Československo patřilo v předválečném období i za minulého režimu k zemím, které se mohly pochlubit značně rozvinutým zbrojním průmyslem. Jedním z pozoruhodných úspěchů byla v sedmdesátých letech i samohybná houfnice DANA, která dodnes figuruje ve výzbroji několika států světa. Na dnešní poměry už se ale jedná o poměrně zastaralý stroj, který však na Slovensku dokázali vyvinout do podoby, které si se zájmem všímají i zahraniční média.
V sedmdesátých letech byla samohybná houfnice DANA svým způsobem světovou raritou. Její kanon ráže 152 mm patřil ke standardům států varšavské smlouvy, ovšem svým kolovým podvozkem a automatizovaným nabíjecím mechanismem se řadila k velice pokrokovým strojům.
Většina tehdejších samohybných houfnic spoléhala na pásové podvozky, které jim umožňovaly lepší pohyb v náročném terénu. Tatrovácký podvozek Dany však nezůstával v terénu příliš pozadu a navíc dokázal vyvinout podstatně vyšší rychlost, což zvyšovalo mobilitu a rychlost nasazení celého kompletu. Celkem bylo vyrobeno přes 670 kusů, z nichž řada zamířila na export do Polska, Libye nebo Sovětského svazu, který Dany po rozpadu předal do služby Rumunsku nebo Ázerbájdžánu, kde stále slouží.
Po rozpadu Československa se však DANA dala označit spíše za slovenskou zbraň, neboť zde sídlily výrobní závody. Toho Slovensko využilo a po získání nezávislosti ve vývoji Dany pokračovalo. Jejím nástupcem se stala Zuzana, která disponovala 155 mm kanonem, který na rozdíl od Dany odpovídá standardům NATO. Zuzana pak kromě Slovenska našla uplatnění i na Kypru.
Vývoj samohybných houfnic na Slovensku tím ale neskončil, což se potvrdil příchod modernizované houfnice Zuzana 2, kterou slovenská armáda testovala již od roku 2014 a 23. května 2018 potvrdila zařazení prvních 25 kusů houfnice Zuzana 2 do služby.
Tím na sebe Zuzana 2 upoutala pozornost zahraničních médií, mezi nimiž nechyběl ani web War is Boring, podle kterého se Zuzana 2 navzdory svému zvláštnímu vzhledu, obrovským rozměrům a vysoké váze může řadit mezi nejschopnější samohybné houfnice světa.
Pokud se podíváte na Zuzanu 2 z profilu, pravděpodobně vám bude připomínat československou Danu. Při čelním pohledu by vám však její modifikovaná kabina s ochranou skel mohla připomínat stroje ze Star Wars. Redaktoři War is Boring však její vzhled přirovnávají spíše ke stavebnímu stroji - a jeřáb by i docela seděl.
Pokud se ale na Zuzanu 2 podíváme seriozněji, pak zjistíme, že její bojová hmotnost dosahuje 32 tun, což je o 4,5 tuny více, než kolik váží hlavní americká samohybná houfnice Paladin. Díky kolovému podvozku však Zuzana 2 překonává Paladina v maximální rychlosti o 24 km/h (max. rychlost: 80 km/h) i v akčním rádiu, který má Zuzana o cca 251 km vyšší (celkový akční rádius: 600 km).
Stejně jako první generace Zuzana, i Zuzana 2 je vybavena 155 milimetrovým dělem, které odpovídá standardům NATO. Díky pokročilé automatizaci nabíjení se však posádka zmenšila ze čtyř mužů na tři. Maximální dostřel činí 41 km (se střelou ERFB-BB) a kadence palby v automatickém režimu je 6 výstřelů v první minutě, 16 výstřelů za 3 minuty. Při ručním nabíjení se rychlost omezí na 2 výstřely za minutu. V nabíjecím dopravníku nese Zuzana 2 celkem 40 střel a 40 prachových náplní.
Jednou z největších a nejdůležitějších schopností Zuzany 2, díky kterým se podle webu WarIsBoring řadí k nejpokročilejším dělostřeleckým systémům světa, je schopnost střelby tzv. salvovým efektem MRSI - tedy "Multiple-round simultaneous impact." Díky téhle schopnosti je Zuzana 2 schopna vypálit rychle za sebou několik ran v různých trajektoriích, které dopadnou na stejné místo ve stejnou dobu.
Zařazení Zuzany 2 do výzbroje je dalším krokem slovenské armády k vybudování modernizované mechanizované brigády, která bude schopna rychle reagovat na jakékoliv ohrožení ať už Slovenska, nebo jiného státu NATO. Slovenská armáda, stejně jako čeká, je však stále z velké části vybavena těžkou technikou z dob Varšavské smlouvy, jako jsou tanky T-72 nebo obrněná vozidla BVP-1 a 2. Nedávno však došlo k zařazení do výzbroje i nových finských bojových vozidel Patria, na jejichž vývoji se Slovenskou podílelo.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.