Sibiřský mráz nebo rovníkové tropy? Testovací centrum Fordu vytvoří obojí na počkání

Moderní „továrna na počasí“ dokáže simulovat různé klimatické podmínky – nejen teplotu, ale i vlhkost vzduchu a sílu větru
Moderní „továrna na počasí“ dokáže simulovat různé klimatické podmínky – nejen teplotu, ale i vlhkost vzduchu a sílu větru, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. května 2018 13:08
Sdílej:

Vzduch se chvěje horkem jako na poušti, ale jen o několik metrů dál je taková zima, že by se dali stavět sněhuláci. Ve vedlejší místnosti poté zuří hurikán kategorie 5. Vítejte v „továrně na počasí“.

Nové moderní Environmentální zkušební středisko Fordu umožňuje konstruktérům testovat připravované modely od malého KA+ až po velký Transit v nejnáročnějších klimatických podmínkách.

Nadmořská výška vyšší než u hory Mont Blanc, rychlost jízdy a větru až 250 km/h, sníh, oslepující sluneční záře a déšť. To vše zde lze zařídit stiskem tlačítka. Klimatická laboratoř Fordu je nejvyspělejším zařízením svého druhu v evropském automobilovém průmyslu. Na ploše o rozloze fotbalového hřiště mohou konstruktéři napodobit pouštní výheň Sahary, tuhý mráz Sibiře i dusivou vlhkost Kostariky.

Ford do laboratoře investoval 70 milionů eur (v přepočtu přibližně 1,8 mld. Kč). Nachází se zde mimo jiné první automobilový aerodynamický tunel schopný simulovat nadmořskou výšku až 5 200 m. Ve dvou klimakomorách lze vytvořit mráz až -40°C, horko až 55°C a vlhkost až 95 %. Zařízení v Kolíně nad Rýnem tak může být nejteplejším, nejchladnějším, nejvlhčím i nejvýše položeným místem západní Evropy.

Inženýři zde mohou pracovat až na deseti vozech současně. Zkouší se komfort, bezpečnost i trvanlivost, stejně jako elektroinstalace, brzdy, klimatizace, topení nebo chování aut při tažení přívěsu či v dopravní zácpě. Laboratoř obsahuje celkem tři klimatické aerodynamické tunely a čtyři komory s teplotní regulací, z nichž jedna umožňuje také regulaci vlhkosti vzduchu.

Aerotunel 1 je zařízen pro testování v horkém a chladném počasí. Celkem 28 bodových svítidel se 4 000W žárovkami simuluje silné sluneční paprsky a umožňuje vyzkoušet, jak rychle klimatizace vychladí kabinu vozu. Dále se zde zjišťuje hlučnost topení i klimatizace při různých rychlostech jízdy, teplotách a vlhkosti. Také aerotunel 2 umožňuje testování v horkém a chladném počasí. Zkouší se zde vliv sněhu a deště na výhled z vozu, startování motoru a doba potřebná k vyhřátí kabiny. Aerotunel 3 umožňuje simulovat nadmořskou výšku až 5 200 m a rychlost větru až 120 km/h. Zkouškami studených startů ve vysokých nadmořských výškách se ověřuje, zda se v důsledku vysokých tlaků nepoškodí vedení provozních kapalin. Více než polovina vozů Ford se prodává v oblastech, kde komunikace dosahují do nadmořských výšek přes 1 000 m.

„Můžeme zjistit, jak fungují stěrače v arktických mrazech, jak extrémní horko a chlad ovlivňuje výkon motoru a dokonce i to, kolik sněhu spadne řidiči na hlavu, když otevře dveře,“ řekl Michael Steup, projektový vedoucí Environmentálního zkušebního střediska Ford of Europe.

Laboratoř vyžaduje celkem 11 MW elektřiny, což odpovídá odběru městečka s 2 400 obyvateli. Veškerá spotřebovaná energie pochází z plně obnovitelných zdrojů šetrných k životnímu prostředí. Dodává ji společnost RheinEnergie, zajišťující dodávky elektřiny pro všechny provozy Fordu v Kolíně nad Rýnem.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?