Složitá ekonomická situace Evropy po skončení 1. světové války masové motorizaci nepřála, poměry v mladičkém Československu byly v tomto ohledu ještě složitější - ještě v roce 1921 zde připadal jeden vůz na 3138 obyvatel. Značka Škoda se však dokázala zejména ve 30. letech prosadit na domácím trhu i v zahraničí svými cenově dostupnými modely, nejrozšířenější řady Popular se do konce éry první republiky vyrobilo více než 13 000 kusů v bezpočtu provedení.
Pozornost, kterou mladoboleslavská automobilka dlouhodobě věnovala cenově dostupnějším modelům, korespondovala s demokratickým duchem nově vzniklé republiky. První československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk v roce 1919 při návštěvě továrny Laurin & Klement v Mladé Boleslavi mimo jiné řekl: „Dobře nyní pochopuji význam automobilu. Já sám, dříve než jsem odjel do ciziny, díval jsem se na automobil nesprávně, ano dost naivně, vida v něm luxusní novotu... Doufám, že automobil dojde i u nás takového všeobecného používání jako v Americe. V Americe má kdekterý farmář svůj automobil, ba i lépe situovaný dělník může si dopřáti tohoto dopravního prostředku, aby se v sobotu s celou rodinou odebral na venek a tam trávil svůj volný čas, a na to v pondělí se opět vrátí k své práci.“
Základ poválečné nabídky společnosti Laurin & Klement tvořila osvědčená modelová řada S, vyrobená v letech 1911 - 1925 ve více než 2000 kusech. Průběžnou modernizaci konstrukce reflektovala označení sérií jako Si, Sl, Sm či So, zdvihový objem čtyřválcového motoru postupně rostl z 1771 na 2413 cm3 , největší rychlost stoupla z asi 50 na 75 km/h, čímž se vůz pasoval do střední třídy. Příkladem je exponát ve sbírkách Škoda Muzea, prostorná verze Si z roku 1918.
V první polovině 20. let sortiment doplnily lidovější modely Laurin & Klement 100 a 105, ještě většího rozšíření se dočkal typ L&K 110. Populární „stodesítky“, po určitou dobu výroby nesoucí loga Laurin & Klement i Škoda, vzniklo v letech 1925-1929 takřka 3000 kusů v celé řadě verzí. Za předchůdce filozofie Simply clever můžeme považovat kombinovanou karoserii, slučující výhody osobního vozu s dvoumístným valníkem o užitečné hmotnosti 500 kg. Snadnou a rychlou záměnouzadního nástavce se užitkové vozidlo, sloužící drobnému živnostníkovi k rozvážce zboží, o víkendu změnilo v plnohodnotný čtyřmístný osobní automobil, jako stvořený k rodinnému výletu.
Konkurenceschopnost mladoboleslavské automobilky významně posílilo spojení s průmyslovým gigantem Škoda v roce 1925 a následné rozsáhlé investice, včetně vybudování moderní továrny s pásovou výrobou. Jejím technologickým nárokům byla přizpůsobena stavebnicová řada modelů Škoda 422, 430, 645 a 860. První číslice v typovém označení vyjadřovala počet válců, dvě zbývající výkon v koních. Typ 422 našel ve složitém období hospodářské krize, letech 1930-1932, více než 3400 zákazníků. Otevřená verze stála v roce 1930 zhruba 33 000 Kč, litr benzinu cca 2,50Kč.
Ovšem průměrný roční plat úředníků tehdy činil 18 000 korun, úřednic pouze 10 000 Kč. K zajímavým prvkům standardní výbavy patřily kvalitní hodiny, natahované v osmidenním cyklu. Na začátku dubna 1933 debutoval zcela nový vůz Škoda 420 Standard, pádná odpověď na hospodářskou krizi. Oproti typu 422 se jeho pohotovostní hmotnost podařilo snížit asi o 250 kg, především díky nahrazení žebřinového rámu podvozku centrálním trubkovým nosníkem. Zdvihový objem čtyřdobého čtyřválce 995 cm3 umožnil naplno využít daňových výhod, výkon činil 14,7 kW, spotřeba paliva asi 8 litrů na 100 km a cena 29 800 Kč.
Škoda 420 Standard předznamenala mimořádně oblíbenou modelovou řadu Popular, vyráběnou od roku 1934 a pro značku Škoda razantní nárůst odbytu na československém trhu i v zahraničí. V období 1934 - 1938 vzniklo více než 13 000 vozů Škoda Popular různých provedení. Společně s větším modelem Rapid tvořily hlavní pilíře úspěchu značky Škoda pod vedení dr. Karla Hrdličky a jejich progresivní konstrukce se stala solidním základem poválečné produkce. Vyvrcholením snahy o skutečně lidový vůz se stala Škoda Popular 995, typ 937, pro svoji cenu 17 300 korun trefně přezdívaný „Liduška“. Vývoj a příprava jeho výroby se kryly se závěrečným obdobím první československé republiky, debutoval na sklonku roku 1938.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?