Mít možnost pořídit si nové auto je radost. Pokud však pomineme fakt, že jen samotnou koupí náš automobil ztratil na hodnotě. Ano, u "obyčejných" lidí a "obyčejných" automobilů je pokles hodnoty během prvních let důvodem ke smutku. Výjimku mohou tvořit některá výjimečná auta, jenže, která to mohou být? A jak je dobře pořídit?
Nemusíte chtít zrovna zbohatnou - téměř každý automobilista by chtěl po odsloužených letech prodat svůj vůz s co nejmenší ztrátou. Jenže běžným lidem musí auto především sloužit, a tak jejich cena díky opotřebení přirozeně klesá. Klíč na dobrý kup však neexistuje. Nelze přesně určitě o který typ automobilu by mohl být za 10-20 let zájem, a pokud už se přeci jen nějaký automobil projeví jako sběratelsky zajímavý, jeho cena začne okamžitě extrémně růst. Jako tomu bylo například u BMW M1, když automobilka oznámila ukončení jeho výroby.
Říkáte si, že tohle nebyl zrovna ideální příklad? Dobře. Představte si, že by vám někdo na konci minulého století řekl: "Tak, teď si tu vaši "škodověnku" zagarážujte, nejezděte s ní, dobře se o ní starejte a uvidíte, jak se po ní za 20-30 let lidi utlučou." Ano, koho by tehdy napadlo, že stále pojízdné stroje musely na ekologickou likvidaci, neboť se z nich díky eko poplatkům stalo nezajímavé zboží. Jenže, chyba lávky. Uteklo pár let a z nezajímavého zboží se stal sběratelský unikát, jehož cena bude už jen narůstat.
No ale, nyní trochu z jiného soudku. Řeč totiž přijde na vozy nové a řekněme upřímně, vozy výjimečné:
Honda Civic Type R
Nový model Honda Civic Type R dokazuje pokrevní příbuznost s vysoce výkonnými hatchbacky Honda a je nejrychlejším vozem s největším zrychlením ve své třídě. Tento model byl technicky vypracován tak, aby přinášel co nejatraktivnější dynamiku v segmentu hatchbacků – na silnici i na závodní dráze. Má lehkou a velmi tuhou karoserii, nízké těžiště a propracovaný systém dvojitého zavěšení přední nápravy s pružící a tlumicí jednotkou, což snižuje přenos točivého momentu do řízení a usnadňuje extrémní zatáčení.
Nový vůz Honda Civic Type R je poháněn 2,0-litrovým motorem VTEC TURBO, který nabízí maximální výkon 320 HP při 6 500 ot./min. a maximální točivý moment 400 Nm při 2 500 až 4 500 ot./min. Vůz dosahuje maximální rychlost 272 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy.
Kia Stinger GT
Jakmile se Kia Stinger GT ukázala světu, okamžitě na sebe strhla ohromnou pozornost. Tento prémiový sedan korejské automobilky zvládne konkurovat evropským rivalům nejen vzhledem a výkony, ale pravděpodobně i zábavou za volantem.
"Jednoznačný zájem o nejvyšší specifikaci nás velmi těší a ukazuje, že zákazníci dokážou ocenit naši odvahu jít proti převládajícímu proudu a vytvořit i v dnešní době auto pro čistou radost z jízdy,“ říká Kateřina Jouglíčková, PR Manager společnosti KIA MOTORS CZECH.
Výjimečné charisma gran turisma Kia Stinger potvrzují i jeho dosavadní úspěchy v průběžném hlasování o auto roku ve světě i v České republice. Stinger se probojoval současně do finále soutěží o Severoamerické auto roku 2018 a Evropské auto roku 2018.
Lexus LC 500
Nejen že se jedná o nádherný vůz s vysokou cenovkou a poctivým atmosférickým motorem, LC500 navíc symbolizuje novou éru automobilky Lexus. Těžko byste hledali v dané cenové kategorii podobně propracovaný vůz, a to jak z hlediska křivek a designu, tak i celkové aerodynamiky. Lexus LC500 jako by z oka vypadl svému koncepčnímu předchůdci LF-LC, což je velice ojedinělé - a my jsme za to rádi.
Jeho tvary jsou prostě dokonalé. LC500 s sebou nese označení 2+2 které napovídá, že i když disponuje zadními sedadly, sedět se na nich opravdu nedá. O to ale v tomhle případě vůbec nejde - máme tu dokonalý vůz kategorie GT, tedy vůz určený na pohodlné překonávání velkých vzdáleností vysokou rychlostí.
Zajímají vás čísla? Pak vězte nevězte - plynový pedál posílá na zadní kola 351 kW, tedy necelých 500 koní (477) a 540 Nm. točivého momentu. S takovými čísly nikoho nepřekvapí zrychlení z 0 na 100 km/h za 4 vteřiny a maximální rychlost, která je pro bezpečnost všech omezena na 250 km/h. Silný motor, úžasný zvuk a cenovka začínající na hranici 2,8 milionu, to je Lexus LC 500.
Audi RS3
Díky nejvýkonnějšímu sériově vyráběnému pětiválcovému motoru na světě, který se může pochlubit silou 400 koní (294 kW) a maximálním točivým momentem 480 Nm, vystřelí nové Audi RS 3 Sportback ze stání do rychlosti 100 km/h během pouhých 4,1 vteřin.
K vyšší dynamice a ještě nekompromisnější jízdě již ve standardu společně přispívají pohon všech kol quattro a sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Variabilní rozdělování hnacího momentu mezi nápravy znamená, že čím sportovnějším způsobem řidič řídí, tím rychleji a častěji je velká část točivého momentu přenášena na zadní nápravu. Rozchod kol je o 20 mm širší než u výchozího modelu A3 Sportback, čemuž odpovídají i výrazně rozšířené podběhy kol.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Jeep Grand Cherokee je skutečně úchvatný stroj. Díky 6.2 litrovému přeplňovanému motoru V8, který sdílí se zběsilými Muscle Cars jako Dodge Challenger nebo Charger, totiž dokáže generovat výkon 707 koní a problém mu nečiní ani postavit se čistokrevným sporťákům. Přitom je to ale stále praktické SUV, které vás doveze kamkoliv si zamanete.
Tak co říkáte, našli jste si svého favorita?
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?