Po uvedení na trh v roce 2003 následoval v listopadu 2006 rozsáhlý facelift včetně prvního asistenčního systému s funkcí částečně automatizovaného řízení při parkování („Park Assist“). V roce 2010 měl již Touran na svém kontě 1,13 milionu prodaných vozů. Volkswagen tehdy přizpůsobil jeho vzhled nové DNA designu značky a modernizoval techniku.
Po 1,9 milionu dodaných vozech oslavil Volkswagen v únoru 2015 světovou premiéru zcela nově vyvinuté generace modelu Touran, která byla o 130 mm delší a až o 62 kilogramů lehčí než předchůdce. Poprvé tvořila základ modelu Touran nová modulární platforma MQB pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Do výbavy kompaktního MPV značky Volkswagen byla zařazena dlouhá řada progresivních asistenčních systémů a nové úrovně dosáhla také konektivita.
Na přání dodávaný systém „Car-Net Cam-Connect“ umožňuje rodičům sledovat na displeji informačního a zábavního systému prostřednictvím kamery, zda je vše na sedadlech vzadu v pořádku. Dalším smysluplným prvkem výbavy na přání pro model Touran je elektronické zesilování hlasu. Mikrofonem snímanou řeč slyší cestující v zesílené podobě z reproduktorů. Tím je zajištěno snadné dorozumívání mezi cestujícími ve třech řadách sedadel.
Aktuální generace kromě toho boduje také jedním z největších zavazadlových prostorů ve své třídě (až 834 litrů s pěti obsazenými sedadly), úchyty ISOFIX pro připevnění dětských sedaček na zadní sedadla a třízónovou automatickou klimatizací („Climatronic“; sériová výbava ve výbavové linii Highline). Touran je tak i dnes jedním z nejlépe promyšlených rodinných automobilů své doby.