Většina motoristů vystřídá za svůj život několik automobilů. Převážná část z nich plní jen roli dopravního prostředku, který nás má rychle, pohodlně a bezpečně dostat z bodu A do bodu B. Pár automobilů se pro nás však stane něčím výjimečným, vryjí se nám pod kůži a nemůžeme je dostat z paměti. S přibývajícími roky pak litujeme jejich prodeje a sníme o dni, kdy si stejný automobil budeme moci znovu koupit. Stejně jako to nyní udělal Jeremy Clarkson.
Jeremy Clarkson vystřídal za svůj život celou řadu zajímavých automobilů, od exotických sporťáků, přes luxusní modely, SUV až po ostré hatchbacky. Věděli jste ale, který z jeho bývalých automobilů mu nejvíce utkvěl v paměti? Na tuto otázku kdysi odpověděl v show „Evening With Top Gear," která byla součástí 22. série tohoto oblíbeného motoristického pořadu.
Během vystoupení mohli lidé pokládat známým moderátorům různé otázky, přičemž jednou z nich bylo „Prodeje jakého automobilu nejvíce litujete?." U Clarksona jsme mohli očekávat prakticky cokoliv, většinu z nás však odpověď nejspíše překvapila. Šlo totiž o Alfu Romeo GTV6.
„Vůz, jehož prodeje nejvíce lituji, byla nejspíš moje Alfa GTV6," uvedl zamyšlený Clarkson. Stejně jako jeho Ford GT sice často nefungovala, ovšem podle Clarksona nefunguje žádný z automobilů, který si koupí. Dokonce i jeho Range Rover, který tou dobou vlastnil, fungoval jen na sedm válců. Alfa však podle něj měla „ve srovnání se všemi auty jaké jsem kdy řídil ten nejkrásnější zvuk."
Dokonce i James May litoval prodeje Alfy Romeo. V jeho případě se sice jednalo o model 164, ovšem obě Alfy sdílely stejný motor a tak měl James pro Clarksonovu lásku k jeho zvuku naprosté pochopení. Hammond, který Alfu Romeo nikdy nevlastnil, nejvíce litoval prodeje Ferrari F550.
Tím už se ale vzdalujeme hlavnímu tématu, kterým je nový vůz Jeremy Clarksona. Na svém Instagramu se totiž včera večer pochlubil fotografií nádherně červené Alfy Romeo GTV6 s komentářem „Podruhé ve svém životě vlastním Alfu Romeo GTV6."
Zanedlouho poté přidal druhou fotku stejného vozu, na které děkuje společnosti Bridgestone za nalezení vhodných pneumatik pro obutí této klasiky a jejích stylových původních ráfků. Hledání pneumatik na starší sportovní vozy totiž nemusí být vzhledem k atypickým rozměrům úplně snadné.
A co je vlastně Alfa Romeo GTV6 zač? Vůz vyráběný mezi lety 1974 až 1986, známý také jako Alfetta GTV, byl ve své době pýchou automobilky. Jeho design navrhl mistr Giorgetto Giugiaro a jeho technika byla tím nejlepším, co měla automobilka v té době k dispozici.
Zobrazit příspěvek na InstagramuFor the second time in my life, I own a GTV6.
Model GTV6 byl představen během roku 1980 a pod jeho kapotou se ukrýval 2.5 litrový benzínový šestiválec, za jehož vznikem bychom našli další ikonické jméno spojované s Alfou Romeo: Giuseppe Busso. Atmosferická V6 spojená s manuální pětistupňovou převodovkou nabízela řidiči výkon 160 koní a 332 Nm točivého momentu.
Stylové kupé, které vážilo cca 1 210 kilogramů, se tak dokázalo rozjet z 0 na 100 km/h za cca 8.3 sekundy a maximální rychlost se údajně pohybovala okolo 210 km/h. Tím vůbec nejúžasnějším na celém autě a jeho motoru však měl být surový bublavý zvuk, který připomínal závodní stroje.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.