Diktátoři se většinou nechávali vozit v těch nejluxusnějších a nejbezpečnějších vozech dostupných ve své době. Nic na tom neměnilo ani to, když požadovaný vůz pocházel třeba z produkce nepřátelské mocnosti. Rumunský diktátor Ceaușescu si však radši nechal postavit speciál na základech domácí značky.
ARO, neboli Auto Romania, začalo s výrobou už v roce 1957. Prvni dvě dekády v továrně vznikaly licenční verze sovětského GAZ-69, pod názvem ARO M461. V roce 1972 ale ARO uvedlo na východní trhy svůj nový, lokálně vyvinutý model ARO 24. To se během následujících 34 let, kdy se díky menším modernizacím jej dařilo stále držet ve výrobě, dočkalo mnoha verzí karosérie. Kromě krátké a dlouhé osobní verze tak vyjel i pick up, valník nebo vojenské varianty.
V roce 1977 vznikl na rozkaz samotného Nicolae Ceaușescu na základě delší prodloužené verze speciální model nazvaný ARO 304. Ačkoliv v tu dobu už ARO uvádělo na trh modernizovanou verzi svého druhého modelu, Ceaușescovo 304 je stále založeno na první verzi se světly z Dacie.
Prodloužený vůz měl být využíván především pro tehdy populární vojenské přehlídky, celá zadní část střechy se tak dá otevřít a nechybí ani střešní madlo pro cestující diktátory. Kromě toho dostalo ARO kožený interiér, klimatizaci a spousty chromu, které jej vizuálně ještě více odlišily od poněkud utilitárního základu. Kupodivu však 304 přišlo o pohon všech kol, místo něj se Ceaușescu spokojil jen se zadní poháněnou nápravou. Kromě této uzavřené verze vznikl ještě minimálně jeden kus s karosérií landaulet, tedy se zcela chybějícím kusem střechy za polouzavřenou kabinou řidiče. Pod kapotou zůstal standardní čtyřválec L25 o objemu 2.5 litru s výkonem 83 koní.
Po dalším faceliftu modelu 24 v roce 1985 se vyrobila i nová verze pro Ceaușesca, nazvaná tentokrát 306. Ta tedy přišla o přední světla z Dacie, pro změnu však dostala zadní z Oltcita. Jinak šlo o vpodstatě totožný vůz jako předchozí 304, určený pro přehlídky. V tomto voze také v roce 1987 Ceaușescu provezl Michaila Gorbačova po ulicích Bukurešti. Gorbačov o tom údajně původně nechtěl ani slyšet, z Moskvy si totiž nechal dovézt vlastní limuzínu, Ceaușescu však trval na využití rumunského stroje. Dohromady bylo vyrobeno 4 nebo 6 vozů obou modelů dohromady a po pádu režimu byly všechny vydraženy.
Jeden z nich, z první série 304, se právě teď dostal do prodeje v Rumunsku. Uzavřená verze s otevírací střechou se v dražbě dostala do rukou kontroverznímu podnikateli Ovidiu Tenderovi. Tomu bylo ARO spolu s dalším majetkem zabaveno státem a samotný podnikatel šel za podvody a praní špinavých peněz na 12 let do vězení. ARO 304 z roku 1977 bude vydraženo 31. ledna a cena začíná na 34 tisících USD.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!