Zastihla vás bouřka na cestách? Podívejte se, jaká rizika hrozí při zasažení automobilu bleskem

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 1. června 2018, 14:13 Google+

Během několika posledních týdnů jsem zažívali počasí, které by se bez velkého přehánění dalo označit za tropické. V následujících týdnech bychom se však měli dočkat mírného ochlazení a hlavně tolik očekávaného deště. Spolu s ním však dorazily i bouřky, které jsou na mnoha místech doprovázeny blesky. Co o všem dělat, pokud se v takovou chvíli nacházíte v automobilu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Automobil zasažený  výbojem o síle 800 000 V přežil bez problémů

Automobil zasažený výbojem o síle 800 000 V přežil bez problémů | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Že nemá člověk v bouřce stát v otevřeném terénu, ani se schovávat pod stromem, už ví asi každý. Jak je to ovšem v situaci, kdy sedíte v automobilu a počasí kolem vás začne silně připomínat konec světa? Všeobecně převládá názor, že automobil je tím nejbezpečnějším místem, kde se můžete během bouřky nacházet. Ovšem i tohle pravidlo má své výjimky.

Karoserie automobilu, která je ve většině případů tvořená kovem, funguje jako tzv. Faradayova klec, jejímž principem fungování je soustředění elektrického náboje pouze na povrchu vodiče (karoserii), nikoliv uvnitř - tedy v kabině vozidla. Díky tomu by tak měl blesk sjet po karoserii a posádce by se nemělo nic stát.

Za zdůraznění však stojí ono slovo nemělo, neboť to nemusí platit vždy. Jedním problémem mohou být vozy s otevřenou karoserií - kabriolety, u kterých je vlivem chybějící střechy tzv. Faradayova klec narušena. To samé platí i pro automobily, jako je Trabant, jejichž karoserie není tvořena kovy.

Člověk však může být zranitelný i uvnitř klasického automobilu. Základem je totiž nechat zavřená okna a nedotýkat se karoserie. Kromě toho se však nedoporučuje ani sahat na volant nebo na elektrické vybavení. Moderní automobily už by sice měly mít elektroniku chráněnou, ovšem u starších vozidel, kterých je v Česká stále většina, je ochrana elektroniky spekulativní.

Web Weather.com přinesl v červnu roku 2016 rozsáhlý článek na téma automobilů zasažených bleskem, ve kterém uváděl několik případů, kdy ani moderní automobil zásah bezpečně neustál. V jednom případě mělo při zásahu moderního pick-upu bleskem dojít k vyřazení motoru a následnému drobnému požáru v kabině vozidla. Řidič však vyvázl nezraněn.

img-responsive

Prototyp Audi e-tron dostal několik zásahů bleskem | foto: Audi

Další případ zasažení automobilu bleskem, který se odehrál v roce 2015, způsobil opětovné zhasnutí motoru, které však následovalo odpálení airbagů. Řidička tak nakonec skončila s pohmožděnými žebry. V tomto případě však nevíme, v jak starém automobilu seděla. Některé weby také hovoří o policistech, jejichž automobil byl zasažen v momentě, ky komunikovali přes vysílačku. To mělo mít za následek drobná poranění na rukou.

Všeobecně se však nedoporučuje manipulovat s jakoukoliv elektronikou, která je jakkoliv připojena k automobilu. Řeč může být například o GPS navigaci nebo mobilním telefonu na nabíječce. Jako zcela nejbezpečnější způsob jak přečkat bouřku, během které hrozí opravdu vysoké riziko zasažení vašeho automobilu bleskem, uvádí web Weather.com zastavit na krajnici, nechat rozsvícená varovná světa a přečkat s rukami v klíně.

Experiment s automobilem zasaženým bleskem | zdroj: youtube.com

Bezpečnost moderních automobilů si však na vlastní kůži vyzkoušel před lety moderátor Top Gearu Richard Hammond, který se ve speciálním zařízení společnosti Siemens v Německu usadil do Volkswagenu Golf a nechal se zasáhnout výbojem o síle 800 000 voltů, což je poměrně dost. Hammond i Golf přečkali bez úhony, ačkoliv se na přístrojovém štítu automobilu rozsvítily varovné kontrolky ruční brzy a motoru.

Vytisknout

Diskuze: Zastihla vás bouřka na cestách? Podívejte se, jaká rizika hrozí při zasažení automobilu bleskem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Autonomní vozidlo společnosti Waymo

Nastává doba autonomní? Google si objednal 62 000 vozidel, která nepotřebují…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud