Automobilka Fiat vyrobila téměř devět milionů kusů kompaktního modelu Uno, což z něj dělá jeden z vůbec nejúspěšnějších vozů této tradiční italské automobilky. Kromě nadprůměrné obliby a slušných jízdních vlastností se však mohlo Uno pochlubit ještě jednou výjimečnou záležitostí: automobilka ho naučila mluvit již v osmdesátých letech!
Fiat Uno spatřil světlo světa poprvé v roce 1983 a poměrně rychle se z něj stal miláček motoristů po celém světě. Platforma, na které bylo Uno postaveno, se dokonce stala osmou nejvyráběnější platformou v automobilové historii. Na velkolepé úspěchy Una se později pokusilo navázat ještě Punto, ovšem to už předbíháme.
Automobilka Fiat věnovala Unu velkou pozornost - a to nejen při jeho vývoji a propagaci. Někteří majitelé totiž mohli uvnitř svého vozu najít mluvící brožurku, tzv. "Cartolina Musicale." V podstatě se jednalo o velmi zjednodušený gramofon, který ke svému provozu nepotřeboval nic než jen lidskou sílu.
Celý koncept byl skutečně velmi prostý. Hudební karta se skládala z vinylové desky, gramofonové jehly a kartonu, který sloužil jako obal, držák jehly, držák desky a také jako rezonátor.
Tato unikátní výbava, která byla součástí vozidel z roku 1983, je dnes skutečnou raritou. Uvnitř obalu je nápis "La voce della Uno!" a samozřejmě stručný manuál, jak si hlas Una poslechnout. V praxi stačilo jen ohnout jednu stranu kartonu a poté prstem roztočit desku.
Majitelé kompaktního Fiatu se navíc po otevření desek dozvěděli, že jejich Uno je Comodosa (pohodlné), Sciccosa (nóbl), Risparmiosa (skromná) a Scattosa (agilní).
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.