krátké a dlouhé osobní verze tak vyjel i pick up, valník nebo vojenské varianty.

V roce 1977 vznikl na rozkaz samotného Nicolae Ceaușescu na základě delší prodloužené verze speciální model nazvaný ARO 304. Ačkoliv v tu dobu už ARO uvádělo na trh modernizovanou verzi svého druhého modelu, Ceaușescovo 304 je stále založeno na první verzi se světly z Dacie.

Prodloužený vůz měl být využíván především pro tehdy populární vojenské přehlídky, celá zadní část střechy se tak dá otevřít a nechybí ani střešní madlo pro cestující diktátory. Kromě toho dostalo ARO kožený interiér, klimatizaci a spousty chromu, které jej vizuálně ještě více odlišily od poněkud utilitárního základu. Kupodivu však 304 přišlo o pohon všech kol, místo něj se Ceaușescu spokojil jen se zadní poháněnou nápravou. Kromě této uzavřené verze vznikl ještě minimálně jeden kus s karosérií landaulet, tedy se zcela chybějícím kusem střechy za polouzavřenou kabinou řidiče. Pod kapotou zůstal standardní čtyřválec L25 o objemu 2.5 litru s výkonem 83 koní. 

Po dalším faceliftu modelu 24 v roce 1985 se vyrobila i nová verze pro Ceaușesca, nazvaná tentokrát 306. Ta tedy přišla o přední světla z Dacie, pro změnu však dostala zadní z Oltcita. Jinak šlo o vpodstatě totožný vůz jako předchozí 304, určený pro přehlídky. V tomto voze také v roce 1987 Ceaușescu provezl Michaila Gorbačova po ulicích Bukurešti. Gorbačov o tom údajně původně nechtěl ani slyšet, z Moskvy si totiž nechal dovézt vlastní limuzínu, Ceaușescu však trval na využití rumunského stroje. Dohromady bylo vyrobeno 4 nebo 6 vozů obou modelů dohromady a po pádu režimu byly všechny vydraženy.

Jeden z nich, z první série 304, se právě teď dostal do prodeje v Rumunsku. Uzavřená verze s otevírací střechou se v dražbě dostala do rukou kontroverznímu podnikateli Ovidiu Tenderovi. Tomu bylo ARO spolu s dalším majetkem zabaveno státem a samotný podnikatel šel za podvody a praní špinavých peněz na 12 let do vězení. ARO 304 z roku 1977 bude vydraženo 31. ledna a cena začíná na 34 tisících USD.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?