Během několika posledních týdnů jsem zažívali počasí, které by se bez velkého přehánění dalo označit za tropické. V následujících týdnech bychom se však měli dočkat mírného ochlazení a hlavně tolik očekávaného deště. Spolu s ním však dorazily i bouřky, které jsou na mnoha místech doprovázeny blesky. Co o všem dělat, pokud se v takovou chvíli nacházíte v automobilu.
Že nemá člověk v bouřce stát v otevřeném terénu, ani se schovávat pod stromem, už ví asi každý. Jak je to ovšem v situaci, kdy sedíte v automobilu a počasí kolem vás začne silně připomínat konec světa? Všeobecně převládá názor, že automobil je tím nejbezpečnějším místem, kde se můžete během bouřky nacházet. Ovšem i tohle pravidlo má své výjimky.
Karoserie automobilu, která je ve většině případů tvořená kovem, funguje jako tzv. Faradayova klec, jejímž principem fungování je soustředění elektrického náboje pouze na povrchu vodiče (karoserii), nikoliv uvnitř - tedy v kabině vozidla. Díky tomu by tak měl blesk sjet po karoserii a posádce by se nemělo nic stát.
Za zdůraznění však stojí ono slovo nemělo, neboť to nemusí platit vždy. Jedním problémem mohou být vozy s otevřenou karoserií - kabriolety, u kterých je vlivem chybějící střechy tzv. Faradayova klec narušena. To samé platí i pro automobily, jako je Trabant, jejichž karoserie není tvořena kovy.
Člověk však může být zranitelný i uvnitř klasického automobilu. Základem je totiž nechat zavřená okna a nedotýkat se karoserie. Kromě toho se však nedoporučuje ani sahat na volant nebo na elektrické vybavení. Moderní automobily už by sice měly mít elektroniku chráněnou, ovšem u starších vozidel, kterých je v Česká stále většina, je ochrana elektroniky spekulativní.
Web Weather.com přinesl v červnu roku 2016 rozsáhlý článek na téma automobilů zasažených bleskem, ve kterém uváděl několik případů, kdy ani moderní automobil zásah bezpečně neustál. V jednom případě mělo při zásahu moderního pick-upu bleskem dojít k vyřazení motoru a následnému drobnému požáru v kabině vozidla. Řidič však vyvázl nezraněn.
Další případ zasažení automobilu bleskem, který se odehrál v roce 2015, způsobil opětovné zhasnutí motoru, které však následovalo odpálení airbagů. Řidička tak nakonec skončila s pohmožděnými žebry. V tomto případě však nevíme, v jak starém automobilu seděla. Některé weby také hovoří o policistech, jejichž automobil byl zasažen v momentě, ky komunikovali přes vysílačku. To mělo mít za následek drobná poranění na rukou.
Všeobecně se však nedoporučuje manipulovat s jakoukoliv elektronikou, která je jakkoliv připojena k automobilu. Řeč může být například o GPS navigaci nebo mobilním telefonu na nabíječce. Jako zcela nejbezpečnější způsob jak přečkat bouřku, během které hrozí opravdu vysoké riziko zasažení vašeho automobilu bleskem, uvádí web Weather.com zastavit na krajnici, nechat rozsvícená varovná světa a přečkat s rukami v klíně.
Bezpečnost moderních automobilů si však na vlastní kůži vyzkoušel před lety moderátor Top Gearu Richard Hammond, který se ve speciálním zařízení společnosti Siemens v Německu usadil do Volkswagenu Golf a nechal se zasáhnout výbojem o síle 800 000 voltů, což je poměrně dost. Hammond i Golf přečkali bez úhony, ačkoliv se na přístrojovém štítu automobilu rozsvítily varovné kontrolky ruční brzy a motoru.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.