Sibiřský mráz nebo rovníkové tropy? Testovací centrum Fordu vytvoří obojí na počkání

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 18. května 2018, 13:08 Google+

Vzduch se chvěje horkem jako na poušti, ale jen o několik metrů dál je taková zima, že by se dali stavět sněhuláci. Ve vedlejší místnosti poté zuří hurikán kategorie 5. Vítejte v „továrně na počasí“.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Moderní „továrna na počasí“ dokáže simulovat různé klimatické podmínky – nejen teplotu, ale i vlhkost vzduchu a sílu větru

Moderní „továrna na počasí“ dokáže simulovat různé klimatické podmínky – nejen teplotu, ale i vlhkost vzduchu a sílu větru | foto: Ford

Sdílejte článek

Nové moderní Environmentální zkušební středisko Fordu umožňuje konstruktérům testovat připravované modely od malého KA+ až po velký Transit v nejnáročnějších klimatických podmínkách.

Nadmořská výška vyšší než u hory Mont Blanc, rychlost jízdy a větru až 250 km/h, sníh, oslepující sluneční záře a déšť. To vše zde lze zařídit stiskem tlačítka. Klimatická laboratoř Fordu je nejvyspělejším zařízením svého druhu v evropském automobilovém průmyslu. Na ploše o rozloze fotbalového hřiště mohou konstruktéři napodobit pouštní výheň Sahary, tuhý mráz Sibiře i dusivou vlhkost Kostariky.

Ford do laboratoře investoval 70 milionů eur (v přepočtu přibližně 1,8 mld. Kč). Nachází se zde mimo jiné první automobilový aerodynamický tunel schopný simulovat nadmořskou výšku až 5 200 m. Ve dvou klimakomorách lze vytvořit mráz až -40°C, horko až 55°C a vlhkost až 95 %. Zařízení v Kolíně nad Rýnem tak může být nejteplejším, nejchladnějším, nejvlhčím i nejvýše položeným místem západní Evropy.

Inženýři zde mohou pracovat až na deseti vozech současně. Zkouší se komfort, bezpečnost i trvanlivost, stejně jako elektroinstalace, brzdy, klimatizace, topení nebo chování aut při tažení přívěsu či v dopravní zácpě. Laboratoř obsahuje celkem tři klimatické aerodynamické tunely a čtyři komory s teplotní regulací, z nichž jedna umožňuje také regulaci vlhkosti vzduchu.

  • Aerotunel 1 je zařízen pro testování v horkém a chladném počasí. Celkem 28 bodových svítidel se 4 000W žárovkami simuluje silné sluneční paprsky a umožňuje vyzkoušet, jak rychle klimatizace vychladí kabinu vozu. Dále se zde zjišťuje hlučnost topení i klimatizace při různých rychlostech jízdy, teplotách a vlhkosti.
  • Také aerotunel 2 umožňuje testování v horkém a chladném počasí. Zkouší se zde vliv sněhu 
    a deště na výhled z vozu, startování motoru a doba potřebná k vyhřátí kabiny.
  • Aerotunel 3 umožňuje simulovat nadmořskou výšku až 5 200 m a rychlost větru až 120 km/h. Zkouškami studených startů ve vysokých nadmořských výškách se ověřuje, zda se v důsledku vysokých tlaků nepoškodí vedení provozních kapalin. Více než polovina vozů Ford se prodává v oblastech, kde komunikace dosahují do nadmořských výšek přes 1 000 m.

„Můžeme zjistit, jak fungují stěrače v arktických mrazech, jak extrémní horko a chlad ovlivňuje výkon motoru a dokonce i to, kolik sněhu spadne řidiči na hlavu, když otevře dveře,“ řekl Michael Steup, projektový vedoucí Environmentálního zkušebního střediska Ford of Europe.

Specializované laboratoře Ford dokáží simulovat počasí téměř jakéhokoliv místě na zemi | zdroj: youtube.com

Laboratoř vyžaduje celkem 11 MW elektřiny, což odpovídá odběru městečka s 2 400 obyvateli. Veškerá spotřebovaná energie pochází z plně obnovitelných zdrojů šetrných k životnímu prostředí. Dodává ji společnost RheinEnergie, zajišťující dodávky elektřiny pro všechny provozy Fordu 
v Kolíně nad Rýnem.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Sibiřský mráz nebo rovníkové tropy? Testovací centrum Fordu vytvoří obojí na počkání

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Povinná výbava automobilu se v každém státě liší

Absurdní situaci v EU rozčiluje europoslance Zdechovského. Prozradil, jak ji bude řešit

Hyundai i30 N Performance

Test: Hyundai i30 N Performance fastback, Dr. Jekyll a pan Hyde

Škoda Octavia Scout 4x4

Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

Volvo XC40

Volvo ještě bezpečnější! Těžko ale říci, komu udělá nová změna radost

Ford dal svým designérům nástroj, jenž umožňuje ihned prohlížet návrhy interiéru z jakéhokoliv místa

ZE ZÁKULISÍ. Úžasný nástroj pro designéry Fordu

Akumulátorový systém Volkswagenu v modulární platformě MEB pro elektromobily

Klíčový AKUMULÁTOROVÝ SYSTÉM. Jak funguje?

Lexus představil první bateriový elektromobil UX 300e

BOOM ELEKTROMOBILŮ? Registrace ukazují skutečnost a ministerstvo připravuje DOTACE

Jetta

JETTA, levná značka Volkswagenu. Jak se jí daří prodávat a co bude dál?

Nový Ford Kuga

JAK DOPADLO? Nové SUV Ford Kuga na testech bezpečnosti Euro NCAP

Německá prokuratura prohledala sídlo Volkswagenu

Volkswagen MÁ PROBLÉMY! Prokuratura OBSADILA sídlo značky

reklama

Doporučujeme

Elektromobil Tesla Model S s aktivovaným Autopilotem narazil do hasičské cisterny při rychlosti přes 90 km/h

Kdo zavinil nehodu Tesly s aktivovaným autopilotem? Policie už označila viníka

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 Turbo CVT 4WD, crossover nejen do města

  2. Volkswagen MÁ PROBLÉMY! Prokuratura OBSADILA sídlo značky

  3. BOOM ELEKTROMOBILŮ? Registrace ukazují skutečnost a ministerstvo připravuje DOTACE

  4. Banální oprava Tesly? Netušíte, co vás čeká a kolik to bude stát

  5. Nový rekord v dojezdu sériových vodíkových automobilů

  6. Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud