Projet křižovatku na červenou je jedním z nejzávažnějších provinění, jakých se na silnici můžete dopustit. Kromě toho, že vám hrozí jeden z nejpřísnějších bodových postihů, se totiž také vystavujete riziku nehody, která může mít fatální následky. To ostatně ukazuje i experiment, který nedávno publikovala organizace IIHS.
Americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (Insurance Institute for Highway Safety), dobře známý pod zkratkou IIHS, nedávno zveřejnil video, které ukazuje jedno z největších rizik spojených s průjezdem křižovatky na červenou.
Video bohužel nevzniklo podle náhodného scénáře, ale inspirovalo se skutečnou dopravní nehodou, která se v roce 2012 uskutečnila v Arizoně. Pick-up Ford F-150 tehdy projel křižovatku na červenou a bočně narazil do Chrysleru Sebring, , jehož řidič utrpěl nárazem vážná zranění.
Řidič Chrysleru z roku 2007 měl přitom obrovské štěstí, že byl jeho vůz vybaven i bočními airbagy, které mu zřejmě zachránily život. Jak totiž můžeme vidět při pohledu z kabiny, náraz byl skutečně silný a prakticky nic v interiéru nezůstalo na svém místě.
A co vlastně k vzniku tohoto videa vzniklo? Podle dat IIHS vzrostl mezi lety 2012 až 2016 počet lidí zabitých během nehod způsobených jízdou na červenou o 17 procent. To znamená zhruba 800 zbytečných úmrtí každý rok.
IIHS doufá, že změnu by mohl přinést větší počet kamer dohlížejících na křižovatky a monitorujících právě jízdu na červenou, do té doby se však snaží varovat lidi alespoň touto připomínkou, k čemu až může jejich ignorace či snaha projet křižovatku na poslední chvíli vést.
Problém s rostoucím počtem řidičů projíždějících křižovatku na červenou přitom netrápí jen USA. Na podobný problém se v posledních letech bohužel stále častěji upozorňuje i Česku.
Zda by problém vyřešil vyšší počet kamer monitorujcích průjezdy na červenou je otázkou diskuze mezi odborníky, situace však řešení vyžaduje a podobná videa jsou zatím zřejmě jedinou možností, jak lidi od průjezdu křižovatek na poslední chvíli / na červenou odradit.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.