Výběr nového ekologického vozu: Je lepší investovat do hybridu či elektromobilu?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 23. listopadu 2018, 14:38 Google+

V důsledku aféry Dieselgate spousta řidičů rezignovala na dieselové motory v osobních vozech a hledají šetrnější variantu. Rozkvět proto zažívají ekologické automobily s různými typy alternativních pohonů. Který z nich dává největší smysl?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 23.11. 15:06) Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Toyota

Sdílejte článek

Jízda na elektřinu má různé tváře. Může jít o spojení spalovacího motoru s elektrickým, anebo tutéž soustavu posílenou o větší akumulátory napájené z domácí zásuvky či pouliční sítě dobíjecích stanic, tedy plug-in hybrid. Poslední možnost představuje plně elektrický pohon.

Jak vyplývá z údajů JATO Dynamics, 37 procent osobních automobilů zaregistrovaných ve státech Evropské unie v první polovině roku 2018 tvořily vozy s dieselovým motorem a 5,4 procent auta s alternativním pohonem. Ve srovnatelném období roku 2017 to přitom bylo 46 a 4,3 procent. Evropští řidiči tedy postupně upouštějí od aut se vznětovými motory a svoji pozornost obracejí k ekologickým vozům.

Nejčastějším hybridem je Yaris

Ze 450,2 tisíc aut s alternativním pohonem registrovaných v první polovině roku 2018 v Evropě tvořilo 267 tisíc tradiční hybridy. Největší zastoupení mezi nimi má Toyota Yaris (61,6 tisíc vozů), Toyota C-HR (56,6 tisíc), Toyota Auris (43,6 tisíc), Toyota RAV4 (31,2 tisíc) a Kia Niro (17 tisíc).

Druhé místo mezi auty s alternativním pohonem tvoří elektromobily. Nejpopulárnější jsou Nissan Leaf (17 tisíc), Renault Zoe (16,3 tisíc), Volkswagen Golf (9,5 tisíc), BMW i3 (8,2 tisíc) a Tesla Model S (8,1 tisíc).

Na třetím místě jsou hybridy typu plug-in. Nejpopulárnějším z nich je Mitsubishi Outlander PHEV s 9,2 tisíci zaregistrovaných vozů. Další pozice zaujaly Volkswagen Passat GTE (7,2 tisíc), Volvo XC60 (7 tisíc), Volkswagen Golf GTE (5,5 tisíc) a BMW série 5 (5,3 tisíc).

Srovnání oblíbených modelů

Investice se přitom nejvíce vyplatí u modelů Toyota Auris Hybrid, Nissan Leaf a Hyundai Ionic plug-in. Srovnání se nemohl zúčastnit Golf GTE, uvedený na seznamu, protože byla zavedena nová metodika měření emisí WLTP a tento model zatím není v nabídce.

Toyota Corolla

Představuje jeden z pilířů prodeje hybridů Toyoty. Hybridní Auris, který nyní nese označení Corolla používá pohonnou jednotku založenou na spalovacím motoru pracujícím v úsporném Atkinsonově cyklu o objemu 1,8 l. Maximální výkon pohonné soustavy činí 136 koní, průměrně vůz spotřebuje 3,5 l/100 km. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,9 s, jeho maximální rychlost dosahuje 180 km/h. Záruka na akumulátor činí až 10 let. Cena hybridního modelu Auris začíná na 550 900 korunách.

img-responsive

Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan | foto: Toyota

Nissan Leaf

Podle metodiky WLTP má elektromobil Leaf ve smíšeném cyklu dojezd 270 km, při jízdě po městě 389 km. Na delší cestě se však řidič neobejde se bez dobíjení. Nissan ujišťuje, že dobití baterií z 20 na 80 procent trvá hodinu. Pokud by se akumulátor dobíjel jen pomocí domácí nabíječky, bude tento proces trvat více než 7,5 hodiny. Jestliže využijeme obvyklou domácí zásuvku, nabije se akumulátor za 21 hodin. Cena začíná na 926 000 korunách.

img-responsive

Nissan Leaf druhé generace | foto: Michal Dokoupil / AutoRoad.cz

Hyundai Ioniq plug-in

Posledním ze srovnávaných vozů je korejská varianta hybridu s možností připojení vozu ke zdroji napájení. Mladý hráč na trhu dělá v tomto prostředí dobrý dojem použitím moderních polymerových lithium-iontových akumulátorů, 63 km dojezdu na proud a základními parametry: zrychlením z 0 na 100 km/h za 10,6 s, maximální rychlostí 178 km/h a průměrnou spotřebou činící pouze 1,1 l na 100 km. Nejlevnější Ioniq plug-in stojí 719 990 korun.

img-responsive

Hyundai Ioniq | foto: Hyundai

Shrnutí

Elektromobil nemá žádné emise a jízda v něm je dynamická. Bohužel bez dostatečně husté sítě rychlých dobíjecích stanic zatím ještě není stoprocentně využitelný. Rozdíl v ceně mezi srovnávaným klasickým hybridem bez dobíjení a plug-in hybridem činí téměř 300 000 korun. Aby konstrukce nabíjené ze zásuvky tento rozdíl odčinily nižší spotřebou, musí – při zohlednění dnešních cen benzínu a katalogové spotřeby – najet více než 400 tisíc km. Znamená to, že nejlepší variantou pro ty, kdo hledají ekologický a současně spolehlivý vůz, je v současnosti trakční samodobíjecí hybrid.

Je zaprvé nezávislý na stále nedostatečné dobíjecí síti. Zadruhé, třebaže má pod kapotou spalovací motor, není třeba se bát poruch součástek, jako je dvouhmotový setrvačník, spojka, nebo turbodmychadlo. Prostě je nemá. Pomaleji se opotřebovávají brzdy, protože první etapu brzdění představuje práce rekuperačního systému využívaného k dobíjení palubních akumulátorů.

V případě klasického hybridu máme co do činění s autem, na které se vždy můžeme spolehnout. Nejen pro jeho vysokou technickou spolehlivost, ale také díky nezávislosti na dobíjecí síti. Nehrozí problém s omezeným dojezdem. Navíc se jedná o stále populárnější a prověřené vozy, jsou tedy žádané i na druhotném trhu a udržují si vysokou zbytkovou hodnotu. Zatřetí, jsou nejlevnější z tří uvedených variant, a to jak při nákupu, tak v provozu. Zejména při zohlednění nákladů na pojištění elektromobilu.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Výběr nového ekologického vozu: Je lepší investovat do hybridu či elektromobilu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 23.11.2018 15:06 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

Hyundai i30 N Performance

Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

Ilustrační foto

Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Honda CMX 500 Rebel

Test: Honda CMX 500 Rebel, hodné milé koťátko

Suzuki ACROSS

SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

spotřeba

Test: DS 3 Crossback 1,2 PureTech 155, designová stylovka s povedeným tříválcem

ISV Chevrolet Colorado

U.S. Army objednala 649 nových pick-upů za více než 5 miliard korun

Výstava

Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích - Výstava motocyklů v Hořicích

Honda Civic Type R

HONDA CIVIC TYPE R novým SAFETY CAR pro WTCR

Toyota Tundra

Tato upravená Toyota Tundra vám pomůže přežít i zombie apokalypsu

Toyota Yaris Hybrid

TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

Václav Vondřich s brašnou nářadí a náhradních dílů na stroji L&K v cíli neoficiálního mistrovství světa motocyklů

"Cestující kovář" získal jeden z největších triumfů značky Laurin & Klement v motorsportu

Škoda připravuje novou Octavii G-TEC s pohonem na zemní plyn (CNG)

Nová Škoda Octavia G-TEC na CNG staví na opravdu levném provozu

reklama

Doporučujeme

Hrdinný zdravotník dostal od Toyoty novou Tundru jako náhradu za svůj "připečený" stroj

Toyota dodržela svůj slib, místo připečeného pick-upu už má hrdinný záchranář…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nová Škoda Octavia G-TEC na CNG staví na opravdu levném provozu

  2. Ford má nový cíl a stát bude obrovský balík

  3. SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

  4. TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

  5. "Cestující kovář" získal jeden z největších triumfů značky Laurin & Klement v motorsportu

  6. Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud