České silnice bývají často lemovány nesmyslnými kvanty dopravního značení, které v řidičích často vyvolává jen zbytečný zmatek. Zatím nikde jsme se však nesetkali se značením, které by řidiče úmyslně posílalo do protisměru. V Mexiku už ale tuhle myšlenku zrealizovali a navíc jí i smysluplně obhajují.
Jednou z prvních věcí, které se v autoškole učí, je jízda ve správném jízdním pruhu. Většina světa jezdi vpravo, v některých zemích světa se jezdí vlevo. V žádném státě však není povoleno pruhy střídat po padesáti metrech. Tedy alespoň pokud nejedete po horském úseku mexické dálnice 150 východně od Veracruz, kde si řidiči pravidelně pruhy mění.
Vidět na silnici pruhy, které vás posílají do protisměru, může působit jako něčí pokus o způsobení hromadné havárie. V Mexiku se však jedná o oficiální značení poměrně frekventované dálnice 150, která propojuje Mexico City s Veracruz City. V nejširších úsecích má tato dálnice dokonce 6 pruhů, ovšem v horském úseku Sierra Madre Oriental Mountains se jejich počet smrskává jen na dva a věci začínají být šílené.
Na dvou místech této silnice, která překonává poměrně výrazné převýšení, se nachází divoká směs šipek, která navádí řidiče k přejetí do protějšího pruhu. Bez jakéhokoliv dodatkového značení, bariér nebo semaforů tak řidiči křižují silnici podle vzoru písmene X, z pravého pruhu přejíždí do levého a naopak.
Jízdu po tomto úseku dálnice jsme si bohužel nemohli vyzkoušet na vlastní kůži, přesto se alespoň můžeme podívat na video z kabiny vozu, na které upozornil web The Drive. Jak je z videa patrné, všichni jedou po silnici pomalu a obezřetně. Ostatně nikdo se přeci nechce čelně střetnout s některým z náklaďáků, které po silnici často jezdí.
A právě nákladní vozy mohou být jedním z důvodů, proč tento chaos na silnici vznikl. Pokud se totiž podíváme na záběry z Google Maps, můžeme si všimnout, že vozy jedoucí do kopce jsou vždy navedeny do vnějšího pruhu - řidiči nákladních vozů si tak mohou bezpečně najet, aby se v zatáčce a stoupání vytočili.
V jiných oblastech by bylo bezpečnější silnici spíše rozšířit, ovšem to zřejmě v tomto náročném hornatém terénu nebylo možné a tak museli silničáři přijít s tímto nevšedním nápadem. Jak moc je zdařilý či bezpečný necháme na vašem zvážení. Jako zpestření bychom si úsek dálnice rádi projeli, ale pravidelně bychom po něm rozhodně cestovat nechtěli.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.