Chtěli byste auto po diktátorovi? K dispozici je unikátní stroj Ceaușesca

ARO 304
ARO 304, foto: Youtube.com/Soferul
-mdo , AutoRoad.cz 5. ledna 2019 08:54 | akt. 5. ledna 2019 11:19
Sdílej:

Diktátoři se většinou nechávali vozit v těch nejluxusnějších a nejbezpečnějších vozech dostupných ve své době. Nic na tom neměnilo ani to, když požadovaný vůz pocházel třeba z produkce nepřátelské mocnosti. Rumunský diktátor Ceaușescu si však radši nechal postavit speciál na základech domácí značky.

ARO, neboli Auto Romania, začalo s výrobou už v roce 1957. Prvni dvě dekády v továrně vznikaly licenční verze sovětského GAZ-69, pod názvem ARO M461. V roce 1972 ale ARO uvedlo na východní trhy svůj nový, lokálně vyvinutý model ARO 24. To se během následujících 34 let, kdy se díky menším modernizacím jej dařilo stále držet ve výrobě, dočkalo mnoha verzí karosérie. Kromě krátké a dlouhé osobní verze tak vyjel i pick up, valník nebo vojenské varianty.

V roce 1977 vznikl na rozkaz samotného Nicolae Ceaușescu na základě delší prodloužené verze speciální model nazvaný ARO 304. Ačkoliv v tu dobu už ARO uvádělo na trh modernizovanou verzi svého druhého modelu, Ceaușescovo 304 je stále založeno na první verzi se světly z Dacie.

Prodloužený vůz měl být využíván především pro tehdy populární vojenské přehlídky, celá zadní část střechy se tak dá otevřít a nechybí ani střešní madlo pro cestující diktátory. Kromě toho dostalo ARO kožený interiér, klimatizaci a spousty chromu, které jej vizuálně ještě více odlišily od poněkud utilitárního základu. Kupodivu však 304 přišlo o pohon všech kol, místo něj se Ceaușescu spokojil jen se zadní poháněnou nápravou. Kromě této uzavřené verze vznikl ještě minimálně jeden kus s karosérií landaulet, tedy se zcela chybějícím kusem střechy za polouzavřenou kabinou řidiče. Pod kapotou zůstal standardní čtyřválec L25 o objemu 2.5 litru s výkonem 83 koní. 

Po dalším faceliftu modelu 24 v roce 1985 se vyrobila i nová verze pro Ceaușesca, nazvaná tentokrát 306. Ta tedy přišla o přední světla z Dacie, pro změnu však dostala zadní z Oltcita. Jinak šlo o vpodstatě totožný vůz jako předchozí 304, určený pro přehlídky. V tomto voze také v roce 1987 Ceaușescu provezl Michaila Gorbačova po ulicích Bukurešti. Gorbačov o tom údajně původně nechtěl ani slyšet, z Moskvy si totiž nechal dovézt vlastní limuzínu, Ceaușescu však trval na využití rumunského stroje. Dohromady bylo vyrobeno 4 nebo 6 vozů obou modelů dohromady a po pádu režimu byly všechny vydraženy.

Jeden z nich, z první série 304, se právě teď dostal do prodeje v Rumunsku. Uzavřená verze s otevírací střechou se v dražbě dostala do rukou kontroverznímu podnikateli Ovidiu Tenderovi. Tomu bylo ARO spolu s dalším majetkem zabaveno státem a samotný podnikatel šel za podvody a praní špinavých peněz na 12 let do vězení. ARO 304 z roku 1977 bude vydraženo 31. ledna a cena začíná na 34 tisících USD.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.