Tesla je mnohými vnímána jen jako společnost vyrábějící futuristické elektromobily, jejíž existence na trhu je vzhledem k dlouhodobě trvajícím finančním potížím značně nejistá. Je to ale škoda, neboť Tesla by měla být současně vnímána jako jedna z nejpokrokovějších automobilek co se bezpečnosti týče. Ostatně přesvědčte se sami.
V posledních týdnech se sice rozebíralo několik nehod elektromobilů Tesla, které vyšetřovatelé zprvu přičítaly systému Tesla Autopilot. Následně se však ukázalo, že za většinu nehod mohou uživatelé svým ignorováním zásad bezpečného užívání tohoto systému. Povzbudivou zprávou však je, že většina lidí vyvázla zdravá.
Už jen to dokazuje, že konstrukce elektromobilů Tesla je řešena především s ohledem na bezpečnost posádky. O tom ostatně svědčí nedávná prohlášení vztahující se k nebezpečí požáru baterií, které se mohou vznítit v případě poškození. Technici Tesly totiž navrhli uložení baterií tak, aby posádka vozu měla v případě požáru dostatek času k opuštění kabiny.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Ostatně i samotné kabiny vykazují v testech velice slušné výsledky a řada z nás si možná ještě živě pamatuje na první crash testy Modelu 3, během kterých karoserie vozu předvedl naprosto vzornou tuhost a bez problémů a výraznějších deformací dokázala uchránit prostor posádky.
Pojďme se teď ale podívat na starší elektrické SUV Tesla Model X, které má však stále co nabídnout. Agentura NHTSA totiž v nedávné době tohle SUVčko podrobila sérii náročných testů, na jejichž konci byl Model X označen nejbezpečnějším SUV světa. Tím se samozřejmě automobilka nezapomněla pochlubit na svém Twitterovém účtu, kde také zdůraznila, že podle NHTSA má Model X nejnižší riziko převrácení na střechu ze všech SUV.
Něco takového však čistě z pohledu fyziky není překvapením. Tesla Model X má totiž díky těžkým bateriím těžiště umístěné velice nízko, díky čemuž pracuje gravitace v případě naklonění vždy pro Teslu. Ostatně váha baterií se pohybuje v rozmezí 544 až 635 kilogramů, což představuje téměř čtvrtinu celkové váhy.
Model X is the first and only SUV to achieve a NHTSA 5-Star safety rating in every category and subcategory, with the lowest probability of rollover and overall injury of any SUV pic.twitter.com/V0f8ljeIBp
— Tesla (@Tesla) 20. května 2018
O velmi obtížném převrácení Modelu X se spekuluje již delší dobu, ovšem až video z laboratorních podmínek jasně ukazuje, jak náročné by něco takového bylo. I díky tomu si Tesla zasloužila označení „Nejbezpečnější SUV" a současně se stala prvním vozem své kategorie, který dostal v každé kategorii pět hvězdiček.
Připomínáme však, že laboratorní podmínky a reálný svět jsou zcela odlišné věci. Venku na silnicích se může stát celá řada nepředvídatelných událostí, které Teslu nakonec mohou převrátit. Doufáme však, že tohle nebude nikdo zjišťovat.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.