Během několika posledních týdnů jsem zažívali počasí, které by se bez velkého přehánění dalo označit za tropické. V následujících týdnech bychom se však měli dočkat mírného ochlazení a hlavně tolik očekávaného deště. Spolu s ním však dorazily i bouřky, které jsou na mnoha místech doprovázeny blesky. Co o všem dělat, pokud se v takovou chvíli nacházíte v automobilu.
Že nemá člověk v bouřce stát v otevřeném terénu, ani se schovávat pod stromem, už ví asi každý. Jak je to ovšem v situaci, kdy sedíte v automobilu a počasí kolem vás začne silně připomínat konec světa? Všeobecně převládá názor, že automobil je tím nejbezpečnějším místem, kde se můžete během bouřky nacházet. Ovšem i tohle pravidlo má své výjimky.
Karoserie automobilu, která je ve většině případů tvořená kovem, funguje jako tzv. Faradayova klec, jejímž principem fungování je soustředění elektrického náboje pouze na povrchu vodiče (karoserii), nikoliv uvnitř - tedy v kabině vozidla. Díky tomu by tak měl blesk sjet po karoserii a posádce by se nemělo nic stát.
Za zdůraznění však stojí ono slovo nemělo, neboť to nemusí platit vždy. Jedním problémem mohou být vozy s otevřenou karoserií - kabriolety, u kterých je vlivem chybějící střechy tzv. Faradayova klec narušena. To samé platí i pro automobily, jako je Trabant, jejichž karoserie není tvořena kovy.
Člověk však může být zranitelný i uvnitř klasického automobilu. Základem je totiž nechat zavřená okna a nedotýkat se karoserie. Kromě toho se však nedoporučuje ani sahat na volant nebo na elektrické vybavení. Moderní automobily už by sice měly mít elektroniku chráněnou, ovšem u starších vozidel, kterých je v Česká stále většina, je ochrana elektroniky spekulativní.
Web Weather.com přinesl v červnu roku 2016 rozsáhlý článek na téma automobilů zasažených bleskem, ve kterém uváděl několik případů, kdy ani moderní automobil zásah bezpečně neustál. V jednom případě mělo při zásahu moderního pick-upu bleskem dojít k vyřazení motoru a následnému drobnému požáru v kabině vozidla. Řidič však vyvázl nezraněn.
Další případ zasažení automobilu bleskem, který se odehrál v roce 2015, způsobil opětovné zhasnutí motoru, které však následovalo odpálení airbagů. Řidička tak nakonec skončila s pohmožděnými žebry. V tomto případě však nevíme, v jak starém automobilu seděla. Některé weby také hovoří o policistech, jejichž automobil byl zasažen v momentě, ky komunikovali přes vysílačku. To mělo mít za následek drobná poranění na rukou.
Všeobecně se však nedoporučuje manipulovat s jakoukoliv elektronikou, která je jakkoliv připojena k automobilu. Řeč může být například o GPS navigaci nebo mobilním telefonu na nabíječce. Jako zcela nejbezpečnější způsob jak přečkat bouřku, během které hrozí opravdu vysoké riziko zasažení vašeho automobilu bleskem, uvádí web Weather.com zastavit na krajnici, nechat rozsvícená varovná světa a přečkat s rukami v klíně.
Bezpečnost moderních automobilů si však na vlastní kůži vyzkoušel před lety moderátor Top Gearu Richard Hammond, který se ve speciálním zařízení společnosti Siemens v Německu usadil do Volkswagenu Golf a nechal se zasáhnout výbojem o síle 800 000 voltů, což je poměrně dost. Hammond i Golf přečkali bez úhony, ačkoliv se na přístrojovém štítu automobilu rozsvítily varovné kontrolky ruční brzy a motoru.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.