Tesla je mnohými vnímána jen jako společnost vyrábějící futuristické elektromobily, jejíž existence na trhu je vzhledem k dlouhodobě trvajícím finančním potížím značně nejistá. Je to ale škoda, neboť Tesla by měla být současně vnímána jako jedna z nejpokrokovějších automobilek co se bezpečnosti týče. Ostatně přesvědčte se sami.
V posledních týdnech se sice rozebíralo několik nehod elektromobilů Tesla, které vyšetřovatelé zprvu přičítaly systému Tesla Autopilot. Následně se však ukázalo, že za většinu nehod mohou uživatelé svým ignorováním zásad bezpečného užívání tohoto systému. Povzbudivou zprávou však je, že většina lidí vyvázla zdravá.
Už jen to dokazuje, že konstrukce elektromobilů Tesla je řešena především s ohledem na bezpečnost posádky. O tom ostatně svědčí nedávná prohlášení vztahující se k nebezpečí požáru baterií, které se mohou vznítit v případě poškození. Technici Tesly totiž navrhli uložení baterií tak, aby posádka vozu měla v případě požáru dostatek času k opuštění kabiny.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Ostatně i samotné kabiny vykazují v testech velice slušné výsledky a řada z nás si možná ještě živě pamatuje na první crash testy Modelu 3, během kterých karoserie vozu předvedl naprosto vzornou tuhost a bez problémů a výraznějších deformací dokázala uchránit prostor posádky.
Pojďme se teď ale podívat na starší elektrické SUV Tesla Model X, které má však stále co nabídnout. Agentura NHTSA totiž v nedávné době tohle SUVčko podrobila sérii náročných testů, na jejichž konci byl Model X označen nejbezpečnějším SUV světa. Tím se samozřejmě automobilka nezapomněla pochlubit na svém Twitterovém účtu, kde také zdůraznila, že podle NHTSA má Model X nejnižší riziko převrácení na střechu ze všech SUV.
Něco takového však čistě z pohledu fyziky není překvapením. Tesla Model X má totiž díky těžkým bateriím těžiště umístěné velice nízko, díky čemuž pracuje gravitace v případě naklonění vždy pro Teslu. Ostatně váha baterií se pohybuje v rozmezí 544 až 635 kilogramů, což představuje téměř čtvrtinu celkové váhy.
Model X is the first and only SUV to achieve a NHTSA 5-Star safety rating in every category and subcategory, with the lowest probability of rollover and overall injury of any SUV pic.twitter.com/V0f8ljeIBp
— Tesla (@Tesla) 20. května 2018
O velmi obtížném převrácení Modelu X se spekuluje již delší dobu, ovšem až video z laboratorních podmínek jasně ukazuje, jak náročné by něco takového bylo. I díky tomu si Tesla zasloužila označení „Nejbezpečnější SUV" a současně se stala prvním vozem své kategorie, který dostal v každé kategorii pět hvězdiček.
Připomínáme však, že laboratorní podmínky a reálný svět jsou zcela odlišné věci. Venku na silnicích se může stát celá řada nepředvídatelných událostí, které Teslu nakonec mohou převrátit. Doufáme však, že tohle nebude nikdo zjišťovat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.