Že je elektromobilita mezi automobilkami tématem číslo jedna zřejmě není potřeba znovu opakovat, ovšem věděli jste, že automobilky se kromě elektromobilů zaměřují i na menší elektrické dopravní prostředky? Například General Motors nedávno zahájilo vývoj vlastní elektrické motorky a Seat představil vlastní elektrickou koloběžku.
Možná jste překvapeni, ovšem z pohledu Seatu se jedná o skvělý nápad. Evropský trh s automobily se bohužel zmenšil a řada lidí, zejména mezi mladšími ročníky, nemá o automobily zájem. Podle výzkumu Seatu se počet lidí ve věku pod 30 let, kteří si chtějí pořídit automobil, zmenšil o 30 %.
A vlastně se ani není příliš čemu divit - vždyť se podívejme kolem sebe: dopravní zácpy, nedostatek parkovacích míst a to ani nemluvíme o možném vzniku emisních zón. Automobily tak ztrácejí řadu svých benefitů, z řízení se vytrácí zábava a mezi lidmi klesá zájem.
Automobilky zkrátka dostávají řadu znamení, že segment přepravy potřebuje změnu. Zejména pak ve městech a jejich okrajových oblastech, kde lidé mohou nechat auta a potřebují se rychle a pohodlně přepravit. A právě tady by mohl zabodovat Seat xEX KickScooter.
Automobilka popisuje svou elektrickou koloběžku jako „perfektní řešení mikro-mobility pro všechny, kteří se chtějí pohybovat po městě efektivním a udržitelným způsobem." Design koloběžky byl vytvořen přímo Seatem, část její techniky však pochází ze Segway ES2.
eXS KickScooter tak může být využit k překonání posledních kilometrů na vaší cestě, zvláště pokud jsou v místech, kam se s automobily nesmí. Elektromotor umožňuje dosáhnout rychlosti cca 25 km/h a maximální dojezd by se měl pohybovat okolo 45 km. A pokud by to nestačilo, mohou si zákazníci zvýšit dojezd přidáním dalších baterií.
Pro maximální pohodlí a ovladatelnost je koloběžka vybavena 8-palcovými kolečky vpředu a vzadu, která jsou navíc vybavena odpružením. K další výbavě patří přední a zadní LED osvětlení, nastavitelné ambientní osvětlení, LCD displej, tempomat nebo zařízení proti odcizení.
Elektrická koloběžka eXS by se měla dostat do prodeje za cca 599 Euro, tedy cca 15 600 Kč, již v prosinci tohoto roku a dealerství Seatu by ji měla nabízet nejprve ve Španělsku, Francii, Německu, Rakousku, Švýcarsku a Portugalsku. Zbytek Evropy si podle webu CarScoops bude muset počkat na rok 2019.
Oficiální představení je naplánováno na Smart City Expo World Congress v Barceloně, který se uskuteční 13. listopadu. Návštěvníci si zde budou moci kromě jiného i koloběžku vyzkoušet.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.