V důsledku aféry Dieselgate spousta řidičů rezignovala na dieselové motory v osobních vozech a hledají šetrnější variantu. Rozkvět proto zažívají ekologické automobily s různými typy alternativních pohonů. Který z nich dává největší smysl?
Jízda na elektřinu má různé tváře. Může jít o spojení spalovacího motoru s elektrickým, anebo tutéž soustavu posílenou o větší akumulátory napájené z domácí zásuvky či pouliční sítě dobíjecích stanic, tedy plug-in hybrid. Poslední možnost představuje plně elektrický pohon.
Jak vyplývá z údajů JATO Dynamics, 37 procent osobních automobilů zaregistrovaných ve státech Evropské unie v první polovině roku 2018 tvořily vozy s dieselovým motorem a 5,4 procent auta s alternativním pohonem. Ve srovnatelném období roku 2017 to přitom bylo 46 a 4,3 procent. Evropští řidiči tedy postupně upouštějí od aut se vznětovými motory a svoji pozornost obracejí k ekologickým vozům.
Nejčastějším hybridem je Yaris
Ze 450,2 tisíc aut s alternativním pohonem registrovaných v první polovině roku 2018 v Evropě tvořilo 267 tisíc tradiční hybridy. Největší zastoupení mezi nimi má Toyota Yaris (61,6 tisíc vozů), Toyota C-HR (56,6 tisíc), Toyota Auris (43,6 tisíc), Toyota RAV4 (31,2 tisíc) a Kia Niro (17 tisíc).
Druhé místo mezi auty s alternativním pohonem tvoří elektromobily. Nejpopulárnější jsou Nissan Leaf (17 tisíc), Renault Zoe (16,3 tisíc), Volkswagen Golf (9,5 tisíc), BMW i3 (8,2 tisíc) a Tesla Model S (8,1 tisíc).
Na třetím místě jsou hybridy typu plug-in. Nejpopulárnějším z nich je Mitsubishi Outlander PHEV s 9,2 tisíci zaregistrovaných vozů. Další pozice zaujaly Volkswagen Passat GTE (7,2 tisíc), Volvo XC60 (7 tisíc), Volkswagen Golf GTE (5,5 tisíc) a BMW série 5 (5,3 tisíc).
Srovnání oblíbených modelů
Investice se přitom nejvíce vyplatí u modelů Toyota Auris Hybrid, Nissan Leaf a Hyundai Ionic plug-in. Srovnání se nemohl zúčastnit Golf GTE, uvedený na seznamu, protože byla zavedena nová metodika měření emisí WLTP a tento model zatím není v nabídce.
Toyota Corolla
Představuje jeden z pilířů prodeje hybridů Toyoty. Hybridní Auris, který nyní nese označení Corolla používá pohonnou jednotku založenou na spalovacím motoru pracujícím v úsporném Atkinsonově cyklu o objemu 1,8 l. Maximální výkon pohonné soustavy činí 136 koní, průměrně vůz spotřebuje 3,5 l/100 km. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,9 s, jeho maximální rychlost dosahuje 180 km/h. Záruka na akumulátor činí až 10 let. Cena hybridního modelu Auris začíná na 550 900 korunách.
Nissan Leaf
Podle metodiky WLTP má elektromobil Leaf ve smíšeném cyklu dojezd 270 km, při jízdě po městě 389 km. Na delší cestě se však řidič neobejde se bez dobíjení. Nissan ujišťuje, že dobití baterií z 20 na 80 procent trvá hodinu. Pokud by se akumulátor dobíjel jen pomocí domácí nabíječky, bude tento proces trvat více než 7,5 hodiny. Jestliže využijeme obvyklou domácí zásuvku, nabije se akumulátor za 21 hodin. Cena začíná na 926 000 korunách.
Hyundai Ioniq plug-in
Posledním ze srovnávaných vozů je korejská varianta hybridu s možností připojení vozu ke zdroji napájení. Mladý hráč na trhu dělá v tomto prostředí dobrý dojem použitím moderních polymerových lithium-iontových akumulátorů, 63 km dojezdu na proud a základními parametry: zrychlením z 0 na 100 km/h za 10,6 s, maximální rychlostí 178 km/h a průměrnou spotřebou činící pouze 1,1 l na 100 km. Nejlevnější Ioniq plug-in stojí 719 990 korun.
Shrnutí
Elektromobil nemá žádné emise a jízda v něm je dynamická. Bohužel bez dostatečně husté sítě rychlých dobíjecích stanic zatím ještě není stoprocentně využitelný. Rozdíl v ceně mezi srovnávaným klasickým hybridem bez dobíjení a plug-in hybridem činí téměř 300 000 korun. Aby konstrukce nabíjené ze zásuvky tento rozdíl odčinily nižší spotřebou, musí – při zohlednění dnešních cen benzínu a katalogové spotřeby – najet více než 400 tisíc km. Znamená to, že nejlepší variantou pro ty, kdo hledají ekologický a současně spolehlivý vůz, je v současnosti trakční samodobíjecí hybrid.
Je zaprvé nezávislý na stále nedostatečné dobíjecí síti. Zadruhé, třebaže má pod kapotou spalovací motor, není třeba se bát poruch součástek, jako je dvouhmotový setrvačník, spojka, nebo turbodmychadlo. Prostě je nemá. Pomaleji se opotřebovávají brzdy, protože první etapu brzdění představuje práce rekuperačního systému využívaného k dobíjení palubních akumulátorů.
V případě klasického hybridu máme co do činění s autem, na které se vždy můžeme spolehnout. Nejen pro jeho vysokou technickou spolehlivost, ale také díky nezávislosti na dobíjecí síti. Nehrozí problém s omezeným dojezdem. Navíc se jedná o stále populárnější a prověřené vozy, jsou tedy žádané i na druhotném trhu a udržují si vysokou zbytkovou hodnotu. Zatřetí, jsou nejlevnější z tří uvedených variant, a to jak při nákupu, tak v provozu. Zejména při zohlednění nákladů na pojištění elektromobilu.
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.