Elon Musk se přepočítal. Proč musí zaplatit 20 milionů a končí ve správní radě Tesly?

Elon Musk (Wikimedia/Nasa/Public Domain)
Elon Musk (Wikimedia/Nasa/Public Domain), foto: wikimedia.org
ČTK , AutoRoad.cz 30. září 2018 11:30
Sdílej:

Washington - Americký výrobce elektrických aut Tesla a jeho generální ředitel Elon Musk se dohodli na urovnání s americkou Komisí pro cenné papíry a burzy (SEC) kvůli Muskovu tweetu z počátku srpna, ve kterém informoval o možném stažení podniku z burzy. Tesla i Musk podle urovnání každý zaplatí 20 milionů USD (443,5 milionu Kč) a Musk musí odstoupit z funkce předsedy správní rady, zůstane však generálním ředitelem. Informovala o tom SEC.

Musk na počátku srpna překvapil finanční trhy, když na svém twitterovém účtu napsal, že uvažuje o převzetí Tesly a stažení jejích akcií z veřejného obchodování. Dodal, že má pro svůj záměr zajištěno financování a za každou akcii podniku by nabídl 420 dolarů. Později však uvedl, že s potenciálními investory stále jedná a že žádná dohoda zatím uzavřena nebyla. Musk má na twitteru 22 milionů přívrženců.

SEC ve čtvrtek podala žalobu, ve které uvedla, že výrok o převzetí Tesly a stažení akcií neměl žádný skutečný podklad, byl nepravdivý a zavádějící a vedl k chaosu na burze a poškodil investory.

Musk nyní musí odstoupit z funkce předsedy správní rady Tesly do 45 dní a nemůže být znovu zvolen do této funkce v příštích třech letech. Tesla bude muset do své rady jmenovat dva nezávislé ředitele. SEC původně požadovala, aby Musk odstoupil z vedení firmy a bylo mu zakázáno zastávat vysokou funkci nejen v čele Tesly, ale i v čele jiné veřejně obchodované společnosti. Podle mnoha investorů by odchod Muska z Tesly byl katastrofou pro ztrátového výrobce elektrických aut.

Firmu Tesla SEC obvinila z nedostatečných kontrol a postupů pro zveřejňování Muskových tweetů. Firma podle komise nemá žádné postupy, jak určit, zda Muskovy tweety obsahují informace, které musí být zveřejněny ve firemních prohlášeních pro burzu, nebo zda obsahují úplné a přesné informace.

Musk ani Tesla v rámci urovnání nepřiznali ani nepopřeli zjištění SEC, napsala agentura Reuters.

Cena akcií Tesly se v pátek v reakci na žalobu propadla o téměř 14 procent. Zaznamenala tak nejprudší jednodenní pokles za téměř pět let. Tržní hodnota Tesly se v důsledku tohoto poklesu snížila o zhruba sedm miliard dolarů.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.