Že je elektromobilita mezi automobilkami tématem číslo jedna zřejmě není potřeba znovu opakovat, ovšem věděli jste, že automobilky se kromě elektromobilů zaměřují i na menší elektrické dopravní prostředky? Například General Motors nedávno zahájilo vývoj vlastní elektrické motorky a Seat představil vlastní elektrickou koloběžku.
Možná jste překvapeni, ovšem z pohledu Seatu se jedná o skvělý nápad. Evropský trh s automobily se bohužel zmenšil a řada lidí, zejména mezi mladšími ročníky, nemá o automobily zájem. Podle výzkumu Seatu se počet lidí ve věku pod 30 let, kteří si chtějí pořídit automobil, zmenšil o 30 %.
A vlastně se ani není příliš čemu divit - vždyť se podívejme kolem sebe: dopravní zácpy, nedostatek parkovacích míst a to ani nemluvíme o možném vzniku emisních zón. Automobily tak ztrácejí řadu svých benefitů, z řízení se vytrácí zábava a mezi lidmi klesá zájem.
Automobilky zkrátka dostávají řadu znamení, že segment přepravy potřebuje změnu. Zejména pak ve městech a jejich okrajových oblastech, kde lidé mohou nechat auta a potřebují se rychle a pohodlně přepravit. A právě tady by mohl zabodovat Seat xEX KickScooter.
Automobilka popisuje svou elektrickou koloběžku jako „perfektní řešení mikro-mobility pro všechny, kteří se chtějí pohybovat po městě efektivním a udržitelným způsobem." Design koloběžky byl vytvořen přímo Seatem, část její techniky však pochází ze Segway ES2.
eXS KickScooter tak může být využit k překonání posledních kilometrů na vaší cestě, zvláště pokud jsou v místech, kam se s automobily nesmí. Elektromotor umožňuje dosáhnout rychlosti cca 25 km/h a maximální dojezd by se měl pohybovat okolo 45 km. A pokud by to nestačilo, mohou si zákazníci zvýšit dojezd přidáním dalších baterií.
Pro maximální pohodlí a ovladatelnost je koloběžka vybavena 8-palcovými kolečky vpředu a vzadu, která jsou navíc vybavena odpružením. K další výbavě patří přední a zadní LED osvětlení, nastavitelné ambientní osvětlení, LCD displej, tempomat nebo zařízení proti odcizení.
Elektrická koloběžka eXS by se měla dostat do prodeje za cca 599 Euro, tedy cca 15 600 Kč, již v prosinci tohoto roku a dealerství Seatu by ji měla nabízet nejprve ve Španělsku, Francii, Německu, Rakousku, Švýcarsku a Portugalsku. Zbytek Evropy si podle webu CarScoops bude muset počkat na rok 2019.
Oficiální představení je naplánováno na Smart City Expo World Congress v Barceloně, který se uskuteční 13. listopadu. Návštěvníci si zde budou moci kromě jiného i koloběžku vyzkoušet.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?