Výběr nového ekologického vozu: Je lepší investovat do hybridu či elektromobilu?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. listopadu 2018, 14:38 Google+

V důsledku aféry Dieselgate spousta řidičů rezignovala na dieselové motory v osobních vozech a hledají šetrnější variantu. Rozkvět proto zažívají ekologické automobily s různými typy alternativních pohonů. Který z nich dává největší smysl?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 23.11. 15:06) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Toyota

Sdílejte článek

Jízda na elektřinu má různé tváře. Může jít o spojení spalovacího motoru s elektrickým, anebo tutéž soustavu posílenou o větší akumulátory napájené z domácí zásuvky či pouliční sítě dobíjecích stanic, tedy plug-in hybrid. Poslední možnost představuje plně elektrický pohon.

Jak vyplývá z údajů JATO Dynamics, 37 procent osobních automobilů zaregistrovaných ve státech Evropské unie v první polovině roku 2018 tvořily vozy s dieselovým motorem a 5,4 procent auta s alternativním pohonem. Ve srovnatelném období roku 2017 to přitom bylo 46 a 4,3 procent. Evropští řidiči tedy postupně upouštějí od aut se vznětovými motory a svoji pozornost obracejí k ekologickým vozům.

Nejčastějším hybridem je Yaris

Ze 450,2 tisíc aut s alternativním pohonem registrovaných v první polovině roku 2018 v Evropě tvořilo 267 tisíc tradiční hybridy. Největší zastoupení mezi nimi má Toyota Yaris (61,6 tisíc vozů), Toyota C-HR (56,6 tisíc), Toyota Auris (43,6 tisíc), Toyota RAV4 (31,2 tisíc) a Kia Niro (17 tisíc).

Druhé místo mezi auty s alternativním pohonem tvoří elektromobily. Nejpopulárnější jsou Nissan Leaf (17 tisíc), Renault Zoe (16,3 tisíc), Volkswagen Golf (9,5 tisíc), BMW i3 (8,2 tisíc) a Tesla Model S (8,1 tisíc).

Na třetím místě jsou hybridy typu plug-in. Nejpopulárnějším z nich je Mitsubishi Outlander PHEV s 9,2 tisíci zaregistrovaných vozů. Další pozice zaujaly Volkswagen Passat GTE (7,2 tisíc), Volvo XC60 (7 tisíc), Volkswagen Golf GTE (5,5 tisíc) a BMW série 5 (5,3 tisíc).

Srovnání oblíbených modelů

Investice se přitom nejvíce vyplatí u modelů Toyota Auris Hybrid, Nissan Leaf a Hyundai Ionic plug-in. Srovnání se nemohl zúčastnit Golf GTE, uvedený na seznamu, protože byla zavedena nová metodika měření emisí WLTP a tento model zatím není v nabídce.

Toyota Corolla

Představuje jeden z pilířů prodeje hybridů Toyoty. Hybridní Auris, který nyní nese označení Corolla používá pohonnou jednotku založenou na spalovacím motoru pracujícím v úsporném Atkinsonově cyklu o objemu 1,8 l. Maximální výkon pohonné soustavy činí 136 koní, průměrně vůz spotřebuje 3,5 l/100 km. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,9 s, jeho maximální rychlost dosahuje 180 km/h. Záruka na akumulátor činí až 10 let. Cena hybridního modelu Auris začíná na 550 900 korunách.

img-responsive

Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan | foto: Toyota

Nissan Leaf

Podle metodiky WLTP má elektromobil Leaf ve smíšeném cyklu dojezd 270 km, při jízdě po městě 389 km. Na delší cestě se však řidič neobejde se bez dobíjení. Nissan ujišťuje, že dobití baterií z 20 na 80 procent trvá hodinu. Pokud by se akumulátor dobíjel jen pomocí domácí nabíječky, bude tento proces trvat více než 7,5 hodiny. Jestliže využijeme obvyklou domácí zásuvku, nabije se akumulátor za 21 hodin. Cena začíná na 926 000 korunách.

img-responsive

Nissan Leaf druhé generace | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Hyundai Ioniq plug-in

Posledním ze srovnávaných vozů je korejská varianta hybridu s možností připojení vozu ke zdroji napájení. Mladý hráč na trhu dělá v tomto prostředí dobrý dojem použitím moderních polymerových lithium-iontových akumulátorů, 63 km dojezdu na proud a základními parametry: zrychlením z 0 na 100 km/h za 10,6 s, maximální rychlostí 178 km/h a průměrnou spotřebou činící pouze 1,1 l na 100 km. Nejlevnější Ioniq plug-in stojí 719 990 korun.

img-responsive

Hyundai Ioniq | foto: Hyundai

Shrnutí

Elektromobil nemá žádné emise a jízda v něm je dynamická. Bohužel bez dostatečně husté sítě rychlých dobíjecích stanic zatím ještě není stoprocentně využitelný. Rozdíl v ceně mezi srovnávaným klasickým hybridem bez dobíjení a plug-in hybridem činí téměř 300 000 korun. Aby konstrukce nabíjené ze zásuvky tento rozdíl odčinily nižší spotřebou, musí – při zohlednění dnešních cen benzínu a katalogové spotřeby – najet více než 400 tisíc km. Znamená to, že nejlepší variantou pro ty, kdo hledají ekologický a současně spolehlivý vůz, je v současnosti trakční samodobíjecí hybrid.

Je zaprvé nezávislý na stále nedostatečné dobíjecí síti. Zadruhé, třebaže má pod kapotou spalovací motor, není třeba se bát poruch součástek, jako je dvouhmotový setrvačník, spojka, nebo turbodmychadlo. Prostě je nemá. Pomaleji se opotřebovávají brzdy, protože první etapu brzdění představuje práce rekuperačního systému využívaného k dobíjení palubních akumulátorů.

V případě klasického hybridu máme co do činění s autem, na které se vždy můžeme spolehnout. Nejen pro jeho vysokou technickou spolehlivost, ale také díky nezávislosti na dobíjecí síti. Nehrozí problém s omezeným dojezdem. Navíc se jedná o stále populárnější a prověřené vozy, jsou tedy žádané i na druhotném trhu a udržují si vysokou zbytkovou hodnotu. Zatřetí, jsou nejlevnější z tří uvedených variant, a to jak při nákupu, tak v provozu. Zejména při zohlednění nákladů na pojištění elektromobilu.

Vytisknout

Diskuze: Výběr nového ekologického vozu: Je lepší investovat do hybridu či elektromobilu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 23.11.2018 15:06 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Helvezzia Tipo-6

Helvezzia Tipo-6, stylový retro sporťák s elektrickým pohonem

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Volkswagen spouští předprodej nového elektrického SUV ID.4, víme kolik bude stát

Toyota

Toyota vyvinula vodíkové napájecí vozidlo

Masarykův okruh

Na Masarykově okruhu se před 90 lety poprvé rozburácely silné motory

Dacia

Dacia představila Nové Sandero, Nové Sandero Stepway a Nový Logan

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Rychlodobíjecí stojany a občerstvení. OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Škoda 935 Dynamic

Škoda 935 Dynamic: Vlivu aerodynamiky se nevšimli jen u Tatry

Hyundai i30 N

Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Hyundai Nexo FCV

VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

Peugeot 508 Sport Engineered

Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

Ford Puma ST

První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Hyundai

Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

Toyota Land Cruiser Black Pack

Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

Volkswagen oficiálně představil svoje nové plně elektrické SUV ID.4

Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

Přední světlomet systému IQ.Light Volkswagenu ID.4

Pozoruhodný a nezaměnitelný: Přední světlomet systému IQ.Light ve výbavě Volkswagenu ID.4

reklama

Doporučujeme

Hrdinný zdravotník dostal od Toyoty novou Tundru jako náhradu za svůj "připečený" stroj

Toyota dodržela svůj slib, místo připečeného pick-upu už má hrdinný záchranář…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Peugeot představuje řadu Peugeot Sport Engineered: fastback 508 a kombi 508 SW

  2. VELKÁ ZMĚNA. Vodíkové stojany v Česku už příští rok a víme kdo a kde je postaví

  3. Omlazený drsňák Land Cruiser zná české ceny. A nové zrychlení rozhodně zaujme

  4. Nový Hyundai i30 N přichází s novým designem a dvojspojkovou převodovkou

  5. Do detailu: Nové SUV Volkswagen ID.4 oficiálně představeno

  6. První sportovní SUV značky Ford v Evropě: Nová Puma ST přináší emoce i praktičnost

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud