Československo patřilo v předválečném období i za minulého režimu k zemím, které se mohly pochlubit značně rozvinutým zbrojním průmyslem. Jedním z pozoruhodných úspěchů byla v sedmdesátých letech i samohybná houfnice DANA, která dodnes figuruje ve výzbroji několika států světa. Na dnešní poměry už se ale jedná o poměrně zastaralý stroj, který však na Slovensku dokázali vyvinout do podoby, které si se zájmem všímají i zahraniční média.
V sedmdesátých letech byla samohybná houfnice DANA svým způsobem světovou raritou. Její kanon ráže 152 mm patřil ke standardům států varšavské smlouvy, ovšem svým kolovým podvozkem a automatizovaným nabíjecím mechanismem se řadila k velice pokrokovým strojům.
Většina tehdejších samohybných houfnic spoléhala na pásové podvozky, které jim umožňovaly lepší pohyb v náročném terénu. Tatrovácký podvozek Dany však nezůstával v terénu příliš pozadu a navíc dokázal vyvinout podstatně vyšší rychlost, což zvyšovalo mobilitu a rychlost nasazení celého kompletu. Celkem bylo vyrobeno přes 670 kusů, z nichž řada zamířila na export do Polska, Libye nebo Sovětského svazu, který Dany po rozpadu předal do služby Rumunsku nebo Ázerbájdžánu, kde stále slouží.
Po rozpadu Československa se však DANA dala označit spíše za slovenskou zbraň, neboť zde sídlily výrobní závody. Toho Slovensko využilo a po získání nezávislosti ve vývoji Dany pokračovalo. Jejím nástupcem se stala Zuzana, která disponovala 155 mm kanonem, který na rozdíl od Dany odpovídá standardům NATO. Zuzana pak kromě Slovenska našla uplatnění i na Kypru.
Vývoj samohybných houfnic na Slovensku tím ale neskončil, což se potvrdil příchod modernizované houfnice Zuzana 2, kterou slovenská armáda testovala již od roku 2014 a 23. května 2018 potvrdila zařazení prvních 25 kusů houfnice Zuzana 2 do služby.
Tím na sebe Zuzana 2 upoutala pozornost zahraničních médií, mezi nimiž nechyběl ani web War is Boring, podle kterého se Zuzana 2 navzdory svému zvláštnímu vzhledu, obrovským rozměrům a vysoké váze může řadit mezi nejschopnější samohybné houfnice světa.
Pokud se podíváte na Zuzanu 2 z profilu, pravděpodobně vám bude připomínat československou Danu. Při čelním pohledu by vám však její modifikovaná kabina s ochranou skel mohla připomínat stroje ze Star Wars. Redaktoři War is Boring však její vzhled přirovnávají spíše ke stavebnímu stroji - a jeřáb by i docela seděl.
Pokud se ale na Zuzanu 2 podíváme seriozněji, pak zjistíme, že její bojová hmotnost dosahuje 32 tun, což je o 4,5 tuny více, než kolik váží hlavní americká samohybná houfnice Paladin. Díky kolovému podvozku však Zuzana 2 překonává Paladina v maximální rychlosti o 24 km/h (max. rychlost: 80 km/h) i v akčním rádiu, který má Zuzana o cca 251 km vyšší (celkový akční rádius: 600 km).
Stejně jako první generace Zuzana, i Zuzana 2 je vybavena 155 milimetrovým dělem, které odpovídá standardům NATO. Díky pokročilé automatizaci nabíjení se však posádka zmenšila ze čtyř mužů na tři. Maximální dostřel činí 41 km (se střelou ERFB-BB) a kadence palby v automatickém režimu je 6 výstřelů v první minutě, 16 výstřelů za 3 minuty. Při ručním nabíjení se rychlost omezí na 2 výstřely za minutu. V nabíjecím dopravníku nese Zuzana 2 celkem 40 střel a 40 prachových náplní.
Jednou z největších a nejdůležitějších schopností Zuzany 2, díky kterým se podle webu WarIsBoring řadí k nejpokročilejším dělostřeleckým systémům světa, je schopnost střelby tzv. salvovým efektem MRSI - tedy "Multiple-round simultaneous impact." Díky téhle schopnosti je Zuzana 2 schopna vypálit rychle za sebou několik ran v různých trajektoriích, které dopadnou na stejné místo ve stejnou dobu.
Zařazení Zuzany 2 do výzbroje je dalším krokem slovenské armády k vybudování modernizované mechanizované brigády, která bude schopna rychle reagovat na jakékoliv ohrožení ať už Slovenska, nebo jiného státu NATO. Slovenská armáda, stejně jako čeká, je však stále z velké části vybavena těžkou technikou z dob Varšavské smlouvy, jako jsou tanky T-72 nebo obrněná vozidla BVP-1 a 2. Nedávno však došlo k zařazení do výzbroje i nových finských bojových vozidel Patria, na jejichž vývoji se Slovenskou podílelo.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.