Československo patřilo v předválečném období i za minulého režimu k zemím, které se mohly pochlubit značně rozvinutým zbrojním průmyslem. Jedním z pozoruhodných úspěchů byla v sedmdesátých letech i samohybná houfnice DANA, která dodnes figuruje ve výzbroji několika států světa. Na dnešní poměry už se ale jedná o poměrně zastaralý stroj, který však na Slovensku dokázali vyvinout do podoby, které si se zájmem všímají i zahraniční média.
V sedmdesátých letech byla samohybná houfnice DANA svým způsobem světovou raritou. Její kanon ráže 152 mm patřil ke standardům států varšavské smlouvy, ovšem svým kolovým podvozkem a automatizovaným nabíjecím mechanismem se řadila k velice pokrokovým strojům.
Většina tehdejších samohybných houfnic spoléhala na pásové podvozky, které jim umožňovaly lepší pohyb v náročném terénu. Tatrovácký podvozek Dany však nezůstával v terénu příliš pozadu a navíc dokázal vyvinout podstatně vyšší rychlost, což zvyšovalo mobilitu a rychlost nasazení celého kompletu. Celkem bylo vyrobeno přes 670 kusů, z nichž řada zamířila na export do Polska, Libye nebo Sovětského svazu, který Dany po rozpadu předal do služby Rumunsku nebo Ázerbájdžánu, kde stále slouží.
Po rozpadu Československa se však DANA dala označit spíše za slovenskou zbraň, neboť zde sídlily výrobní závody. Toho Slovensko využilo a po získání nezávislosti ve vývoji Dany pokračovalo. Jejím nástupcem se stala Zuzana, která disponovala 155 mm kanonem, který na rozdíl od Dany odpovídá standardům NATO. Zuzana pak kromě Slovenska našla uplatnění i na Kypru.
Vývoj samohybných houfnic na Slovensku tím ale neskončil, což se potvrdil příchod modernizované houfnice Zuzana 2, kterou slovenská armáda testovala již od roku 2014 a 23. května 2018 potvrdila zařazení prvních 25 kusů houfnice Zuzana 2 do služby.
Tím na sebe Zuzana 2 upoutala pozornost zahraničních médií, mezi nimiž nechyběl ani web War is Boring, podle kterého se Zuzana 2 navzdory svému zvláštnímu vzhledu, obrovským rozměrům a vysoké váze může řadit mezi nejschopnější samohybné houfnice světa.
Pokud se podíváte na Zuzanu 2 z profilu, pravděpodobně vám bude připomínat československou Danu. Při čelním pohledu by vám však její modifikovaná kabina s ochranou skel mohla připomínat stroje ze Star Wars. Redaktoři War is Boring však její vzhled přirovnávají spíše ke stavebnímu stroji - a jeřáb by i docela seděl.
Pokud se ale na Zuzanu 2 podíváme seriozněji, pak zjistíme, že její bojová hmotnost dosahuje 32 tun, což je o 4,5 tuny více, než kolik váží hlavní americká samohybná houfnice Paladin. Díky kolovému podvozku však Zuzana 2 překonává Paladina v maximální rychlosti o 24 km/h (max. rychlost: 80 km/h) i v akčním rádiu, který má Zuzana o cca 251 km vyšší (celkový akční rádius: 600 km).
Stejně jako první generace Zuzana, i Zuzana 2 je vybavena 155 milimetrovým dělem, které odpovídá standardům NATO. Díky pokročilé automatizaci nabíjení se však posádka zmenšila ze čtyř mužů na tři. Maximální dostřel činí 41 km (se střelou ERFB-BB) a kadence palby v automatickém režimu je 6 výstřelů v první minutě, 16 výstřelů za 3 minuty. Při ručním nabíjení se rychlost omezí na 2 výstřely za minutu. V nabíjecím dopravníku nese Zuzana 2 celkem 40 střel a 40 prachových náplní.
Jednou z největších a nejdůležitějších schopností Zuzany 2, díky kterým se podle webu WarIsBoring řadí k nejpokročilejším dělostřeleckým systémům světa, je schopnost střelby tzv. salvovým efektem MRSI - tedy "Multiple-round simultaneous impact." Díky téhle schopnosti je Zuzana 2 schopna vypálit rychle za sebou několik ran v různých trajektoriích, které dopadnou na stejné místo ve stejnou dobu.
Zařazení Zuzany 2 do výzbroje je dalším krokem slovenské armády k vybudování modernizované mechanizované brigády, která bude schopna rychle reagovat na jakékoliv ohrožení ať už Slovenska, nebo jiného státu NATO. Slovenská armáda, stejně jako čeká, je však stále z velké části vybavena těžkou technikou z dob Varšavské smlouvy, jako jsou tanky T-72 nebo obrněná vozidla BVP-1 a 2. Nedávno však došlo k zařazení do výzbroje i nových finských bojových vozidel Patria, na jejichž vývoji se Slovenskou podílelo.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.