Čeští milovníci automobilové historie a především francouzské značky Peugeot na uplynulý víkend dozajista jen tak nezapomenou. Do Prahy se totiž poprvé v historii sjeli členové klubu L’Aventure Peugeot, aby zde v rámci svého tradičního srazu absolvovali nabitý víkendový program, který slavnostně vyvrcholil v neděli odpoledne v Plzeňském pivovaru.
Prestižní mezinárodní sraz International L’Aventure Peugeot Meeting, který sdružuje majitele veteránů značky Peugeot nejen z Evropy, ale z celého světa, zavítal poprvé do České republiky, aby zde během tří dnů potěšil všechny milovníky historie této francouzské značky s mimořádně bohatou tradicí. Asociace se těší podpoře nejen samotné automobilky, ale přímo i rodiny Peugeot, díky čemuž je startovní pole vždy plné vysoce kvalitních veteránů.
Po pátečním příjezdu a registraci v pražském hotelu Pyramida čekalo na všechny účastníky, mezi kterými bylo i osm českých posádek, večerní slavnostní setkání s představením programu následujících dvou dní. V soboru ráno pak odstartoval nejstarší vůz Peugeot 172 M z roku 1928 na krátký prolog, který končil na pražském Dvořákově nábřeží. Na stejné místo dorazila i zbývající osmdesátka vozů a veškeré Peugeoty zde byly více než dvě hodiny vystaveny pro velké množství diváků, které akce přilákala. Následující etapa, do které se startovalo od 11:30, přivedla vozy přes Velkou Chuchli zpět do hotelu Pyramida. Po obědě se týmy v půlminutových intervalech vydaly z Prahy přes krásné křivoklátské lesy a silnice na zámek Zbiroh. Na trase si mohl každý řidič a spolujezdec vyzkoušet svou souhru při testu přesnosti, v kterém se měřil průjezd vozu definovaným úsekem s přesností na setiny sekundy. Nejúspěšnější byl Jacques Marchand (FR) s Peugeotem 406 Coupé, který měl odchylku od předem stanoveného času pouze 5 setin sekundy.
Přímo na nádvoří zámku Zbiroh pak byla po dojezdu vystavena většina z 21 veteránů, které se přihlásily do soutěže elegance, a byl mezi nimi i jediný motocykl ve startovním poli – Peugeot P105 z roku 1929 hrdého českého majitele.
Kvůli vrtochům počasí bylo bohužel nutné přesunout samotné hodnocení vozů odbornou pětičlennou porotou, v níž byl kromě českého zástupce Františka Vahaly z řad organizátorů rallye také tuzemský ředitel značek Peugeot, Citroën a DS Olivier Parry. Na zámku Zbiroh čekal na účastníky bohatý společenský program včetně vystoupení sólistky pražského Národního divadla Andrey Kalivodové.
V neděli čekala účastníky kratší etapa do Plzně, opět obohacená jedním testem přesnosti. Ten nejlépe zvládla Monika Grandlová (D) se svým Peugeotem 504 Coupé z roku 1973, když měla odchylku pouhé dvě setiny sekundy!
Po dojezdu na nádvoří Plzeňského pivovaru se uskutečnilo odložené hodnocení vozů zařazených do soutěže elegance a následně bylo celé setkání ukončeno při slavnostním vyhlášení. Ceny v Concours d’Elegance si odnesli Eduard Kohout s motocyklem Peugeot P105 (1929), Christian Bottero (FR) s Peugeotem 201 CS (1932) a Michael Kreuz (D) s vozem Peugeot 402 z roku 1937.
Olivier Parry, ředitel značek Peugeot, Citroën a DS v ČR: „Organizace mezinárodního srazu veteránů Peugeot byla pro nás zcela novou zkušeností, nezapomenutelnou událostí i inspirací. Výjimečné vozy a jejich posádky byly ukázkou automobilové vášně, nadčasového designu i radosti z jízdy, tedy hodnot, které má značka Peugeot v genech už od svých počátků. Jsem rád, že jsme se o tento neopakovatelný zážitek mohli podělit se stovkami českých diváků, kteří tuto akci navštívili. Značka Peugeot zde také ukázala svoji sílu: bohatou historii a perspektivní budoucnost, jak naznačují i rekordní prodeje značky v roce 2017 ve světě i v České republice.“
Xavier Créspin, ředitel muzea L’Aventure Peugeot a jeden z účastníků srazu: „Každý rok nabízí asociace L’Aventure Peugeot svým příznivcům pro jejich mezinárodní setkání novou destinaci. Poprvé od prvního srazu v roce 1988 se Česká republika stala hostitelskou zemí. Všech 84 účastníků z 11 zemí se shodlo na tom, že se jim jejich pobyt zde tak líbil, že by se sem s radostí vrátili. Nejprve byli okouzleni Prahou, jedním z nejkrásnějších měst v Evropě, pak si účastníci užívali jízdu krásnou krajinou po malých silnicích, které je dovedly na Zbiroh a do Plzně. Pochvalovali si také skvělou organizaci a hlavně vřelé přijetí, kterého se jim dostalo na každé z etap.“
Asociace Aventure Peugeot byla založena v roce 1982 Pierrem Peugeotem, který chtěl tímto krokem vytvořit příznivé podmínky pro ostatní kluby a organizace, které se věnovaly historii značky Peugeot, a poskytovat jim odpovídající služby. Jeho projekt se v průběhu desetiletí dynamicky rozvíjel nejen díky práci dobrovolníků, ale rovněž s významnou podporou skupiny PSA. V roce 2015 se asociace přejmenovala na Aventure Peugeot Citroën DS, jejím prezidentem je Xavier Peugeot (syn Pierra Peugeota) a tato nezisková organizace se i nadále stará o uchování historického odkazu všech tří značek s cílem představit jej co nejširší veřejnosti. Letošním nejviditelnějším důkazem této snahy je i International L’Aventure Peugeot Meeting konaný v České republice.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.