České silnice bývají často lemovány nesmyslnými kvanty dopravního značení, které v řidičích často vyvolává jen zbytečný zmatek. Zatím nikde jsme se však nesetkali se značením, které by řidiče úmyslně posílalo do protisměru. V Mexiku už ale tuhle myšlenku zrealizovali a navíc jí i smysluplně obhajují.
Jednou z prvních věcí, které se v autoškole učí, je jízda ve správném jízdním pruhu. Většina světa jezdi vpravo, v některých zemích světa se jezdí vlevo. V žádném státě však není povoleno pruhy střídat po padesáti metrech. Tedy alespoň pokud nejedete po horském úseku mexické dálnice 150 východně od Veracruz, kde si řidiči pravidelně pruhy mění.
Vidět na silnici pruhy, které vás posílají do protisměru, může působit jako něčí pokus o způsobení hromadné havárie. V Mexiku se však jedná o oficiální značení poměrně frekventované dálnice 150, která propojuje Mexico City s Veracruz City. V nejširších úsecích má tato dálnice dokonce 6 pruhů, ovšem v horském úseku Sierra Madre Oriental Mountains se jejich počet smrskává jen na dva a věci začínají být šílené.
Na dvou místech této silnice, která překonává poměrně výrazné převýšení, se nachází divoká směs šipek, která navádí řidiče k přejetí do protějšího pruhu. Bez jakéhokoliv dodatkového značení, bariér nebo semaforů tak řidiči křižují silnici podle vzoru písmene X, z pravého pruhu přejíždí do levého a naopak.
Jízdu po tomto úseku dálnice jsme si bohužel nemohli vyzkoušet na vlastní kůži, přesto se alespoň můžeme podívat na video z kabiny vozu, na které upozornil web The Drive. Jak je z videa patrné, všichni jedou po silnici pomalu a obezřetně. Ostatně nikdo se přeci nechce čelně střetnout s některým z náklaďáků, které po silnici často jezdí.
A právě nákladní vozy mohou být jedním z důvodů, proč tento chaos na silnici vznikl. Pokud se totiž podíváme na záběry z Google Maps, můžeme si všimnout, že vozy jedoucí do kopce jsou vždy navedeny do vnějšího pruhu - řidiči nákladních vozů si tak mohou bezpečně najet, aby se v zatáčce a stoupání vytočili.
V jiných oblastech by bylo bezpečnější silnici spíše rozšířit, ovšem to zřejmě v tomto náročném hornatém terénu nebylo možné a tak museli silničáři přijít s tímto nevšedním nápadem. Jak moc je zdařilý či bezpečný necháme na vašem zvážení. Jako zpestření bychom si úsek dálnice rádi projeli, ale pravidelně bychom po něm rozhodně cestovat nechtěli.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.