V posledních týdnech se sice rozebíralo několik nehod elektromobilů Tesla, které vyšetřovatelé zprvu přičítaly systému Tesla Autopilot. Následně se však ukázalo, že za většinu nehod mohou uživatelé svým ignorováním zásad bezpečného užívání tohoto systému. Povzbudivou zprávou však je, že většina lidí vyvázla zdravá.
Už jen to dokazuje, že konstrukce elektromobilů Tesla je řešena především s ohledem na bezpečnost posádky. O tom ostatně svědčí nedávná prohlášení vztahující se k nebezpečí požáru baterií, které se mohou vznítit v případě poškození. Technici Tesly totiž navrhli uložení baterií tak, aby posádka vozu měla v případě požáru dostatek času k opuštění kabiny.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Ostatně i samotné kabiny vykazují v testech velice slušné výsledky a řada z nás si možná ještě živě pamatuje na první crash testy Modelu 3, během kterých karoserie vozu předvedl naprosto vzornou tuhost a bez problémů a výraznějších deformací dokázala uchránit prostor posádky.
Pojďme se teď ale podívat na starší elektrické SUV Tesla Model X, které má však stále co nabídnout. Agentura NHTSA totiž v nedávné době tohle SUVčko podrobila sérii náročných testů, na jejichž konci byl Model X označen nejbezpečnějším SUV světa. Tím se samozřejmě automobilka nezapomněla pochlubit na svém Twitterovém účtu, kde také zdůraznila, že podle NHTSA má Model X nejnižší riziko převrácení na střechu ze všech SUV.
Něco takového však čistě z pohledu fyziky není překvapením. Tesla Model X má totiž díky těžkým bateriím těžiště umístěné velice nízko, díky čemuž pracuje gravitace v případě naklonění vždy pro Teslu. Ostatně váha baterií se pohybuje v rozmezí 544 až 635 kilogramů, což představuje téměř čtvrtinu celkové váhy.
Model X is the first and only SUV to achieve a NHTSA 5-Star safety rating in every category and subcategory, with the lowest probability of rollover and overall injury of any SUV pic.twitter.com/V0f8ljeIBp
— Tesla (@Tesla) 20. května 2018
O velmi obtížném převrácení Modelu X se spekuluje již delší dobu, ovšem až video z laboratorních podmínek jasně ukazuje, jak náročné by něco takového bylo. I díky tomu si Tesla zasloužila označení „Nejbezpečnější SUV" a současně se stala prvním vozem své kategorie, který dostal v každé kategorii pět hvězdiček.
Připomínáme však, že laboratorní podmínky a reálný svět jsou zcela odlišné věci. Venku na silnicích se může stát celá řada nepředvídatelných událostí, které Teslu nakonec mohou převrátit. Doufáme však, že tohle nebude nikdo zjišťovat.