V důsledku aféry Dieselgate spousta řidičů rezignovala na dieselové motory v osobních vozech a hledají šetrnější variantu. Rozkvět proto zažívají ekologické automobily s různými typy alternativních pohonů. Který z nich dává největší smysl?
Jízda na elektřinu má různé tváře. Může jít o spojení spalovacího motoru s elektrickým, anebo tutéž soustavu posílenou o větší akumulátory napájené z domácí zásuvky či pouliční sítě dobíjecích stanic, tedy plug-in hybrid. Poslední možnost představuje plně elektrický pohon.
Jak vyplývá z údajů JATO Dynamics, 37 procent osobních automobilů zaregistrovaných ve státech Evropské unie v první polovině roku 2018 tvořily vozy s dieselovým motorem a 5,4 procent auta s alternativním pohonem. Ve srovnatelném období roku 2017 to přitom bylo 46 a 4,3 procent. Evropští řidiči tedy postupně upouštějí od aut se vznětovými motory a svoji pozornost obracejí k ekologickým vozům.
Nejčastějším hybridem je Yaris
Ze 450,2 tisíc aut s alternativním pohonem registrovaných v první polovině roku 2018 v Evropě tvořilo 267 tisíc tradiční hybridy. Největší zastoupení mezi nimi má Toyota Yaris (61,6 tisíc vozů), Toyota C-HR (56,6 tisíc), Toyota Auris (43,6 tisíc), Toyota RAV4 (31,2 tisíc) a Kia Niro (17 tisíc).
Druhé místo mezi auty s alternativním pohonem tvoří elektromobily. Nejpopulárnější jsou Nissan Leaf (17 tisíc), Renault Zoe (16,3 tisíc), Volkswagen Golf (9,5 tisíc), BMW i3 (8,2 tisíc) a Tesla Model S (8,1 tisíc).
Na třetím místě jsou hybridy typu plug-in. Nejpopulárnějším z nich je Mitsubishi Outlander PHEV s 9,2 tisíci zaregistrovaných vozů. Další pozice zaujaly Volkswagen Passat GTE (7,2 tisíc), Volvo XC60 (7 tisíc), Volkswagen Golf GTE (5,5 tisíc) a BMW série 5 (5,3 tisíc).
Srovnání oblíbených modelů
Investice se přitom nejvíce vyplatí u modelů Toyota Auris Hybrid, Nissan Leaf a Hyundai Ionic plug-in. Srovnání se nemohl zúčastnit Golf GTE, uvedený na seznamu, protože byla zavedena nová metodika měření emisí WLTP a tento model zatím není v nabídce.
Toyota Corolla
Představuje jeden z pilířů prodeje hybridů Toyoty. Hybridní Auris, který nyní nese označení Corolla používá pohonnou jednotku založenou na spalovacím motoru pracujícím v úsporném Atkinsonově cyklu o objemu 1,8 l. Maximální výkon pohonné soustavy činí 136 koní, průměrně vůz spotřebuje 3,5 l/100 km. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,9 s, jeho maximální rychlost dosahuje 180 km/h. Záruka na akumulátor činí až 10 let. Cena hybridního modelu Auris začíná na 550 900 korunách.
Nissan Leaf
Podle metodiky WLTP má elektromobil Leaf ve smíšeném cyklu dojezd 270 km, při jízdě po městě 389 km. Na delší cestě se však řidič neobejde se bez dobíjení. Nissan ujišťuje, že dobití baterií z 20 na 80 procent trvá hodinu. Pokud by se akumulátor dobíjel jen pomocí domácí nabíječky, bude tento proces trvat více než 7,5 hodiny. Jestliže využijeme obvyklou domácí zásuvku, nabije se akumulátor za 21 hodin. Cena začíná na 926 000 korunách.
Hyundai Ioniq plug-in
Posledním ze srovnávaných vozů je korejská varianta hybridu s možností připojení vozu ke zdroji napájení. Mladý hráč na trhu dělá v tomto prostředí dobrý dojem použitím moderních polymerových lithium-iontových akumulátorů, 63 km dojezdu na proud a základními parametry: zrychlením z 0 na 100 km/h za 10,6 s, maximální rychlostí 178 km/h a průměrnou spotřebou činící pouze 1,1 l na 100 km. Nejlevnější Ioniq plug-in stojí 719 990 korun.
Shrnutí
Elektromobil nemá žádné emise a jízda v něm je dynamická. Bohužel bez dostatečně husté sítě rychlých dobíjecích stanic zatím ještě není stoprocentně využitelný. Rozdíl v ceně mezi srovnávaným klasickým hybridem bez dobíjení a plug-in hybridem činí téměř 300 000 korun. Aby konstrukce nabíjené ze zásuvky tento rozdíl odčinily nižší spotřebou, musí – při zohlednění dnešních cen benzínu a katalogové spotřeby – najet více než 400 tisíc km. Znamená to, že nejlepší variantou pro ty, kdo hledají ekologický a současně spolehlivý vůz, je v současnosti trakční samodobíjecí hybrid.
Je zaprvé nezávislý na stále nedostatečné dobíjecí síti. Zadruhé, třebaže má pod kapotou spalovací motor, není třeba se bát poruch součástek, jako je dvouhmotový setrvačník, spojka, nebo turbodmychadlo. Prostě je nemá. Pomaleji se opotřebovávají brzdy, protože první etapu brzdění představuje práce rekuperačního systému využívaného k dobíjení palubních akumulátorů.
V případě klasického hybridu máme co do činění s autem, na které se vždy můžeme spolehnout. Nejen pro jeho vysokou technickou spolehlivost, ale také díky nezávislosti na dobíjecí síti. Nehrozí problém s omezeným dojezdem. Navíc se jedná o stále populárnější a prověřené vozy, jsou tedy žádané i na druhotném trhu a udržují si vysokou zbytkovou hodnotu. Zatřetí, jsou nejlevnější z tří uvedených variant, a to jak při nákupu, tak v provozu. Zejména při zohlednění nákladů na pojištění elektromobilu.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.